İsmail SARI / isari@hurriyet.com.tr
Bisikletle İpek Yolu’nda! Virüsün tehdit ettiği yerlerde ilginç macera...
İki kafadar bir zamanlar kervanların ipek taşınan rotasındaki ülkeleri bisikletle geçiyor. Ahmet Rauf Özkul (28) ve lise arkadaşı Tolga Telve (28) yaklaşık dokuz aydır Asya’da 8 bin kilometre pedal çevirdi. Onları Tayland’da Chiang Mai’de yakaladığımızda yolda tanıştıkları ekip arkadaşlarıyla beş kişi olmuşlardı. Sorularımızı Özkul yanıtladı. Benzer bir hayal kuruyorsanız onlardan öğrenecek çok şey var!
Bisiklete olan tutkunuz ne zaman başladı?
Lisede üç arkadaş staj paralarımızı biriktirip birer bisiklet almaya karar verdik. Okul çıkışlarında ayaklarımıza kara sular inene kadar bütçemize uygun bisiklet aradık. O zamanlar bisiklete binmek bu kadar yaygın değildi. Aslında amacımız bisikletlerimizle uzun kamplı bir tur yapmaktı. İlk kamplı bisiklet turu maceramızı Antalya’dan Olimpos’a yaptık.
Lisede üç arkadaş staj paralarımızı biriktirip birer bisiklet almaya karar verdik. Okul çıkışlarında ayaklarımıza kara sular inene kadar bütçemize uygun bisiklet aradık. O zamanlar bisiklete binmek bu kadar yaygın değildi. Aslında amacımız bisikletlerimizle uzun kamplı bir tur yapmaktı. İlk kamplı bisiklet turu maceramızı Antalya’dan Olimpos’a yaptık.
Üniversite hayatımızda da bisikleti ulaşım aracı olarak kullanmaya başlayıp her fırsatta günübirlik turlar gerçekleştirdik. Durum böyle olunca bisiklet artık hayatımızın bir parçası oldu. Bugüne kadar 40’tan fazla ülkeyi gezdik. Ancak aklımızda hep Asya kıtasında pedal çevirmek vardı. Uzun yıllardır bisikletle yollarda olan gezgin Gürkan Genç’in Japonya-Türkiye Dostluk Yılı’nda bisikletiyle yaptığı ‘Asya İpek Yolu’ turundan çok etkilenmiştik. Aynı rotayı kendimize hedef seçtik. Bunun için Antalya’da bir kafede çalışıp para biriktirdik. Güney Kore biletlerimizi aldık ve hayatımızın macerası başladı.
Yeni arkadaşlarla çoğalarak ilerliyoruz!
Rotanızı şu ana kadar nasıl çizdiniz?
Seul’den Busan’a kadar yaklaşık 600 kilometrelik bir bisiklet yolu var. O rotayı geçip Busan’a vardık. Feribotla Japonya’nın Fukuoka şehrine sorunsuzca ulaştık. Ardından Hiroşima üzerinden Shimanami bölgesine geçtik. Osaka, Kyoto, Nagoya ve Fuji derken dünyanın en kalabalık ve en güvenli şehri olan ülkenin başkenti Tokyo’ya vardık.
Seul’den Busan’a kadar yaklaşık 600 kilometrelik bir bisiklet yolu var. O rotayı geçip Busan’a vardık. Feribotla Japonya’nın Fukuoka şehrine sorunsuzca ulaştık. Ardından Hiroşima üzerinden Shimanami bölgesine geçtik. Osaka, Kyoto, Nagoya ve Fuji derken dünyanın en kalabalık ve en güvenli şehri olan ülkenin başkenti Tokyo’ya vardık.
Onlarla dört olan sayımız, Kamboçya’da Fransız bir bisikletli gezgin olan Lys Rattoray’in de aramıza katılmasıyla beşe çıktı. Kendisi seramik sanatçısı. Hep birlikte Angkor Vat’ı gezdik. Önümüzdeki haftalarda da bir başka bisikletli seyyah olan Gürkan Bal aramıza katılacak. Anlayacağınız yeni arkadaşlarla çoğalarak ilerliyoruz! Tayland’ın kuzeyini keşfedip Myanmar’a geçeceğiz. Oradan da Hindistan.
Bunun için Kazakistan’a geçeceğiz. Sırasıyla Kazakistan, Kırgızistan, Tacikistan, Özbekistan, Azerbaycan, Gürcistan, Ermenistan ve İran’ı keşfedeceğiz.
Yol oldukça uzun, bütçenizi nasıl ayarlıyorsunuz? Yolda hiç çalıştınız mı?
Tura başlamadan önce Antalya’da bir kafede iki ay asgari ücretle çalıştık. Kazandığımız parayla uçak biletimizi aldık. Biraz da harçlık kaldı cebimizde. Yola zaten bisikletle devam ediyoruz. En ucuz ulaşım aracı. Yakıtsız, kas gücüyle çalışıyor.
