Petrus'a komşu bir öğle yemeği

‘PETRUS’ kelimesini duyunca hemen itiraz etmeyin. Şarap ukalalığı yapmayacağım.

Sadece önceki gün katıldığım ilginç bir öğle yemeğini anlatacağım.

Geçen salı günü Bordeaux'daydık.

Yönetim Kurulu Başkanımız Aydın Doğan, Fransa'da Mirage, Rafale ve Falcon uçaklarını üreten Dassault şirketinin sahibi Serge Dassault'nun davetlisiydi.

ŞATO SÜRPRİZİ

Dassault
firması, "7 X" kod adlı yeni bir özel uçak üretiyor.

Bunun ilk tanıtımı yapılıyordu.

Tanıtımdan sonra, Dassault'nun, Saint Emilion bölgesindeki şatosuna gittik.

Orada bir öğle yemeği verildi.

Yemeğe giderken, Bordeaux'nun ünlü bölgelerinden geçiyoruz.

Her taraf verimli bağlarla dolu.

Neredeyse her 100-150 metrede bir, şarap etiketlerinden tanıdığımız ünlü şato isimlerini görüyoruz.

Bu bölgeye ilk defa gidiyorum.

Şimdiye kadar "şato" denilince aklıma hepimizin kafasındaki büyük Ortaçağ şatoları geliyordu.

Ama orada öğrendim ki, "şato" sadece bir isim.

Bağların ortasındaki mütevazı evlerin adı da şato.

Önemli olan şarabın kalitesi.

Dassault ailesi Fransa'nın en önemli şarap bölgelerinden biri olan Saint Emilion'da bir şato ve bağa sahip.

Bağlar, artık Türkiye'de de çok iyi tanınan Petrus şaraplarının üretildiği Pomerol bölgesine komşu.

Zaten yolda giderken Petrus Şatosu'nu gösteren işaretleri görüyoruz.

Dassault'nun bağları 27 hektar.

Şarap üretimiyle Dassault'nun ikinci oğlu Roland ilgileniyor.

Yemekte ailenin patronu olan Serge Dassault ve oğlu Roland'la aynı masada oturuyoruz.

ŞARAP SOHBETİ

Aydın
Bey'le Serge Dassault uzun bir sohbete başlıyorlar.

Dassault ailesi geçtiğimiz dönemlerde Fransa'nın en etkili gazetelerinden Le Figaro ve l'Express dergisini satın aldı.

Serge Dassault aynı zamanda senatör seçildi.

Dassault firması bugüne kadar 1500 iş jeti, 5 bine yakın askeri uçak üretmiş.

Bugün dünyanın en önemli uçak şirketlerinden biri olarak biliniyor.

Şatolarında yılda 60 bin şişe birinci kalite şarap üretiliyormuş.

İkinci kalite şarapla birlikte bu miktar 120 bin şişeye ulaşıyormuş.

DEVLET KONTROLÜ

Şarap üretiminin başında Laurence Brun isimli bir kadın var.

Üniversitede şarap eğitimi almış.

Babası da aynı şatoda çalışıyormuş.

İşi ondan devralmış.

Bordeaux bölgesinde şarabın kalitesi devlet tarafından kontrol ediliyor.

Devlet görevlileri yılda iki kez kontrole geliyorlarmış.

Birincisi şarabın fıçılanma aşamasında, ikincisi ise tadım döneminde.

Kalite sertifikası her 10 yılda bir yenileniyor.

Kalite belgesi hakkınızı kaybederseniz, bir 10 yıl beklemeniz gerekiyor.

Biz sohbet ederken masamıza Dassault firmasının yeni başkanı Charles Edelstenne geliyor.

Edelstenne, firmaya genç bir muhasebeci olarak girmiş.

Yıllar içinde yükselmiş. Son olarak baba Dassault başkanlık görevinden ayrılınca, ilk defa aile dışından biri olarak onu başkanlığa getirmişler.

Dassault'dan uçak alanlara "Memnuniyetinizi bana, şikayetinizi Bay Dassault'a bildirin" diyor.

Ben, "Bizde bunun tam aksi bir inanış vardır. Yöneticiler, şikayetinizi bize, memnuniyetinizi patrona bildirin derler. Böylesi sizin için daha iyi olmaz mı?" diyorum.

Biraz düşünüyor ve "Bak bunu hiç düşünmemiştim. Şimdi sizin neden Avrupa Birliği'ne girmeniz gerektiğini anlıyorum" diyor.

Fabrikayı ziyaretimiz sırasında yaptığım bir gözlem de şu oluyor.

Uğur Cebeci'nin Hürriyet'te yayınlanan "Kokpit" sayfasının uluslararası havacılık sektöründe gerçekten çok önemli bir yeri var.

"7 X" uçağının fotoğrafının çekilmesine izin verilmiyor.

Ama Uğur'un hem sayfası hem de Kanal D'deki programı için özel çekim izni veriliyor.

Bu gezi sırasında bir kere daha gördüm ki, gazetecilik artık siyaset dışındaki engin alanlara doğru hızla açılıyor.

YENİ GAZETECİLİK

Siyaset dışındaki konularda yazı yazan gazeteciler, köşe yazarları önem kazanıyor.

Bana göre bu sadece basit bir mesleki gelişim değil.

Aynı zamanda hayatın renkli ve zevkli alanlarının zaferi...
Yazarın Tüm Yazıları