Paylaş
Kadın Gözüyle Hayattan Kareler ‘11.
Bu adla bir yarışma açıldı.
Güler Ertan, Laleper Aytek, Aramis Kalay, Timurtaş Onan ve Nihan Güney tarafından Türkiye Fotoğraf Sanatı Federasyonu (TFSF) danışmanlığında belirlenen 44 eser dereceye girdi.
Yarışmaya 1434 kadın 6454 fotoğraf ile katıldı.
Birinciliği Ece Polen Erciyas’ın Kadının Özgürlük Çabası, ikinciliği Ayşe Hayta’nın Apocalypto, üçüncülüğü Ebru Çınar’ın İsimsiz adlı fotoğrafı kazandı.
* * *
KADIN gözünden/objektifinden hayat, birkaç açıdan yorumlanabilecek zenginliği taşıyor.
Kadınların çektiği kadın fotoğrafları, bir öykü yazdıracak zengin görüntüyü, ayrıntıyı içeriyor.
Bakış açısında benim dikkatimi çeken, yoksulluğun, yalnızlığın, hüznün karelere hâkim olması...
Fotoğraflardaki çocukların yüzünde bir gülümseme, bir mutluluk işareti yok.
Yarışmaya katılan kadın fotoğrafçıların objektifinden, hayata toplu bir bakış nedir diye sorarsanız, sevincin taşmadığı bir hayatı gözlemlemişler.
Yaşamın ağır koşulları, birçok kareye yansımış.
* * *
FOTOĞRAFLARI seçen jüri üyeleri kadın fotoğrafçılar, kadınlar üzerine ne düşünüyorlar.
Albümün başında bu görüşlere yer verilmiş. Yöntem hoşuma gitti. Çünkü değerlendirme ölçütlerinin bu görüşler doğrultusunda gerçekleştirildiği anlamını çıkardım. O görüşlerden seçmeleri aldım yazıma:
Güler Ertan: “Fotoğraf sanatı bizlere sadece o “anı” değil, toplumun içinde bulunduğu noktayı da gösterir. Aynı zamanda geçmişimiz, içinde bulunduğumuz zaman ve geleceğimiz hakkında bizleri yönlendirir. Çekilen fotoğraflar, çeken kişinin iç dünyasını, görüş ve yorumunu izleyicilere yansıtmaktadır.”
Laleper Aytek: “Ve kadınlar bugün, sadece ‘izlenen’ değil, ‘izleyen’ olarak da ‘Hayata Dair’ anları görüntülemeye devam ediyor.”
Aramis Kalay: “Ve doğursa da doğurmasa da kadınlar dünyamızı zenginleştirmek için çabalıyorlar. ‘Yuvayı dişi kuş yapar’ örneği...”
Timurtaş Onan: “Kadın bence yaradılışında var olan estetik duyarlılık, incelik, titizlik ve hatta sabır gibi özelliklerle bir fotoğraf sanatçısında olması gereken özellikleri doğuştan itibaren taşımaya başlıyor. Bu sebeple tekniğini geliştiren ve sabırla öğrenme sürecine devam eden kadın fotoğraf sanatçıları, parlak eserlere imza atıyor.”
Nihan Güney: “Binlerce fotoğraf arasından, kadınların mücadeleci ama bir o kadar naif ruhunu, anneliğin sıcaklığını, kadınlığın zarafetini ve hayatın hızlı akışında ancak bir kadın duyarlılığıyla fark edilebilecek detayları en iyi yansıtan fotoğrafları seçtik; yaşama biraz daha kadın eli değsin, kadınların toplumsal alandaki yeri biraz daha genişlesin diye...”
* * *
ANADOLU HAYAT EMEKLİLİK, kadın dünyasına fotoğrafla yaklaşmamızı sağlıyor.
Paylaş