Paylaş
Örneğin; Levent Marina büyüse fena mı olur?
Karşıyaka’ya Mavişehir’in önüne, bir de Turan’a marina yapılsa İzmir’in silueti değişmez mi?
Çeşme Marina’nın nasıl bir hareket getirdiği ortada...
Sığacık Teos da öyle...
Referans Gazetesi, bir süre önce marinalarla ilgili bir araştırma yapmıştı.
Ben de araştırdım, karşımıza müthiş bir ekonomi çıkıyor.
Türkiye’deki 33 yat limanından 22’si Ege Bölgesi’nde...
Başka bir ifadeyle Türkiye’deki 15 bin olan yat limanı kapasitesinin 10 binden fazlası bu bölgede...
3.5 milyar dolarlık gelirin 2 milyar doları yine buraya kalıyor.
Büyük bir çoğunluğu bu bölgede kurulacak yat limanlarıyla Ege bu pastadaki payını daha da artıracak.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın en son İzmir ziyaretinde ağzından 10 milyar dolar çıktı.
Çok değil; 10 yıl içinde kapasitenin ikiye katlanması, Ege’nin payının da 7 milyar dolara yükselmesi bekleniyor.
Çeşme’de yer kalmadığı söyleniyor, Sığacık’a da ilgi fazla...
Marinalara bağlanan tekneler, bağlama ücreti, tamir, bakım ve diğer harcamalar dahil edildiğinde ortalama yıllık 15 bin dolar gelir bırakıyor.
Her yıl bin 500 yeni yat denizlere açılıyor.
Bu yıl Çeşme, Sığacık, Turgutreis ve Didim hizmete girdi.
Datça Yat Limanı ise Maliye Bakanlığı’ndan yer teslimi aşamasına geldi. Muğla ve Dalaman yat limanları ihale edildi; Karaburun, Yeni Foça, Fethiye Çavuşlu, Şifne ve Ürkmez yat limanları için de imar plan çalışmaları sürüyor.
Marinalarda yıllık ortalama kiralar 2 bin 500 Euro’dan başlayıp, 6 bin Euro’ya kadar çıkıyor.
Atina modeli İzmir’e de örnek olabilir
Atina’ya son yıllarda çok sık gittim.
Pire’ye bitişik Paşa Limanı’ndan Atina merkeze doğru kıyıdan gelirken, bir marina başlar diğeri biter.
Hepsi de devasa yatlara ev sahipliği yapar.
Yunanistan’da sanayi sınırlıdır; ülkenin gelirleri ağırlıklı olarak turizmden geliyor.
Marinaların da bu pastada büyük bir ağırlığı var.
Ege kıyılarındaki kapasite az olduğu için Atina’ya kaçan çok fazla yat var.
Fransa’yı, İtalya’yı hiç saymıyorum.
Fransa’nın 227 bin, İtalya’nın 128 bin marina kapasitesi var.
Akdeniz Bölgesi’ndeki ülkelerde 750’inin üzerinde yat limanı var.
Bu marinalarda toplam 350 bin adetlik yat bağlama kapasitesi bulunurken, Türkiye 15 binlik kapasitesi ile bu pastadan ancak yüzde 4 pay alabiliyor.
Türkiye’nin 30-40 metre uzunluğundaki süper yatlara hizmet verecek nitelikte marina yapımına ağırlık vermesi öneriliyor.
O yüzden...
İzmir’in bir atılım yapması gerektiğini düşünüyorum.
Bunu da yapması gereken kişi İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu...
Biliyorum, marinalara Kocaoğlu da sıcak bakıyor.
Ama bu projelerin çoğu metroya endeksli gittiği için biraz erteleniyor.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve Aziz Kocaoğlu, nasıl metroda iyi bir model ortaya koydular.
Marina projelerinde de ortak hareket edebilirler.
Bundan da Türkiye kazanır...
Denizciler geleceği tartışacak
Bugün önemli bir buluşma İzmir’de gerçekleşecek.
Deniz Ticaret Odası bünyesinde faaliyet gösteren Marina İşletmecileri Meslek Komitesi, sektördeki sorunları tartışmak ve çözümler üretmek amacıyla Sığacık Teos Marina’da bir araya geliyor.
Türkiye’nin deniz bürokrasisinden ve denizcilik sektöründen 38 saygın ismin katılımıyla düzenlenecek bu koordinasyon toplantısında yeni yatırımlar kadar sektörün geleceği de tartışılacak.
Paylaş