Meyvenin kaymağını yoğurtçular yiyor

MEYVELİ yoğurtlar, Türkiye'de yılda tüketilen 228 bin 476 ton yoğurdun sadece yüzde 1'ini oluşturuyor. Buna karşın, 441 trilyon liralık pazardan 57 trilyon liralık pay kapıyor. Bunun da nedeni, meyveliyle klasik yoğurt arasındaki fiyat farkının giderek açılmasından kaynaklanıyor.

ÇİLEKLİSİNDEN ananaslısına, franbuazlısından kayısılısına kadar birçok çeşitle tadımlık ambalajlarda çocukları yakalamayı başaran yoğurt üreticileri şimdi, meyvenin kaymağını yiyor. 45 gram ile 125 gram arasında değişen ambalajlarda, sadesinden 5 kat daha pahalıya satılan meyveli yoğurtlar, kişi başı tüketimden sadece yüzde 1'lik pay alıyor. Buna karşın, 313 milyon dolarlık (441 trilyon lira) pazarın, 57 trilyon liralık kısmını meyveli yoğutlar oluşturuyor. Bu da, her geçen gün yeni bir ürünün piyasaya çıkmasına yol açıyor.

Yılda toplam 218 bin 476 ton ambalajlı yoğurdun satıldığı Türkiye'de, 1997 yılından bu yana meyveli yoğurt üretimi gerçekleştiriliyor. Pınar'ın "Canım Çekti"yi üretmesiyle birlikte meyveli yoğurtla ilk kez tanışan Türk tüketicileri bugün, aromalısından pürelisine, peynirlisinden hüptürüklüsüne kadar 6 farklı markanın ürettiği birçok çeşit arasında seçim yapmak zorunda kalıyor. Talebi arttıkça gramajı azalan meyveli yoğurtlar artık doyumluk değil, tadımlık hale geldi.

FARKI FİYATI

Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı'nın yaptığı araştırmaya göre, geleneksel Türk yoğurduyla meyveli yoğurtlar arasındaki fiyat uçurumu her geçen gün giderek büyüyor. Klasik yoğurtların kilosu 2 milyon lira ile 2 milyon 300 bin lira arasında değişmesine rağmen, 45 ile 125 gramlık ambalajlarda pazarlanan meyveli yoğurtların market raflarındaki fiyatı, 400 bin liradan başlayıp, 1 milyon liraya kadar çıkıyor. Bu da, tüketicileri bir kilo meyveli yoğurt için 8 milyon ile 10 milyon lira arasında bir bedeli ödemek zorunda bırakıyor. Tüketimin yüzde 1 seviyesinde kalmasındaki en büyük etkeni de bu fiyat farkı oluşturuyor.

DanoneSa, Sütaş, Ülker, Pınar, Sek, Yörsan ve Nestle'den oluşan 7 firmanın rekabet ettiği meyveli yoğurt pazarında en büyük payı yüzde 69'la Tikveşli'nin de üreticisi olan DanoneSa alıyor. Yüzde 17'lik payla Sütaş'ın ikinci olduğu pazarın geri kalan kısmı, Ülker, Pınar, Yörsan, Sek ve Nestle arasında paylaşılıyor.

ÇİLEKLİSİ SEVİLİYOR

Avrupa'da çikolatalı başta olmak üzere ahududulu ve vişneli yoğurda talep olmasına karşın, Türkiye'de en çok yoğurdun çileklisi seviliyor. Talebi, çocukların yanı sıra gençler ve kilo sorunu olan kadınlar oluşturuyor. Tüketimin yaygınlaşması, meyveli yoğurdun girdiği hane sayısının da artmasına neden oluyor. Üretici firmaların AC Nielsen'e yaptırdığı araştırmaya göre, geçtiğimiz yıl yüzde 18 olan meyveli yoğurdun girdiği hane sayısı, son dönemlerde yüzde 24'e kadar yükseldi. Bunda da Türk tüketicilerinin tüketim alışkanlıklarının değişmeye başlaması etkili oldu.

