GeriSeyahat Mavi kart Akbil’e karsi
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Mavi kart Akbil’e karsi

Mavi kart Akbil’e karsi

IETT bandrollu mavi kart uygulamasina gecti. IETT giselerinde akbil doldurtulamiyor. Mavi kart ise IETT otobuslerini kullananlar icin avantajli ama diger ulasim araclarinda gecmiyor.

IETT, yillar once uygulanan bandrollu Mavi Kart uygulamasina geri dondu. IETT duraklarindaki satis giselerine ‘‘yarim ve tam mavi kartlara dolum yapilmayacak, bandrol basilacaktir’’ ilani, IETT araclarina da ‘‘Cok hesapli: Mavi Kartla aylik, sinirsiz yolculuk’’ afisi asti.

Artik bandrol yapistiriliyor

Seyahat karti olarak Mavi Kart'i kullanan yolcular bugune dek IETT duraklarindaki satis giselerinde, sinirsiz gecis imkani veren kontor yukletiyorlardi. Artik satis noktalarinda Akbilli Mavi Kart dolumu yok. Yerine bandrol yapistiriliyor.

Akbil'den onceki sisteme neden geri donuldugu konusunda cesitli IETT yetkililerinden aldigimiz bilgiler birbirinden farkli:

Birbirinden farkli aciklamalar

Birinci yetkili: ‘‘Belbim'den (Akbil'i ureten sirket) kaynaklanan bazi teknik arizalardan dolayi bu uygulamaya gecildi. Akbilli Mavi Kart ile bazi istatistiki bilgiler elde edilemiyordu. Bandrollerden tahsil edilen para direkt IETT'nin kasasina gidiyor. Hem de yolcular IETT'ye cekilmis oluyor. Vatandas icin ha bandrollu ha Akbilli Mavi Kart, farketmiyor.’’

Ikinci yetkili: ‘‘Hizmeti birkac kanaldan vermek istedik. Mavi karti kuponlu yaptik. Artik hem bandrollu hem Akbil’li kullanabilir. Akbilli Mavi Karti tekrar kullanabilmesi icin 15 dakika beklemesi gerekiyordu. Bandrollu olanla ardarda indi bindi yapabilir. Kuponlu Mavi Karti kullanmak ve satin almak daha kolay ve hizli. Vatandas kuyrukta bekleyip eziyet cekmiyor.’’

Belbim: Zaten kisitli veriyoruz

Belbim yetkilileri ise sunlari soyledi: ‘‘Belbim ile IETT arasinda kontor yukleme konusunda bir sorun var. Normal Akbil bile IETT'ye kisitli olarak veriliyor. Yetistiremiyoruz. Gelecek ay ne olur bilemiyoruz. Belbim olarak gerekli altyapiyi olusturduk, sistemimizi oturttuk, kontor yuklemesi yapabiliriz dersek, tekrar dolum yaparlar.’’

ABONMAN BILETI

UCRET: Tam 300 bin TL, Indirimli 200 bin TL

BILGI: IETT duraklarindaki satis giseleri ve IETT'nin bayilerinden alinan kagittan seyahat bileti.

AVANTAJLARI: Sehirici yolculukta otobusu sik kullanmayanlar icin avantajli. Ayrica iki tam bilet atilarak cift katli ozel otobuse binilebiliyor. Bedensel ozurlulere ozel otobuslerde de iki tam bilet atilarak Emirgan-Sultanahmet, Topkapi-Emirgan gibi, normalde birkac vasita ile gidilebilen uzun mesafelere tek bir otobusle gidilebiliyor.

SAKINCALARI: Sadece IETT otobuslerinde geciyor.

AKBIL

UCRET: Tam ve indirimli depozito fiyati 2 milyon lira. Bin liraya bile akbil doldurabiliyor. En az limit 500 bin lira. Akbil’le bir seyahat indirimli 180 bin liraya, tam 280 bin liraya geliyor.

