Başlığıokuyanlar sahi zannetmesin. Çünkü benim çocuğum yok. Ancak o kadar çok yaratıcı yazarlık kursları açıldı, bu alanda kitaplar yayımlandı ki, hiç şüphem yok, oğlum beni göre göre, bu konudaki kursları öğrenince, ona yazarlık konusunda cesaret veren kitapları görünce, bir gün bana gelip, ‘Ben yazar olacağım’ diyecekti.
Oğlum, kızım olmasa da bu konuda tavsiye isteyen, yazdıklarından örnekler gönderenlerin sayısı oldukça kabarık.
Söz konusu yazarlık olunca gündemde bazı tartışma maddeleri konuşulur oldu. Yazarlık bir yetenek işi midir? Öğrenerek, çalışarak, okuyarak yazar olunur mu? Önce yetenek sonra mı yazarlık bilgisi gereklidir?
Tereddütleri körükleyen, insanı kararsız bırakan daha nice sorular üretilebilir. Bana sorarsanız, ben önceliği yeteneğe veririm, sonra da bu yeteneğin geliştirilmesi için çalışmayı öneririm.
Batı’da özellikle Amerika’da yazar adayları için kitaplar yayımlanıyor. Çoğu küçük bir kitapta dünya edebiyatını öğretme iddiasını taşıyor, bazısı yazarlığın sırlarını verdiği izlenimini uyandırıp, yazar adaylarını umutlandırıyor.
Türk yayıncılığında da bu tür kitaplar çoğalmaya başladı, bunlardan en yenisi Murat Gülsoy’un yazdığı Büyübozumu: Yaratıcı Yazarlık-Kurmacanın Bilinen Sırları ve İhlál Edilebilir Kuralları.
Gülsoy, Türk edebiyatının iyi öykücülerinin eserlerinden seçmeler yapıp, onlar üzerine çözümlemeler yapıyor, bir metnin neden iyi, başarılı, güzel olduğunun analizini yaparak, yaratıcı yazarlık kursuna katılanlara, örnekler gösteriyor.
Ayfer Tunç, Murat Gülsoy, Yekta Kopan, bir üçlü olarak bu çalışmaları dinleyicilerin önünde gerçekleştiriyorlar.
Gülsoy kitabında çözümlemelerden, eski deyişle tahlillerden yola çıkıp, yaratmanın, yazmanın kurallarını saptamaya çalışıyor.
Ne var ki yazarlara gerekli bir uyarıda da bulunuyor. Ben size bilinen sırları iletiyorum ama yazarlığın, yaratıcılığın ihlál edilebilir kurallarını da ihmal etmeyin. Taklide bir set çekmenin zarif bir hatırlatması.
Böyle kitaplar uyuyan yeteneğinizi, potansiyel yazarlık gücünüzü tahrik edebilir.
Acaba bu kitaplara, rehber kitap adını vermek, onları çok mu basite indirgemek olur? Hayır, çünkü her öğretenin bir rehberlik iddiası vardır.
Murat Gülsoy’un, dünya ve Türk edebiyatının ustalarının ürünleri üzerine çalışması, en azından sizi iyi bir okur düzeyine yükseltecek bilgiyi veriyor. İşin bundan sonraki kısmı gene sizin yeteneğinize kalmış.
Büyübozumu:
Yaratıcı Yazarlık
Kurmacanın Bilinen Sırları ve İhlál Edilebilir Kuralları
Murat Gülsoy
Can Yayınları
Ders Notları’ndan ders alabilirsiniz
Ferit Edgü’nün Ders Notları, öğrendiğiniz kalıpları kırmada, yaratıcı yazarlığın gerektirdiği özgürlüğü kazanmanızda size yol göstermiyor, yoldan çıkarıyor. Böylece kendi edebiyat bölgenizde kişiliğinizin ispatına çağırıyor.
Edgü’den Niçin Yazılır? yazısını mutlaka okuyun, bunun yanıtını vermek için kendinizi zorlamayın, son paragraf size bir başka genişlik tanıyor:
‘Bu arada Niçin yazdığını bilmeyenler de vardır. Bu notların yazarı daha çok onlardandır. Bu notlarda Niçin? den çok Nasıl? karşılığını aramasının nedenlerinden biri de bu olmalı’
Yaratıcı yazarlığın kışkırtıcılığa ihtiyacı vardır, o zaman Ferit Edgü’yü okumak şart.
Tüm Ders Notları
Ferit Edgü
YKY
Şiire ilgi duyanlar yararlanabilir
Veysel Çolak, yalnız şair olacaklara, şiire ilgi duyanlara değil, genç şairlere de yararlı olacak bir çalışma sunmuş bizlere.
Şiirin teknik, biçimsel yanı ihmale gelmez. Çolak, bunu hatırlatıyor.
Şiir nedir? sorusuna yanıt arayıp bulmak pek de mümkün değil, Çolak buna değiniyor ama özgün şiirin ne olduğunu arama yolculuğuna çıkıyor/çıkartıyor.
İyi şair olabilmek için, şiiri bilmenin gereğini örneklerle anlatan bir çalışma.
Şiir Nedir ve Nasıl Yazılır?
Yaratıcı Yazma Dersleri
Veysel Çolak
Papirüs
Öykü yazmanın tekniğini öğrenin
Salih Bolat’ın Öykü Yazma Teknikleri, bu alanda yazılmış incelemelerin, söyleşilerin, denemelerin çevirisinden oluşuyor.
Bu kitaptan, öykü tekniklerini dünya ölçeğinde kalemlerden öğrenebilirsiniz.
Niçin yazılır, nasıl yazılır sorularının yanıtları konusunda da zengin bir kaynak.
Edebiyat disiplini konusunda yıllardır ders veren iki öğretim üyesinin, deneylerle zenginleşmiş bilgileri, meraklısı için mutlaka başvurulması gerekli ilk bilgileri içeriyor.
Yazma Öğretimi Yazma Sanatı
Emin Özdemir
Adnan Binyazar
Papirüs
DOĞAN HIZLAN'IN SEÇTİKLERİ
Andre Bonnard Antik Yunan Uygarlığı Evrensel
Ahmet Ümit Aşk Köpekliktir Doğan
Deniz Gürsoy Tarihin Süzgecinde Mutfak Kültürümüz Sofra
Peyami Safa Dokuzuncu Hariciye Koğuşu Alkım
Orhan Burian Denemeler ve Eleştiriler Türkiye Bil. Akademisi