Dünyanın dört bir yanında Yaşar Kemal okutulacak

ODTÜ Geliştirme Vakfı Özel Lisesi edebiyat öğretmenleri Deniz Zeká ile Meral Erdem’in gerçekleştirdikleri bir edebiyat projesinden söz edeceğim.

İki edebiyat öğretmeni, Dört İklimde Bir Kitap adını verdikleri projede bu yıl Yaşar Kemal’in İnce Memed kitabını seçmişler.

Benimsediğim bu girişimin ayrıntılarını onların kaleminden aktaracağım:

‘Bu kitabı Yunanlı bir öğrenci, Alman bir öğrenci, Türkçesinden de okulumuzdan seçtiğimiz 6 öğrenci eşzamanlı olarak okuyacaklardır.

Seçilen bu öğrenciler okumaları süresince birbirlerine ülkelerini, yaşadıkları şehirleri, okudukları okulları ve kitabın yazarını tanıtan yazılar göndereceklerdir.

Kitabın okunması bittiğinde okulumuzdan gönderilecek analiz soruları tüm öğrenciler tarafından yanıtlanacaktır.

Nisan ayı sonunda yabancı öğrenciler Türkiye’ye davet edilerek mümkün olursa Yaşar Kemal’in de katılacağı bir toplantı düzenlenecektir.

Bu çalışmamızda yurtdışındaki eğitim ataşeliklerimiz öğrenci ve okul bulmamızda bize yardım etmektedirler.

Bu proje ile gençler arasında farklılıklara saygı gösterme, farklılıkların içindeki benzerliği bulma, ‘Ben böyle düşünüyorum, senin fikrin de ilginç, acaba yazar ne düşünmüştü?’ sorgulamasını yapmak, ayrı kültürlerin birbirlerine karşı olan hoşgörülerini geliştirmek, aynı kitabın farklı dilde, farklı kültürde aynı yaştaki çocukları nasıl etkilediğini ortaya koymak ve onları okunan kitap odağında buluşturmak hedeflenmiştir.

Kim bilir, bu çalışma ile dünya barışına farklı kültürlerdeki gençler, minicik de olsa bir ışık yakarlar. Ya da yalnızca kendi aydınlanmalarını gerçekleştirirler.’

* * *

EDEBİYATIN, sanatın değişik ülkelerdeki insanların birbirini anlaması, önyargılardan arındırması için tek aracı olduğunu savunurum.

Hele Yaşar Kemal gibi, Türkiye’yi, Anadolu’yu, Türk insanını, evrensel, çağdaş bir hümanizma içinde anlatan bir yazarın, modern klasik olarak nitelediğim eserinin seçilmesi, projenin başarılı olmasında önemli bir rol oynayacaktır.

Başka ülkelerde, kendi tarihleri içine kapatılarak yetiştirilmiş gençlerin, bakışlarının geniş açıya dönmesinde bu tür çalışmanın yararını tartışmak gereksizdir.

Türkiye’ye geldiklerinde, Yaşar Kemal’le tanışıp onu dinlediklerinde, gerçek Türkiye imajı onları büyüleyecektir.

Ben büyüklerden çok, küçüklerin, öğrencilerin, düşünce oluşumu sürecindeki genç beyinlerin ve zevklerin gerçekler doğrultusunda gelişmesi bu tür çalışmalara bağlıdır kanaatindeyim.

* * *

EDEBİYAT öğretmenlerinin bu girişiminin başka okullarca da gerçekleştirilmesini dilerim.
Yazarın Tüm Yazıları