Rusya'dan gelen turist 5 yılda sekize katlandı

RUSYA'dan Türkiye'ye dört yıl önce gelen turist sayısı 250 bin.

Özellikle Antalya civarını tercih eden Rus turistler bugün 1 milyon 250 bine ulaşmış.

2005 yılı için Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın verdiği rakam 2 milyon.

Yani rakam 5 yılda sekiz kat büyüyor.

Türkiye, refah düzeyinin artmasına paralel olarak giderek büyüyen hemen yanıbaşındaki 15 milyonluk turizm pazarını yakından izliyor.

150 milyonluk dev Rusya'nın artık dünya turizm sistemine girdiği bir gerçek.

Ayda 65 dolar emekli maaşıyla (yaklaşık 2 bin ruble) geçinmek zorunda olan tercümanımız Tatiana için bir hayal olsa bile, mesafenin yakın, tesislerimizin yeni olması nedeniyle Türkiye, yeni zengin Rus turistinin neredeyse bir numaralı tercihi.

Bu yüzden Moskova Uluslararası Turizm Fuarı MITT'in en önemli katılımcıları Türkiye'den gelen turizmciler.

40 bin metrekarelik alanın 2 bin 500 metrekaresi Türkiye'ye ayrılmış.

Moskova'da kaldığımız otelde olsun, fuar alanında olsun en fazla duyduğumuz lisan Türkçe.

28 Mart seçimleri nedeniyle Kültür ve Turizm Bakanı Erkan Mumcu bu yıl MITT'e katılmıyor.

Katılsaydı eğer neden Türkiye standının fuardaki diğer standlara oranla daha az çekici olduğunu soracaktım kendisine.

Daha önce Londra ve Berlin'deki uluslararası turizm fuarlarını gezdim.

Türkiye standları bende daima hayal kırıklığı yaratıyor.

Çevrede diğer ülke standlarının renkliliği, dinamizmi yanında bizimkisi yine sönük.

Eurovision ve Formula 1 tanıtım posterleri, Türkiye güzeli Azra Akın'ın gülen sevimli yüzü standa bir canlılık katmaya yetmemiş ne yazık ki...

Oysa standların çekici, cıvıltılı olmaları ziyaretçileri etkiliyor.

MITT'teki Hırvatistan standı örneğin bende bu ülkeye gitme isteği uyandırdı.

Stand itirazıma başta Kültür ve Turizm Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Ali Alp olmak üzere bakanlık yetkilileri katılmıyor ama Dünya Turizm Örgütü'nden Esencan Terzibaşoğlu benimle aynı fikirde.

MITT Fuarı'nı gezen 150 bin kişiyi daha hoş bir Türkiye standı ile etkilemek pekálá mümkün.

Peki Türkiye standını kimler hazırlıyor?

Öğrendiğime göre, stand için bakanlık ihale açıyor.

Bu yıl ihale iki kez açılmış.

Birincisini B Grup kazanmış ancak bakanlığın bunu iptal etmesi üzerine açılan ikinci ihaleyi Diyalog adındaki şirket almış.

Berlin, Moskova ve Londra turizm fuarlarını dahil eden üçlü bir paket için bakanlık 2 milyon Euro ödemiş.

Türkiye'nin bu yıl tanıtım işine 40-50 milyon dolar ayırdığını göz önüne alırsak sadece fuar standlarına azımsanmayacak bir pay gittiği ortada.

Sovyetler'in çöküşü fuarcılığa yaradı

MITT
yani Moskova Uluslararası Turizm Fuarı ilk kez Sovyet sisteminin çökmesinden üç yıl sonra düzenleniyor.

Bu yıl 11. yılını kutlayan MITT bugün ulaştığı hacimle (dünyanın beşinci büyük turizm fuarı) bir anlamda Rus ekonomisinin katettiği yolun göstergesi.

MITT'i düzenleyen İngiliz kökenli ITE Grubu da 1991 yılında kurulmuş.

Yani Sovyet sisteminin hemen çökmesinden sonra.

Türkiye'de ITE Grubu'nun şemsiyesi altında yer alan E Uluslararası Fuar yani EUF'un Genel Müdürü bir Amerikalı.

Dennis Smith, 14 yıldan beri İstanbul’da yaşıyor ve neredeyse aksansız bir Türkçesi var.

İngilizce konuşurken arada sırada araya Türkçe sözcükler sıkıştıracak kadar lisana vakıf.

Dennis Smith'in söyledikleri, verdiği rakamlar Doğu Bloku'nun yok olmasından sonra fuarcılığın globalleşmenin hızlanmasında ne kadar büyük katkısının olduğunu gösteriyor.

Dediğim gibi 1991 yılında kurulmuş olan ITE Grubu bugün 30 ülkede, her yıl yaklaşık 220 fuar ve konferans düzenliyor.

Esas hedef gelişmekte olan ülkeler yani Türkiye, Rusya, BDT, Ukrayna (önümüzdeki hafta bu ülkede Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın da katılacağı bir turizm fuarı düzenliyorlar) Doğu Avrupa.

Şimdilerde Afrika üzerinde projeler üretiliyor.

En büyük cirosunu Rusya ile gerçekleştiren ITE Grubu'nun geçen yılki cirosu 52 milyon pound.
Yazarın Tüm Yazıları