Paylaş
Her hafta gerçekleştirilen konser saatinde bu hafta hangi orkestra, hangi eserleri seslendirecek:
- Şef Christian Thielamann
- Dresden Saatskapelle Orkestrası
- Brahms, ‘İkili Konçerto’
Kemancı Lisa Batiashvili – Çellist Gautier Capuçon
- Çaykovski: Romeo Juliet fantezi uvertürü
- Liszt: Prelüdler
SELÂHATTİN HİLAV’I ANARAK
DİSKOTEĞİMDEN bir CD.
Sevgili arkadaşım Selâhattin Hilâv’la ortak bir bestecinin hayranıydık. Daha önce anılarımda söz etmiştim, saat 17.30’da İstanbul Radyosu’ndaki fasıl saatini dinlerdik.
Üç kişi fasılların ustasıydı:
Kemani Hakkı Derman, udi Şerif İçli, klarnette Şükrü Tunar.
Şerif İçli’nin CD’sini tanıtacağım:
‘Klasik Türk Sanat Müziğinde Unutulmayan Besteciler’.
Şerif İçli - Milhan
Onun bestelerini dinlerken TRT’nin onun için yaptığı Şerif İçli programını dinledim. Konuşmacı tango derneğinden de arkadaşımız rahmetli Nedim Erağan’dı. İyi besteci Şerif İçli’yi iyi bir besteci, tanburi bestekâr Erol Sayan anlattı.
Onu fasıl musikisinin içindeki önemini vurguladı.
Şerif İçli, 1899’da İstanbul’da doğdu, 1956’da İstanbul’da öldü.
Radyodaki bir bant kaydı için stüdyoya girdi ve orada aramızdan ayrıldı.
Üçlünün diğer arkadaşı Şükrü Tunar da Zeki Müren’e eşlik ederken kalp krizinden öldü.
Nice bestelerini aile toplantılarında çalar söylerdik.
Bugün de fasıllarda, solistlerin konserlerinde icra edilen tanınmış bestelerinden 15 parçalık bir seçki yaptım:
- Halâ Acıyor Gözlerinin Yaktığı Yerler
Söz: Mustafa Nafiz Irmak
- Gözlerin Hayran Bakarmış
Söz: Hikmet Münir Ebcioğlu
- Emeller Aldatıp Avutmuş Beni
Söz: Rıza Tevfik Bölükbaşı
- Ezelden Âşinanım
Söz: Mehmet Âkif Ersoy
- Derdimi Ummana Döktüm
Söz: Süleyman Nazif
ÜÇ EFSANE SES
- Hafız Osman, (İstanbul) - (1867 – 1935).
- Hafız Sami, (Filibe – İstanbul) - (1874 – 1943)
- Hafız Kemal (Gürses), (İstanbul – Fatih) - (1884 – 1939)
Güftelerin anlamları, bugünkü Türkçeye aktarılmış metinleri yer alıyor.
Bestecilerin biyografileri, icraları konusunda yorumlar. Eski ses ustalarını, seslendirdikleri eserleri dinleyerek, bugünkü tavırları daha iyi kavrayabilirsiniz.
Albüm kitapçığının sonunda Mehmet Bitmez’in bir yazısı var.
..................................
* İstanbul Büyükşehir Belediyesi
BİR KİTAP
AHMET MİDHAT EFENDİ VE MÛSİKÎ
FAZLI Arslan, kitap için sunum yazısında bakın ne diyor?
“Biyografisinden ve özellikle yazdığı makalelerden, Ahmet Midhat’ın mûsikî ilmini önemli ölçüde bildiği anlaşılıyor.”
Arslan, yazar hakkında yapılan çalışmaları incelemekte, bunlardan müzik zevkini tespite çalışmaktadır.
Kitabın, ‘Mûsikî Dünyası’ başlıklı bölümünde oğlunun bilgisini aktarır:
“Kâmil Yazgıç babasının musikiye düşkünlüğü sebebiyle Beykoz’daki yalısını adeta hususi ‘Dar’ut – Talîm-i Mûsikî’ye çevirdiğini, Kemani Leon Efendi’yi yalıya daimi mûsikî hocası olarak getirttiğini, yalıda orgdan saksofona, piyanodan uda varıncaya kadar her çeşit mûsikî aletinden müteşekkil zengin bir koleksiyon oluşturduğunu ifade eder. Bu sayede ailede herkesin iyi kötü bir mûsikî terbiyesi alabildiğini, Ahmet Midhat’ın torunu Mihriban Hanım’ın, alafranga kemanda fevkalade seviyeye geldiğini, diğer torunu Nigâr Hanım’ın maharetle şarkılar betelediğini, büyük kızı Hacer Hanım’ın piyano ve org üstadı olduğunu belirtir. Hatta kendisinin de o sıralarda hemen her telden bir parça çalabilecek derecede mûsikî terbiyesi ve dersi olduğunu söyler. Bir yerde Ahmet Midhat, 45 yaşlarında iken nota öğrendiğini ifade eder.
Orhan Okay’a göre, Bağdat’ta sadece alaturka müzik dinlediğini, daha sonraki yıllarda Beyoğlu’na gelen opera ve operet seyrederek Batı müziğini de sevdiğini söyler.”
Kitap, Ahmet Midhat’ın Doğu-Batı ekseninde müzik zevkinin de tarihini belirliyor. Ahmet Midhat’ın müzikle ilgisini değerlendiriyor. Devrin önemli müzisyenleriyle de yazışmalarını kitapta okuyacaksınız.
Arslan’ın kitabı iki bölümden oluşuyor:
- Birinci Bölüm: Hayatı, Eserleri ve Hakkında Yapılan Çalışmalar
- İkinci Bölüm: Ahmet Midhat’ın Mûsikî Yazıları
Edebiyat ve mûsikî tarihimiz için önemli bir çalışma.
.....................................
* Vakıf Bank Kültür Yayınları
Paylaş