Makyaj da yaparız, taksi şoförlüğü de

İzmir’de kadın eli bu kez taksiye değecek. İşte sekiz soruda projenin detayları...

Haberin Devamı

1. Durup dururken nerden çıktı bu proje? Öyle durup dururken pat diye ortaya çıkmamış. İzmir Şoförler ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Celil Anık birlik toplantılarında, yurtdışı seyahatlerinde aydınlanmış. “Kadın taksiciler Avrupa’da, Amerika’da, Ortadoğu’da var da biz de neden olmasın?” demiş ve start vermiş.

2. İzmir’de kadın taksi şoförü sayısı neydi, ne olacak? Sayıları bir elin parmakları kadarmış. Proje açıklanır açıklanmaz 45 kişi başvurmuş. İlk etapta 45’i birden değil, önce 15’i direksiyon başına geçecekmiş. Isınma turları yani. Hedef ise 100 kadın sürücü. Yaş aralığına gelince 25 ile 50 arasında değişiyor.

3. Daha önce neyle, hangi meslekle uğraşıyorlarmış? Elektrik teknikerleri, hukuk bürosu personelleri, güvenlik görevlileri, kendi işinde takılanlar, dolmuş şoförlüğü yapanlar, çocuk bakanlar, yaşlı bakanlar, hep bir ticari taksi hayali kuranlar, kocasına kafa tutanlar… Yelpaze geniş ve renkli. Meslekler, uğraşlar farklı farklı ama hayaller, tutkular özünde hep aynı. Bir kere hepsi araba sevdalısı, hepsi usta şoför… Ustalıkta o kadar iddialılar ki; “Başkasının arabasına binmem! Binersem de ayaklarım hep debriyaj, fren halindedir” diyorlar.

Haberin Devamı

4. İsteyen herkes yapabilir mi? Tek şart B Sınıfı ehliyet. Ehliyet tamamsa SRC belgesi, savcılıktan temiz kâğıdı ve sağlık raporu alıyorsunuz. Siz şimdi kıyafet meselesini de merak ediyorsunuzdur. Kadın şoför deyince gözünüzün önüne kasketli, erkeksi Şoför Nebahat geliyor tabii. Bir kere o imajı silin. Bu kentin kadın şoförleri son derece dişi. “Makyaj da yaparız, taksi şoförlüğü de!” diyorlar, fotoğraf çekilmeden önce rujları tazeleyip, saçları havalandırıyorlar.

5. Nasıl bir eğitimden geçiyorlar? Halkla ilişkiler, trafikte öfke kontrolü... Eğitim sıkı! Teorik de var, pratik de.

6. Gece-gündüz mü direksiyon sallayacaklar? Belli bir güzergâh var mı? Çalışma saatleri, maaşlar nasıl olacak? Eğitimden alnının akıyla çıkan ilk 15 kadın, pilot bölge seçilen 15 durağa yerleştirilecek. Öyle gece-gündüz direksiyon sallamak yok, gündüz mesaisi var. Ama “İlla ben gece de çalışacağım” diyene de engel yok! Maaşlara gelince, 2 bin Lira hiç fena değil!

Haberin Devamı

7. Hiç mi ‘acaba’ları, soru işaretleri yok? Olmaz olur mu, var tabi! En büyük çekinceleri erkek meslektaşlarının önyargıları.

8. Erkek taksi şoförleri bu işe ne diyor? Hep destek, tam destekler. Göğüslerini kabarta kabarta “Pozitif ayrımcılık yapıyoruz, bu projenin adım adım Türkiye’ye yayılmasını istiyoruz” diyorlar. Çoğunun durağında daha önce hiç kadın şoför çalışmamış. Haliyle bu proje erkek şoförler için de bir ilk. Kadın sürücülerin İzmir trafiğine çok yakışacağını düşünüyorlar.

Makyaj da yaparız, taksi şoförlüğü de

43 yaşındaki Nurcan Köroğlu elektrik teknikeri, 92’den beri ehliyet sahibi. “İşin cinsiyeti olmaz!” diyor, yolların tozunu attıracak bir amazona benziyor. 46 yaşındaki Fatma Kaya, yıllarca hukuk bürosunda çalışmış, kocasıyla otopark işi yapmış, güvenlik görevlisi olmuş, arkadaşlarına yardım olsun, destek olsun diye dolmuş şoförlüğüne başlamış. “İzmirli kadınlar direksiyona geçince taksi durakları da, yollar da, insan ilişkileri de çiçek olacak!” diyor.

 

Yazarın Tüm Yazıları