Paylaş
Atlanta dünyanın en büyük 15 ekonomisinden biri...
Tek başına Coca Cola bile birçok devletin milli hasılasından daha fazla ciro yapıyor.
Delta Airlines, CNN gibi dünyanın çok yakından tanıdığı şirketler de Atlanta merkezli...
İki yakın arkadaşımın çalıştığı inşaat şirketi de; dünyanın her yerinde yollar, barajlar, köprüler, enerji yatırımları yapıyor.
Ve akıllı yollar...
Yani yaptıkları projelerle trafiğe özel çözümler getiriyorlar, yolları tanzim ediyorlar ve projeler geliştiriyorlar.
Öyle küçük şirketler filan değil...
Bir tanesi 10 milyar dolara, diğeri 30 milyar dolara yakın cirosu olan şirketler...
Bu şirketler sayesinde trafik daha düzenli akıyor, tasarruf imkanları sonuna kadar kullanıyor.
Türkiye’de son dönemde epeyce yol yatırımı yapıldı.
Yollar bölündü, genişledi, otoyollar arttı.
Ama Türkiye’nin geçmişten çok eksiği olduğu için ne yapsanız yetişmiyor.
Bu yatırımlar da sürekli yapılması anlamına geliyor.
Yine de Atlanta’da şunu fark ettim.
Amerikalılar trafikte kuralların yüzde yüzüne uyuyor.
Bizdeki gibi şerit ihlalleri, sinyalsiz geçişler, ani hareketler, girilmemesi gereken yere girişler yok.
Bir hafta kaldım; araba da kullandık, ne zorlandık, ne yadırgadık.
Ama Türkiye’ye döner dönmez rallicilerle, araba cambazlarıyla, ihlal üstüne ihlal yapanlarla yaşamaya devam ettik.
Bizde araba kullanmak giderek daha da zorlaşıyor.
“Denetim...” demeyeceğim; onun yerine özdenetim sözünü kullanacağım.
Herkes birer trafik polisi olmalı, herkes birer trafik gönüllüsü olmalı.
Aksi halde bizim trafiği düzene sokmak mümkün olmayacak.
Bu uygulamayı çok tuttum
ABD’nin birçok eyaletinde benzer bir uygulama var ama Atlanta’da bu çok sıkı denetleniyor.
Sol şeridi araçta ikiden fazla yolcu olanlar kullanabiliyor.
Yani siz evden tek başına çıkmışsanız; sol şerit haricindeki her şeritten gidebilirsiniz.
Ama kurallara uymayıp solu kullanırsanız; biliyorsunuz ki siz eve dönmeden ceza evinize gelmiş oluyor.
Bence çok mantıklı bir kural...
Türkiye’de insanlar buna uyar mı endişem var.
Çünkü sol şeridi kendisinin sanan çok sürücü var.
Bu uygulama İzmir’de; örneğin Altınyol’da neden uygulanmasın.
Hatta bu belirli saatlerde bile olabilir.
Karşıyaka’ya tek başınıza gidiyorsanız; orta ve sağ şerit kullanılsın.
Sol şerit de iki ve daha fazla yolcusu olan araçlara açılsın.
Ne dersiniz?
Randevuya yetişme garantili yol
Amerika’nın birçok yerinde tercihli yollar var.
Arkadaşlarım işte bu uygulamaları geliştiren şirketlerde genel müdürlük yapıyor.
Altı şerit var ama trafik de yoğun...
Tercihli yola girerseniz; randevunuza geç kalmayacaksınız.
Özel panolarda akıllı yolun tarifesini ilan ediyorlar.
Fiyat trafik sıkışıklığına göre değişiyor.
Bazen 1 dolar, bazen 20 dolar...
Ama randevuya zamanında gitme garantisi var.
Tercin sizin...
Yürüyüş yolları yayalarındır
Dediğim gibi Amerika’da kurallara uyuyorsanız; hiçbir sorununuz yok. Sorun sonrasında başlıyor. Cezalar ağır çünkü...
Ama bizde yayalara hiç saygı yok.
Karşıyaka Belediyesi, yürüyüş yollarının araçlar tarafından işgal edilmesine tepki göstermek ve yaya ulaşımına dikkat çekmek için Uluslararası Herkes İçin Spor Derneği (TAFISA) organizasyonuyla, ‘Sokağını Geri Al, Geleceğini Geri Al’ yürüyüşü düzenledi dün...
Açık destek veriyorum buradan...
Çünkü yürüyüş yolları yayalarındır.
Paylaş