Tura başlamadan önce Antalya’da bir kafede iki ay asgari ücretle çalıştık. Kazandığımız parayla uçak biletimizi aldık. Biraz da harçlık kaldı cebimizde. Yola zaten bisikletle devam ediyoruz. En ucuz ulaşım aracı. Yakıtsız, kas gücüyle çalışıyor.
Bu nedenle ulaşıma para gitmiyor. Yol boyunca da çalıştık. Örneğin, Güney Kore’de salatalık, lahana, patates, mısır, soğan ve susam tarlalarında hasat işi yaptık. Çok fazla para kazanmadık ama akmasa da damladı. Japonya’da ise sokaklarda fotoğraf satarak 800 dolara yakın para kazandık. Kamboçya’da da Koh Rong Adası’nda parti işlerinde çalışıp yemek, kalacak yer ve Angkor Vat giriş parasını elde ettik.
Peki yanınızda neler var?
105 litrelik bisiklet çantalarımız, 45 kilograma yakın da yükümüz var. Yol durumuna göre yanımıza aldığımız erzakla bu kilo değişiyor. Bisikletlerimizin üstünde en az 3 litre su bulunduruyoruz. Benzinli ocağımız, çadırımız, şişme matlarımız, hamak, yemek setlerimiz ve bisiklet için gerekli alet edavatımız da yanımızda.
105 litrelik bisiklet çantalarımız, 45 kilograma yakın da yükümüz var. Yol durumuna göre yanımıza aldığımız erzakla bu kilo değişiyor. Bisikletlerimizin üstünde en az 3 litre su bulunduruyoruz. Benzinli ocağımız, çadırımız, şişme matlarımız, hamak, yemek setlerimiz ve bisiklet için gerekli alet edavatımız da yanımızda.
Kore’de büyük bir sevgiyle karşılandık
Günde kaç kilometre pedal çeviriyorsunuz?
Yolun durumuna göre değişiyor. Bazen beğendiğimiz bir noktada konaklıyoruz. Planlı bir şekilde ilerlediğimiz söylenemez. Anın tadını çıkarmakla meşgulüz. Ortalama olarak 80 kilometre sürüyoruz. Yeri geldiğinde tam yükle 196 kilometre yaptığımız dahi oldu. Şimdilik 8 bin kilometreye yaklaşmak üzereyiz.
Yolun durumuna göre değişiyor. Bazen beğendiğimiz bir noktada konaklıyoruz. Planlı bir şekilde ilerlediğimiz söylenemez. Anın tadını çıkarmakla meşgulüz. Ortalama olarak 80 kilometre sürüyoruz. Yeri geldiğinde tam yükle 196 kilometre yaptığımız dahi oldu. Şimdilik 8 bin kilometreye yaklaşmak üzereyiz.
Bisikletle ülkeler arası geçişte sorun oluyor mu?
Pek zorluk yaşamadık ama bazı geçişlerde bisiklete müsaade etmiyorlar. Bizim başımıza gelmedi ama takip ettiğim bisikletçilerde gördüm. Bir araçtan rica edip onunla geçiyorsunuz.
Pek zorluk yaşamadık ama bazı geçişlerde bisiklete müsaade etmiyorlar. Bizim başımıza gelmedi ama takip ettiğim bisikletçilerde gördüm. Bir araçtan rica edip onunla geçiyorsunuz.
Şu an Çin’den yayılan korona- virüs başta Asya olmak üzere bütün dünya için bir tehdit. Siz de Çin’e komşu ülkelerden geçiyorsunuz. Virüsle ilgili ülkelerdeki gözlemleriniz neler?
Bir tedbir havası hâkim. Örneğin Tayland’a gittiğimizde virüs yoktu. Kamboçya’ya geçtiğimiz günlerde haberler çıkmaya başladı. Sonrasında Tayland’a tekrar döndüğümüzde maske takma oranının yüzde 80 arttığını gördük.
Bir tedbir havası hâkim. Örneğin Tayland’a gittiğimizde virüs yoktu. Kamboçya’ya geçtiğimiz günlerde haberler çıkmaya başladı. Sonrasında Tayland’a tekrar döndüğümüzde maske takma oranının yüzde 80 arttığını gördük.
Seyahatinizde en unutulmaz anlar hangileri?
Kore seyahatimiz boyunca Koreliler Türk olduğumuzu öğrenince çok sıcak davrandılar. Japonya’da Fukuyama’da altı köprüden geçtik. Bunların dördü Boğaz Köprüsü büyüklüğündeydi.
Kore seyahatimiz boyunca Koreliler Türk olduğumuzu öğrenince çok sıcak davrandılar. Japonya’da Fukuyama’da altı köprüden geçtik. Bunların dördü Boğaz Köprüsü büyüklüğündeydi.