Instagram'ın popüler güzelleri Kars ve Van'ın yeni rakibi
Öyle bir yolculuk düşünün ki, 23 saat 47 dakika sürüyor. Neredeyse bir gün… Anadolu’nun güzelliklerine hayran hayran bakarak zamanınızı geçiriyorsunuz. Aklınıza hemen Instagram’da popüler olan Kars ya da Van yolculukları gelmesin, rota çok farklı.  Diyarbakır- Hasankeyf - Midyat- Mardin… Hem de Güney Ekspresi ile… İşte detaylar…
Son zamanlarda trenle yolculuk epey moda… Durur muyum, hemen düştüm yollara... Aslında gezim İstanbul'dan başlıyor. Trenle ulaşım olan yerlerden geçerek en son Mardin’e kadar gittim. Gidiş dönüş her iki seferde de trenle yolculuk yaptım. Güney Ekspresi’nin aslında en son durağı Kurtalan ama ben oraya kadar gitmedim. Rotamda Diyarbakır- Hasankeyf - Midyat- Mardin vardı. Bu yüzden gidişte Kayseri’den Diyarbakır’a, dönüşte de Diyarbakır’dan Ankara’ya kadar yolculuk ettim. Hafta sonu kaçamağı, üstelik cebinizi de yakmayan, yorulmama garantili, sizi alıp başka diyarlara götürecek bir yolculuk. Mutlaka başkaları farklı şeyler söylemiş olabilir ama benim kendi gözümle gördüklerimi ve kendi deneyimlerimi size aktaracağım.
Genel bilgileri vermeden önce kendi deneyimlerinden bahsedeyim. Biraz son dakikacı olanlardan olduÄŸum için biletleri hep geç alıyorum. Tek sıkıntı kuÅŸeli ve yataklı vagonların az olması nedeniyle yerler çabuk tükeniyor. Kayseri’den Diyarbakır’a kuÅŸetli bir vagonda yolculuk yaptım. Sadece bir yer kalmıştı ve kompartıman da üç kadın görünüyordu. Bende “Ne olabilir ki? diyerek aldım. Belki benim ÅŸansıma ama bir aile denk geldi. Ä°ki çocuk ve anne… KayserililermiÅŸ 10 yıldır da Diyarbakır’da yaşıyorlarmış. Çok tatlı bir aileydi. Onlarla ilgili sıkıntı yaÅŸamadım ama bileti alırken bütün biletleri kadın olarak almışlar. 14 yaşında bir oÄŸlu vardı ve görevli kontrol yaparken onu fark edince sıkıntı çıktı. Dördüncü koltuÄŸu da almış olsalardı sorun yoktu ama ben aldığım için sorun oldu. OÄŸlunu koltuklu tarafa alınması gerektiÄŸini söylediler. Benim onayımın alınması ile ancak aynı yerde kalabildi. Mahremiyete oldukça önem veriliyor. Aile ile bütün yolculuk boyu sohbet ettim. Bana yiyeceklerinden ikram ettiler. Ayrılırken numaralarımızı aldık, hatta beni evlerine bile davet ettiler.Â
Ben üst katta yattım. Yukarı çıkmak için merdiven mevcut. Sabaha kadar deliksiz bir uyku çektim. Yolculuk bittiğinde hiç yorulmamış hissi vardı. Sadece klima nedeniyle üşüdüğüm için uyandım.
Dönüş yolunda trene Diyarbakır’dan bindim. Yarım saat gecikmeli gelen tren akşam olan kadar 2 saat rötar yapmış hale geldi. Sivas Kangal’da, bir de Elazığ yakınlarında jandarma kontrolü için duraklarda biraz beklemek zorunda kaldık.
Sanırım benim şansıma yataklı bölümde yer kalmadığı için pulman tarafından bilet almak zorunda kaldım. Açıkcası otobüslerin koltuklarından daha geniş ve koltuk araları da oldukça geniş. Sıkıldıkça kalkıp dolaştım. Restoran bölümünde oturdum. Görevli amcalarla sohbet ettim. Fotoğraf çekmeme yardım ettiler. Açıkçası uzun bir yolculuk için tren tercih edecekseniz tavsiyem yataklı vagonlardır. Bir tek akşam yemek istediğimde çok az seçenek kalmıştı. Yemek yemedim ama sabah kahvaltı yaptım. Kahvaltı ve bir çay 15 TL.
