Hayatın soyut görüntüsü

FATMA TÜLİN’in Taksim Fransız Kütür Merkezi’ndeki Önce adlı duvar yerleştirmesini gördüm.

Akordeon biçimindeki, resmin bütünlüğünü simgeleyen kataloğun başında ressamın bir notu var:

"2651 X 200 cm. boyutlarında bir iş kurdum; bir duvar yerleştirmesi.

Oluşma süreciyle ilgili bir görsel alan bu.

Başlangıcı ortasında olan, ortadan iki yana akan.

İki ’son’lu ya da hiç ’son’u olmayan, iki ucu açık bir anlatı.

Tuval üzerine yağlıboya, keçeli kalem, yağlı pastel ve akrilik, 2007."


Fatma Tülin, bu kısa yazıda, sergi ziyaretçileri için bir not düşüyor.

Onun çalışmaları, özgür yoruma birer davetiyedir. Duvar yerleştirmesi, sürekliliği sunuyor. Bitişi ya da bitişle başlayışın, hareketin sürekliliğini. Hayatın ta kendisi gibi. Bir oluşma sürecini yansıtıyor, duvar yerleştirmesi. İlk resmi başlangıç noktası olarak bellemeyin; çünkü son/başlangıç sergiyi gezenin algılama süreciyle belirleniyor.

* * *

YAŞAM ve ölüm. İkisi bir bütünlüğü göstermiyor mu? İkisi bir arada var olmuyor mu? İkisi birbirini izlemiyor mu? Öncelik-sonralık belki fiziksel hayatta var ama sanatçının algılamasında, yaratmasında gelgitlerle böyle bir estetik istiften söz edilemez.

Fatma Tülin, çalışmanın ardındaki düşünsel zaman dilimini şöyle özetliyor:

"Teknik ya da plastik açıdan da ilk defa dil yaratmak gibi geldi."

Bir resim eleştirmeni, Önce’yi belli bir esin kaynağına bağlayamaz; çünkü tam soyut resim yargısına varamaz.

Soyut-somut ayrımı bu çalışmanın yaftası olamaz. Çünkü böyle bir çalışmada, bir yerleştirmede, soyut-somut öğeler birbiri içinde eriyor ve kimi zaman da farklılıklarını sezdiriyorlar.

"Soyutluğa geçiş beni özgür kılıyor" diyor Fatma Tülin.

Kavramlar, saptamalar arasına sıkıştırmayın bu çalışmayı. Çünkü bu bir dil oluşturuyorsa, yaşamın içine yerleşiyorsa, ayrıntılarda düzenin doğal karmaşası da varsa, sanatçı bize yorum çeşitliliği ve zenginliği sunuyor demektir.

Oluşum sözü kullanıldı, oluşumun en vazgeçilmez kavramı ritimdir. O zaman bu yapıta bakarken, ritmin çok şey kattığını fark edeceksiniz.

* * *

SİZE yorum özgürlüğünü veren, yaşamı bir ucundan yakalamanızı öneren, çok şey söyleyen, soyut formların arasında somutu yakalayan bir sergi.
Yazarın Tüm Yazıları