Markalar Şehri Gaziantep
Erdal Sağlam
Gaziantep’i bu ziyaretimde, yıllardır izlediğim sanayi ve ticaretteki atılımıyla kalmayıp, kültür ve turizm alanında da çok önemli bir yol aldığına, keyifle şahit oldum. TBMM’de şehri temsil eden Nejat Koçer’in Sanayi Odası Başkanlığı döneminde ‘Gaziantep Marka Şehir’ projesini tanıtmak için harcadığı yoğun çabayı hatırladım. Şurası bir gerçek ki; Gaziantep artık bir ‘marka şehir’ olmayı geride bırakıp, ‘markalar şehri’ haline gelmiş… Ülke ekonomisinin büyük sıkıntılardan geçtiği bugünlerde umutlarını koruyup üretim hevesini canlık tutmak için büyük çaba içindeler. Sanayi Odası Başkanı Adil Konukoğlu’nun bu konudaki hassasiyetini yakından biliyorum. Şehrin idari yöneticileri, sanayicileri, tüccarları hep birlikte şehrin olumlu algısını korumaya çalışıyorlar. Belediye Başkanı Fatma Şahin de Bakanlığı dönemindeki enerjisini bu kez şehre adamış, hep birlikte çalışıyorlar. Adil Konukoğlu’ndan bu yayın için aldığım, devam eden marka yaratma çabası, kültür ve turizme yaptıkları katkılarla ilgili özet bilgiyi paylaşmak istiyorum.
Konukoğlu, Yesemek, Tilmen, Rumkale ve Zeugma gibi eşsiz bir tarihi mirasa, dünyaca ünlü zengin mutfak kültürüne sahip olduklarını hatırlatıp, şehrin yöresel değerleri ve lezzetlerinin korunması-yaşatılması, markaya dönüştürülmesinin öncelikli hedefleri arasında yer aldığının altını çiziyor. Marka Şehir Gaziantep Projesi’nin, 2003 yılında başlatıldığını, bir çok ulusal ve uluslararası ödül alan bu projeyle, diğer şehirlerden farklılaşan değerlerini ön plana çıkarıp, ‘entegre bir markalaşma süreci’ başlatmayı, markalaşma bilincini yerleştirmeyi ve bu yönde planlı bir gelişim sürecini hayata geçirmeyi amaçladıklarını ve büyük ölçüde başardıklarını söylüyor. Sonuç ortada; Gaziantep’te 2003’de 774 olan marka ve patent başvuru sayısı 2015 yılı sonunda 2 bin 988’e ulaşmış. Aynı dönemde, bin 294 olan endüstriyel tasarım başvurusu 4 bin 534’e çıkmış.2016 yılı itibariyle, ülkede en fazla marka ve patent başvurusu yapan iller arasında 5., en fazla endüstriyel tasarım başvurusunda bulunan iller arasında 3. sırada yer alıyor. Bu yıl 10 ayda marka ve patent başvurusu 2 bin 891, endüstriyel tasarım başvurusu 2 bin 862 olmuş.
Sanayi Odası olarak, ‘Antep Baklavası’ coğrafi işaret tescilini 2007 yılında Türk Patent Enstitüsü’nden (TPE) almışlar. AB Komisyonu’na 2009’da başvuru yapıp, 4 yıllık çaba sonucu uluslararası tescilini AB’den 2013 yılında almışlar. Böylece AB tescilli olan Antep Baklavası, Türkiye’den tescil edilen ilk ve tek ürün olması açısından büyük önem taşıyor. Sadece Antep’te üretilen ‘Antep Kutnu Kumaşı’ coğrafi işaretini almak için 2015’de başvuru yapıp, Eylül 2016 tarihinde coğrafi işareti tescil ettirmişler.
Dünyaca ünlü modacı Dilek Hanif’in, Zeugma Mozaik Müzesi’nde gerçekleştirdiği muhteşem kutnu defilesi tüm dünyada yankı bulmuş.
Oda yönetimi, Antep fıstığı ve kaymak kullanılarak geleneksel özelliklere uygun olarak yapılan ve genellikle kahvaltıda yenilen ‘Antep Katmeri’nin coğrafi işaretini almak için TPE’ye 2015 yılın başında başvurmuş, sonuç bekliyor. Büyükşehir Belediyesi’nin başvurusu sonucu, gastronomi dalında Gaziantep, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü’nün (UNESCO) “Yaratıcı Şehirler Ağı”na dahil edilmiş, Türkiye’den ağa katılan ilk şehir olmuş.
Yine Sanayi Odası olarak kurdukları , ‘www.zeugma.org.tr’ adresli web sitesinde; Antik Kentin tarihçesi, kazı çalışmalarında son durum, kazı kronolojisi, mitoloji sözlüğünün yanı sıra çıkarılan mozaikler ve diğer buluntulara ilişkin her türlü yazılı ve görsel bilgiye sitede yer veriyorlar. Mozaiklere ilişkin fotoğraf galerisi ve mitolojik hikayelerin bulunduğu sitede, Zeugma Antik Kenti 360 derece sanal turla keşfetme imkanı sunuluyor. Gaziantep, TPE tarafından 2015 yılında düzenlenen ‘4. Türk Patent Ödülleri Töreni’nde ‘Türkiye’nin Marka Şehri’ ödülünü almış.