Güzergâh ve saat
Ankara - Kırıkkale - Kayseri - Sivas - Malatya - Diyarbakır - Batman – Kurtalan… Yalnız haftanın her günü tren seferleri yok. Tren seferleri; pazartesi, çarşamba, perşembe, cuma ve cumartesi Ankara kalışı 10.55’de… Pazartesi, çarşamba, cuma, cumartesi ve pazar Kurtalan kalışı ise saat  08.00’de… Bazı güzergâhların yaklaşık sefer süreleri Ankara- Kurtalan 23 saat 47 dakika, Kayseri- Diyarbakır 13 saat 32 dakika, Ankara- Diyarbakır 20 saat 35 dakika… Önemli not, önceden kalkış yeri başka bir yerdeyken, artık kalkışlar Ankara Gar’ın yapılıyor. Yüksek hızlı tren garının hemen arkasında... Tabi ki, siz bu saatlere pek güvenmeyin derim. En azından benim iki deneyimimi göre tren iki-üç saat rötarlı olarak gideceği yere vardı. Yaz aylarında havanın doğu bölgelerde 40-45 derecelerde olması nedeniyle raylarda sıkıntı olabileceğinden gündüzleri yavaş ilerlemek zorunda kalıyorlar.
Vagonlar
Dört çeşit vagon tipi bulunuyor.
Pulman: Normal koltuklu, vagonlarda her sıra iki çiftli, bir de tekli koltuk var.
Örtülü Kuşetli: Oda halinde dört kişilik, duvara dayalı yatakları açarak ranza şekilde yatak oluyor.
Yataklı: Oda halinde iki kiÅŸilik, içinde buzdolabı, masa ve lavabosu var.Â
Yemekli: Trenin restoran bölümü... Yemekler çorba, ızgara atıştırmalık, sandviç ve alkolsüz içeceklerden oluşuyor.
Bu arada örtülü kuşetli vagonlarda yolculuğa başlandığında temiz nevresim ve yastık veriliyor. Yatağınızı kendiniz yapıyorsunuz. Sabahları görevli tekrardan topluyor.
Temizlik
Güney Ekspresi’nde emektar trenler çalışıyor. Haliyle biraz yıpranmış görünüyorlar. Binerken temizlik konusunda biraz tereddütlerim vardı. Dağıtılan nevresimleri görünce fikrim olumlu yönde değişti. Yıkanmış, ütülenmiş ve ardından paketlenerek dağıtılıyor. Poşeti açtığımda tertemiz çarşaflar çıktı. Dağıtılan yastıklar öğrendiğim kadarıyla sürekli yıkanmıyor. Yasak kılıfı veriliyor ama temizliği konusunda hassas kişileri ikna edemeyebilir.
Tuvaletler
Tuvaletler oldukça temizler. Alaturka ve alafranga olarak iki şekilde de tuvalet mevcut. Tuvalet kağıdı ve el silme havluları da mevcut. Yalnız yolun sonuna doğru bitmiş oluyorlar. Pulman tarafında daha çok kullanım olduğu için temiz kalma olasılığı yok. Yataklı ve kuşetli vagonlarda daha az kişi olduğu için oldukça temizler.
Restoran
Günümün çoğunu restoranda oturarak geçirdiğim için görevlilerle epey sohbet etme şansım oldu. Mutfak bölümüne de bakmama izin verdiler. Orası da oldukça temizdi. Görevli sürekli her kalkan kişi sonrası masaları siliyor. Normalde dışarıdan gelen yiyeceklerin restoranda yenmesi yasak ama belki izin verme durumu olabilir.
Son olarak da trende evcil hayvan taşınmasına izin veriliyor. Ayrıca trende ayrı bir bölme olması durumunda katlanabilen bisikletler ücretsiz olarak taşınabiliyor.