Yoğurdun ömrü meyvede uzadı

AMBALAJ
değişikliğinin yanı sıra, üretim ve paketleme aşamasında da yoğurdun havayla temasını azaltan Ülker, Türkiye'nin ilk uzun ömürlü meyveli yoğurdunu üretmeye başladı. Ülker'in meyveli yoğurtlarda raf ömrünü 21 günden 4 aya çıkartması, yoğurtta stok döneminin de başlamasını sağladığını söyleyen yetkililer, "Meyveli yoğurtta başlayan 4 ay dayanma süresi, klasik yoğurda da kaydırılacak" dedi.

Peyniri yoğurt, tatlıyı puding diye yiyoruz

TALEBİN
artmasıyla birlikte farklı tatlarda ürün çeşitlemesine giden firmalar artık, meyve, çikolata ve vanilyayı sadece yoğurtta değil, sıvı peynir ve yoğun sütlü taze tatlılarda da kullanmaya başladı. DanoneSa yetkilileri "Bir çeşit meyveli sıvı peynir olan Danino'yu Türk tüketicileri meyveli yoğurt, taze sütlü tatlı olan Danette'yi de puding olarak algılamakta ısrar ediyor. Oysa, Danino'nun meyveli yoğurtla, Danette'nin de pudingle herhangi bir ilgisi bulunmuyor. Tüm çabamıza rağmen tüketiciler, bu kavramları kabul etmeyince, biz de kullanma ısrarımızdan vazgeçtik" dedi.

Sakinleşmek için bire bir

HEM
meyve hem de yoğurdun özelliklerini bünyesinde toplayan meyveli yoğurtların, kemikleri güçlendirmesinin yanı sıra, sakinleştirici özelliği de bulunuyor. Öfkelenme durumunda bünyede ilaç etkisi yaratabiliyor. Ayrıca, diş hücrelerinin yenilenmesini, tiroid bezlerinin çalışmasını, guatr hastalığında korunmayı sağlıyor. Buna karşın, mide ve 12 parmak bağırsağında ülser olanlara önerilmiyor.

KİM KAÇA SATIYOR?

Ürün Fiyatı (TL)

Sütaş Meyveli (500 gr) 2.700.000

Sütaş Meyveli (125 gr) 800.000

Hüptirik (120 gr) 900.000

BüyüMix (50 gr) 500.000

Ülker İçim (125 gr) 800.000

Danone Çilekli (500 gr) 2.650.000

Danone Meyveli (125 gr) 1.000.000

Danino (45 gr) 400.000

Danette (125 gr) 800.000

Pınar Yoplait (150 gr) 730.000

Nestle Meyveli (100 gr) 700.000

Sek meyveli (125 gr) 950.000



KİM NE ÜRETİYOR?

PINAR: Türkiye'nin ilk meyveli yoğurdu olan "Canım Çekti"yi artık üretmiyor. 150 gramlık ambalajlarda Yoplait markasıyla ürettiği meyveli yoğurtlarla, pazardaki payını artırmayı hedefliyor.

DANONESA: Tikveşli ve Danone markasıyla 150 gramlık ambalajlarda meyveli yoğurt üretiyor. Ayrıca, 45 gramlık meyveli sıvı peynir ve 50 gramlık taze sütlü tatlı çeşitleri bulunuyor.

SEK: Kendi markasıyla 125 gramlık ambalajlarda meyveli yoğurt üretiyor. Çilekli, muzlu ve vişneli çeşitleri bulunuyor.

SÜTAŞ: Markasıyla ürettiği meyveli yoğurtları 40 gram, 125 gram ve 500 gramlık ambalajlarda pazarlıyor. Aynı ambalajda iki farklı meyve içeren yoğurt seçeneklerinin yanı sıra 50 gramlık meyveli sıvı peynir çeşitleri de bulunuyor.

ÜLKER: İçim markasıyla meyveli yoğurt üretiyor. 125 ve 150 gramlık ambalaj seçenekleri sunuyor.

YÖRSAN: Ürettiği meyveli yoğurtları, kırmızı mix (çilek) ve sarı mix (portakal) adı altında pazarlıyor. Ambalajlarında yoğurt ve meyve ayrı bölmelerde yer alıyor.

NESTLE: Meyve aromalı yoğurt üretiyor. 100 gramlık ambalajlarda kayısı-çilek ve kayısı-muz çeşitleri bulunuyor.
Yazarın Tüm Yazıları