Paylaş
Elon Musk’ın oldukça uzun süren Twitter satın alması geçtiğimiz ay geçtiğimiz sonuçlanmıştı. Bu yazıyı yazdığım tarih itibariyle Elon Musk yönetimindeki Twitter bir ayını tamamlamış oldu. Twitter hepimizin bildiği gibi 2006 yılında kurulmuş sosyal medya platformu. Tüm dünyada milyonlarca kullanıcının aktif şekilde kullandığı bir mecra. En büyük özelliği de her konuda düşünce akışının yer aldığı bir yapıda olması. Belli konular hakkında tartışmaların, fikir paylaşımlarının yer aldığı bir platform. Bu noktada Twitter bence çok önemli bir konumda. Zira belli bir konuda çok farklı bakış açılarındaki fikirler bu platformda toplanıyor.
Satın alım sonrasında şirketin yeni sahibi olarak göreve başlayan Elon Musk, Twitter merkezine elinde lavaboyla girmesi sonrasında ilk değişikliği yönetim kademesinde yaptı. Bu kararının arkasında büyük ihtimalle satış sürecinde bu yöneticilerle gerginlik yaşaması ve kendisine yanıltıcı bilgiler verildiği düşüncesi vardı. Diğer yandan kendi ekibini kurması ve yapacağı uygulamalara daha ılımlı yaklaşacak kişilerle çalışmak istemesi de yine ihtimaller arasında. 230 milyona yakın kullanıcıyı ilgilendiren mavi rozetin ücretli olması da ilk duyuruları arasındaydı. Kullanıcıların 8 $ lık ücret karşılığında mavi rozete sahip olma, daha az reklam görme, gönderimlerde öne çıkma ve daha uzun video paylaşımı gibi faydalara sahip olacaklarını duyurmuştu. Yine hep gündemde olan karakter artışına da ihtiyaç olduğunu ve hayata geçireceğini vurguladı.
Elon Musk Twitter’ı satınalım ve sonrası süreçte paylaştığı tweetlerde Twitter’ı yepyeni bir uygulama yapmaktan bahsetti. Açıkçası burada son derece etkileyici hedefler ortaya koydu. Yaptığı paylaşımlarda Twitter’ın bir tür halk meydanı haline geldiğini, bu yüzden insanların yasaların sınırları içinde özgürce konuşabilecekleri gerçeğine ve algısına sahip olmalarını önemsediğini ifade etti. Yine son yaptığı açıklamalarda da Twitter 2.0: Her Şeyin Uygulaması" tanımını kullanarak Twitter 2.0'da şifreli doğrudan mesaj, uzun tweet atma imkânı ve uygulama üzerinden ödeme yapma gibi yeniliklerin yer alacağını vurguladı.
Twitter 2.0: Her Şeyin Uygulaması Vizyonu
Elon Musk’ın Twitter’ı daha entegre ve bütünleşik bir platforma dönüştürme niyetiyle yola çıktı. Musk daha önce konuşmalarında ve tweetlerinde Superapp yani ‘her şeyin uygulaması’ kavramından bahsetmişti. Bunun Çin’deki WeChat benzeri ya da Hindistan’da devreye giren TataNeu gibi adına X diyebileceği bir uygulama olarak bahsetmişti. Örneğin nasıl ki akıllı telefonlar birçok uygulamayı içinde barındırıyorsa, Musk’ın bahsettiği de birçok hizmet uygulamasını içinde barındıracak, mesajlaşma, pazar yeri ve sosyal paylaşımların bir arada olacağı bir süper uygulama gibi düşünülebilir.
Musk için diğer önemli bir konu da content creator yani içerik üreticiler. Şu anda influencerlar ve içerik üreticiler tarafından öncelikli uygulamalar arasında yer almayan Twitter’ın bu konuda öne geçmesini istediğini ifade etti. Aslında bu noktada amacı Web 3.0 ile sosyal medyayı bir araya getirmek olarak ortaya çıktı. Influencer konusunun dünya genelindeki büyümesi ise hem markaların pazarlama bütçelerinde yer vermeleri hem de influencer dünyasına katılanlar noktasında artışta görünüyor. Yine Twitter’ın NFT profil resimlerini destekliyor olması da Web 3.0 şirketi olmasına yönelik bir başlangıç sayılabilir.
