YEŞİLÇAM ŞARKILARI’nı (*) dinliyorum. Cumartesi benim odamın bulunduğu 11. katın sessizliğinde, kimi ses belleğimde kalmış, kimi görüntüyle örtüşmüş şarkılar...
Türk filmlerinin romantizmi, aşk acıları, diyaloglardaki ses tonunun bile şansonları anımsattığı dünyası...
En bilmeyenin, en dinlemezin bile, birden bu şarkılara katıldığını çok gördüm. Çok yaşadım.
Batı’daki film müzikleri ile bizim filmlerimizdeki müzik arasında bir farkı sezdim.
Çoğu yabancı filmlerdeki müzik, film dışında beni etkilemez, filmden kareleri çağrıştırdığı oranda dinlerim.
İstisnalar yok mu? Aşk Hikáyesi, Doktor Jivago, Baba.
Ama Yeşilçam Şarkıları’nı bağımsız bir lezzette dinleyebiliyorum. Belki de bizim bireysel dünyamızla, anılarımızla, yaş dönemlerimizle çakıştığı için.
Filmlere müzik yapılmazdı o zamanlar, şarkılar meşhur olunca onun adıyla filmler çekilir, şarkıyı meşhur eden sanatçı da başrolde oynardı.
Bizim kuşak bu şekilde çekilen epeyce Türk filmi seyretti, bu şarkılardan çoğunu hálá söyleyebiliriz.
* * *
ZAMANINDA herkesin bildiği bir film ve şarkısı Sevim Tuna’nın söylediği Bağdat Yolu. Bebek yüzlü, Marilyn Monroe’yu andıran, güzel bir kadın.
Bazı bestecilerin eserleri bugün de icra ediliyor, bazıları unutuldu, film şeridinde, eski 45’liklerde kaldı.
Sarmaşık Gülleri’ni Eskişehir’deki bir sinemada, suarede seyrettim, gece trenini beklerken, sinemadan çıktıktan sonra, Teoman Alpay’ın bestelediği, Sevim Şengül’ün söylediği şarkıyı gece boyunca mırıldandım.
Teoman Alpay’ı o zamanki Yeni Melek Sineması’na giden aralıktaki bir lokantada dinlemiştim. Bestelerini uduyla çalıyor, söylüyordu.
Hepimiz bu şarkıları söyledik. Dinledik.
Kürşat Başar’ın televizyon programında Belkıs Özener sazlar eşliğinde şarkıları söylerken Mithat Bereket’in söylediği bir gerçek beni çok etkiledi:
"Ben bu şarkıları söylemedim, özel bir ilgi de duyduğumu sanmıyorum. Ama hepsini biliyorum, görüyorsunuz ki hepsine de eşlik ediyorum" dedi.
Ortak bir itiraf bu. Uzak durduğumuz bir yakınlık.
* * *
YEŞİLÇAM ŞARKILARI’nı dinleyin. Onlarda hayatınızın bir parçası var, geçmişte ve ebediyen.