BILGI: Buyuksehir Belediyesi sinirlarinda ulasimda kullanilan bir elektronik bilet. Istanbul'da 2 milyon 180 bin kisi Akbil kullaniyor.

AVANTAJLARI: Akbil satis noktalarindan aliniyor, ayni noktalarda kontor yukleniyor, yani dolum yapiliyor. 58 tane otomatik AKBIL 24 (24 saat acik) makinasi, 87 gise mevcut. Akbil, halk otobusleri, IETT'ye ait tum otobus, tunel ve tramvaylar, Istanbul Deniz Otobusleri, Sehir Hatlari Vapurlari, Banliyo Trenleri ve Hafif Metro'da gecerli. 89 adedi cift katli olmak uzere toplam 1160 adet ozel halk otobusu oldugu dusunulurse Akbil’in avantaji ortaya cikiyor.

SAKINCALARI: Her kullanista bir kontor bittiginden gun icinde cok sik arac kullananlar icin dezavantajli. Indirimli Akbiller (ornegin ogrenci) ustuste iki kez basilamiyor. Iki basis arasinda 15 dakika beklemek gerekiyor. Oysa, cift katli ozel otobuslerin bazilarinda Akbil’e iki kez ustuste basilmasi gerekiyor.

MAVI KART

UCRET: Aylik tam 16 milyon, indirimli 8 milyon TL.

BILGI: Eylul 1997'den beri, uzerinde Akbil Tom'u cakili bir adet vesikalik fotografla, belli bir ucret karsiliginda, Akbil depozitosu odenmek suretiyle alinan bir seyahat karti. Buna Akbilli Mavi Kart deniyor. Butun ay gecerli, siniri yok. Simdi ise Akbil kullanmayanlar da fotograf ve ucretle mavi kart alabiliyor. Sure bittikce bandrol satin alip kartin uzerine yapistirarak kullaniyorlar. Buna Kuponlu Mavi Kart deniyor.

AVANTAJLARI: Aylik olarak tarih esasina gore sinirsiz gecis imkani veriyor. Gun icinde gitmek istedikleri yere birkac vasita degistirerek giden yolcular icin kartin sinirsiz olmasi avantaj. Kuponlu Mavi Kart daha da avantajli, cunku Akbilli Mavi Kart'ta oldugu gibi bir otobusten inip oburune binmek icin 15 dakika beklemek gerekmiyor.

SAKINCALARI: Kuponlu ya da Akbilli Mavi Kart, sadece IETT'ye ait otobus, tunel (Karakoy-Tunel) ve tramvaylarda (Beyoglu Tramvayi) gecerli. Diger ulasim araclarindan (deniz, metro, tren) yararlanmak icin ayrica kontor yukletmek gerekiyor. Mavi kartta, bir defada aylik ucreti toptan odemek gerekiyor.

VATANDASA TAVSIYELER!

Sistem cok yeni. Uygulamada pekcok aksakliklar var. IETT satis noktalarindaki gorevli memurlar, Akbili’ni doldurtmak icin gelen yolculara, mavi karti tavsiye ediyor, hatta bircok yerde dayatiyor.

Iste size hayati kolaylastirici birkac bilgi:

AKBIL doldurtmak icin AKBIL 24'ler ve AKBIL giselerine gidin.

Artik aylik sinirsiz mavi karta dolum yapilmiyor; bandrol yapistiriliyor. Ve yalnizca IETT satis giselerinden alinabiliyor.

Aylik seyahat bandrolu yapistirilmis mavi kartlar yalnizca IETT'ye ait otobus, tunel (Tunel-Karakoy) ve tramvayda (Taksim-Tunel) kullanilabiliyor.

Deniz otobusu, vapur, tren, metro ve halk otobuslerinde seyahat etmek istiyorsaniz aylik mavi kartiniza bandrol disinda kontor doldurmaniz gerek.

False