1 aylık durum değerlendirmesi
Musk’ın Twitter’ı satın almasından sonra bazı kullanıcılarca ‘Twitter öldü’ yorumu yapıldı. Bunun düşünülmesinde ve yapılan eleştirilerde Elon Musk’ın çalışanlara yönelik aşırı otoriter tutumu, yoğun bir işten çıkarma yapması, işten çıkardığı bazı kişileri geri çağırması, Musk’ın satın aldığı platforma dair yeteri kadar bilgi sahibi olamaması, mavi rozetli sahte hesaplardan yapılan paylaşımlar temel teşkil etti. Yine Kanye West'le eski ABD Başkanı Donald Trump gibi kişilerin hesaplarının tekrar açılması da tartışılan konulardan oldu.
Musk son paylaşımlarında 12 ila 18 ay içinde aylık bir milyar kullanıcıyı aşan Twitter'a giden bir yol gördüğünü ifade etti. Yine onaylanma sistemi ile ilgili yaptığı açıklamada Twitter Blue hizmetinin 2 Aralık itibariyle uygulamaya geçeceğini ve onay konusunda üç farklı renkte onay döneminin başlayacağını açıkladı. Bu yeni uygulamaya göre altın, gri ve mavi tik kullanılacak. Şirket hesaplarında altın renkli tik, hükümet ve kamu hesaplarında gri, bireyler için ise ünlü olmak ya da olmamak farketmeksizin mavi renkli tik kullanılacak.
Kullanıcı hesaplarının kapatılması ile ilgili sıkıntılı durumlarda yaşanıyor. Bu konuda geçtiğimiz hafta yaşanan gelişmelerden birisi de Apple’ın uzun süredir üst düzey yöneticisi olan Phil Schiller’ın 200 binden fazla takipçiye sahip Twitter hesabını kapatması olmuştu. Diğer yandan Apple’da Twitter’a reklam vermeyi durduran firmalar arasında yerini aldı. Elon Musk bu gelişme sonrasında “Apple, Twitter’da reklam vermeyi büyük ölçüde durdurdu. Apple, Amerika’daki ifade özgürlüğünden nefret mi ediyor?” şeklinde bir mesaj paylaştı. Bir süredir reklam konusunda sıkıntı yaşayan Twitter’a reklam vermeyi durduran birçok firma bulunuyor. Reklam verenler zayıf içerik denetimi şüphesiyle ve markalarının güvenliği endişesiyle bu kararı verdiklerini açıklamışlardı. Hatta sadece reklamı değil paylaşım yapmayı durduran markalarda mevcut.
Elon Musk’ın sürekli vurguladığı noktalardan biriside platformdaki ifade özgürlüğü. Bunun için birtakım değişiklikler yapan Elon Musk, Twitter’ın uygulama mağazalarında varlığını sürdürüp sürdüremeyeceği kousuyla karşı karşıya kaldı. Twitter'ın eski güvenlik ve güvenilirlik Müdürü Yoel Roth, bu konuda yaptığı açıklamada yönergelere uyulmaması durumunda sosyal medya platformunun uygulama mağazalarından çıkarılabileceğini ifade etmişti.
Kaldı ki böyle bir durum 6 Ocak 2021'deki ABD Kongresi baskının ardından popüler alternatif mesajlaşma platformu Parler'ı Google ve Apple mağazalarından kaldırılması örneğinde yaşanmıştı.
Elon Musk ise attığı bir tweette eğer iş o noktaya gelirse alternatif bir telefon yapacağını duyurdu. Elon Musk’ı yeni bir girişim alanının içinde görecek miyiz merak konusu. Kendisi hakkındaki bir diğer gelişmede servetinde 2022'de rekor düşüş yaşanması oldu. 100 milyar dolar kaybeden Musk’ın, net serveti 169,8 milyar dolara geriledi. Bu önemli miktardaki kayıp sebebiyle Milyarderler Endeksi'nde şimdiye kadar kaydedilen en büyük kayıp oldu. Umuyorum ki Elon Musk ve Twitter bu geçiş dönemini bir an önce toparlanarak atlatır ve Twitter’da yaşanacak yaratıcı ve farklı gelişmeleri, “herşeyin uygulaması” nı konuşmaya başlarız.
Paylaş