GeriSeyahat Uçaklar sıcak mı soğuk mu olmalı?
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Uçaklar sıcak mı soğuk mu olmalı?

Uçaklar sıcak mı soğuk mu olmalı?

Bazı yolcular soğuk, bazıları da sıcak seviyor. Uçakların kabin sıcaklığı kaç santigrat derece? Bunu kim belirliyor?

Güvenlik, pasaport, değişen kapı derken koştura koştura uçağa yetiştiniz. Hatta son anda, adınız anons edilirken gelebildiniz. Kan-ter içindesiniz. Açığa park etmiş uçağınıza otobüsle gidiyorsunuz. Merdivenleri sırtınızda çantayla tırmanıp içeri girdiğinizde ‘hamam gibi’ bir kabin karşılıyor sizi... Veya tatile çıkıyorsunuz. Şort, incecik bir tişörtünüzü parmak arası terlik tamamlıyor. Uçaktan indikten kaç dakika sonra denize gireceğinizi tahmin etmeye çalışıyorsunuz. Bunları düşünürken kabine ayak bastığınızda ‘buzhane’ gibi bir ortama giriyorsunuz. Tüm uçuş boyunca üşümek ve battaniye bile bulamamak da cabası.

Hangisi iyi? Sıcak mı yoksa soğuk mu?

Bence doğru olan, her mevsimde abartılmamış bir soğukluk. Yapılan araştırmalar, soğuk kabinde yolcunun kendini daha hissettiğini ortaya koyuyor. Sıcakta ise şikâyetler artıyor. Bir de işin sağlık tarafı var. Yüksek sıcaklık nedeniyle yolcuların sorun yaşama riski yükseliyor.
Dünyada uçakların kabin ısı standardı 21 ile 23 santigrat derece arasında. Hatta Türk Hava Yolları bu konuda geçen mart ayında radikal bir karar aldı. Kabin ısısı 23 santigrat dereceye sabitlendi. Kabin ekipleri sürekli ölçüm yapıyor. Bu konuda havayollarının farklı uygulamaları var. Aralarında Lufthansa’nın da olduğu bazı Kuzey Avrupalı taşıyıcılar ise 20 santigrat derecede ısrarcı.

Uçaklar sıcak mı soğuk mu olmalı



En zor operasyon sıcaklığın yüksek olduğu bölgelerde. Uçaklardaki harici güç ünitesinin desteği ile basılan soğuk havanın yanı çok sıcak bölgelerde uçak köprü ile terminale bağlandığında yüksek güçlü soğutucular devreye alınıyor. Veya uçaklar açıktaysa hemen havalandırma üniteleri uçağa bağlanıp çalıştırılıyor. Kabin ısısı korunmaya çalışılıyor. Bazı ülkelerdeki düşük maliyetli havayolları ise aşırı yakıt tüketimi nedeniyle ek önlemlere pek de olumlu bakmayabiliyor.

Havada nasıl?

Uçak örneğin yüksek irtifaya çıktığında dışarıdaki sıcaklık -57 santigrat dereceye kadar düşüyor. Dışarıdan alınan hava ile içerideki hava ‘harmanlanıyor’, sıcaklık ayarlanıyor ve kabine basılıyor.
Birçok uçakta kabin ısı ayarları kabin memurlarının kontrolü altında. Ayarlama yapılırken, şirketin kurallarının yanı sıra yolcuların istekleri de önemli. Genellikle kabin memurları servis veya yolcularla ilgilenirken koşturuyorlar. Üzerlerindeki üniforma ile birlikte vücut ısıları yükseliyor. Bu nedenle yolcuların isteklerine dikkat ediliyor.

Önlem alın!

Kıyafetiniz inceyse, kadın yolcular yanlarına ince bir şal alabilir. Veya katlayıp çantanızın bir köşesine koyacağınız bir battaniye, uzun kollu bir üst, uzun uçuşlarda kurtarıcınız olabilir. Çok üşüyorsanız, önlem almayı unutmayın.

False