Karı-koca F-16 pilotu

Havacı üsteğmenler Aslı ve İlker Şenol karı-koca pilot. F-16 "Savaşan Şahin"lerle uçuyorlar.

Hava Harp Okulu’nda devre arkadaşı olarak başlayan ilişkileri, daha sonra aşka, ardından da evliliğe dönüşmüş. 3 Mart 2003’ten beri Bandırma’da 6. Ana Jet Üssü’nde görev yapıyorlar. Aslı Üsteğmen, 162., İlker Üsteğmen ise 161. Filo’da uçuyor. Daha önce Türkiye’nin binlerce kilometre uzağında NATO görevindeydiler. Yeni NATO üyesi ülkelerden Litvanya’nın hava savunmasında birlikte görev aldılar. Şenol Çifti, "Tüm hayatımızı işimize göre ayarlıyoruz. İşimizde de dayanışma içindeyiz, evimizde de. Evli olmanın avantajını yaşıyoruz" diyor. Aslı Üsteğmen de, "Kadın pilot olarak başka meslekten biriyle evliliği yürütmek, herhalde çok zor olurdu" diye ekliyor. Şenol Çifti, Hürriyet’e havacılığı, savaş pilotluğunu ve yaşamlarını anlattı./images/100/0x0/55ea6677f018fbb8f87d7257

İT DALAŞINDA TÜRKLER BAŞARILI

Bizim uçakların silahı ileriye doğru kullanılır. Bu yüzden hedefi önünüze almalısınız ki ateş edip vurabilesiniz. Rakibinizin önünde kalırsanız, yanlışlıkla silah ateş bile alabilir, vurulabilirsiniz. Yani it dalaşında önemli olan rakibinizin arkasında olmaktır. Türk pilotları bunu başarır ve genellikle arkada olurlar. Havada arkanıza takılmış bir uçak istemediğiniz için devamlı döner, manevra yaparız. Tıpkı köpeklerin birbirlerinin boynundan ısırmak için manevra yapması gibi. Bu nedenle bu manevralara dog-fight yani it dalaşı deniyor.

PİLOTUN KAFASI RAHAT OLMALI

Havacılık bir yaşam tarzı. Tüm hayatımızı işimize göre ayarlıyoruz. Sağlıklı beslenmek, düzenli spor yapmak zorundasınız. Çalışma saatleri, gündüz ve gece uçuşlarına göre değişir. Pilotun uykusuna dikkat etmesi, kafasının rahat olması gerekir. Biz, mutfakta ve ev işlerinde de olabildiğince sorumlulukları paylaşmaya çalışıyoruz.

İLK YALNIZ UÇUŞ HEP HATIRLANIR

İlk yalnız uçuşu pervaneli SF-260 uçağı ile yaptım. Uçağın, kalkış-iniş ve uçuş sırasında başınıza gelebilecek her türlü olumsuzluk ve arızada müdahale sorumluluğunun yalnızca sizde olduğunu bilmek; hem güzel, hem de heyecan verici. İnsan ilk uçuşunu değil de, ilk yalnız uçuşunu anımsıyor.

PİLOTLUK SÜRECİ UZUN BİR YOL

Hava Harp Okulu’na giriş aşamasında, adaylar test için uçağa bindiriliyor, ayrıntılı sağlık muayenesi yapılıyor. Fizyolojisi ve psikolojisi uçuşa uygun olanlar 4 yıllık eğitime alınıyorlar. Okuldan mühendis teğmen olarak mezun olan pilot adayları, İzmir Çiğli’de SF-260, T-37 ve T-38 uçaklarında 300 saate yakın eğitim yapıyor. Başarılı olursa "pilot" brövesi almaya hak kazanıyor. Ardından Konya’da 9 ay süreyle F-5 uçağıyla harbe hazırlık ve bir o kadar da Ankara’da F-16’larla eğitim yapılıyor.

DÜŞÜNEREK YAPARSANIZ ZAMAN GİDER

Uçarken zamanınız çok az. Bazı şeylerin meleke haline gelmesi mesela elinizi attığınızda, bakmadan şalteri bulmanız lazım. Bütün bunları düşünmeden yapabilmelisiniz, refleks haline gelmeli. Her şeyi düşünerek yapmaya kalkarsanız, zamanı yitirirsiniz.

KANLA YAZILAN KURALLARA UYULMALI

Havacılık, bir disiplin, bir kurallar bütünüdür. ’En iyi pilot yaşayan pilottur’ diye bir laf vardır. Tabii ki, savaş olunca gidip gözümüzü karartıp savaşacağız. Ama en iyi pilot, görevini en iyi şekilde yapan ve yaşayan pilottur. Bu işin şakası yok. Sorumluluğunuz da çok büyük. Devlet, 30 milyon dolarlık uçağı size güvenip teslim ediyor, atlayıp kurtulsanız bile, kusurunuz varsa onun vebali altına girersiniz.

KADIN PİLOTTA ÖNCÜYÜZ

Türkiye’nin ve dünyanın ilk kadın savaş pilotu Sabiha Gökçen’den sonra 1950’lere kadar Hava Kuvvetleri’nde kadın pilotumuz yok. 1950’lilerden itibaren jet uçakları dahil kadınlar Hava Kuvvetleri’nde pilot olarak aktif görev aldı. Arkasından yine uzun bir süre boşluk var. Günümüzde ise Türkiye’yi kadın askeri pilotlar açısından diğer ülkeler ile kıyasladığımızda öncü olacak konumdayız. Türk Silahlı Kuvvetleri’nde halen çok sayıda kadın pilotumuz F-16’lardan helikoptere farklı hava araçlarında başarıyla görev yapıyor. Pilotluk, zihinsel ve bedensel çalışma ile birlikte, özel hayat dahil birçok konuda özveri gerektiren bir meslek. Bu işi meslek değil, yaşam tarzı olarak benimsemek gerekiyor. Bu özelliklere sahip olduğunu düşünen her Türk gencini aramızda görmekten mutluluk duyarız.

SİVİLDEN BİRİYLE EVLENMEM ZORDU

Harp Okulu’nda tanıştık, devreyiz. İkimiz de pilot olmak istiyorduk. Zaten pilot bir kadının sivilden biriyle evlenmesi çok zor bir şey. Çünkü, vaktiniz yok. Örneğin, benimle bir doktorun evlenmesi mümkün değil herhalde. Onun da nöbetleri var benim de, görüşemezsiniz. Karı-koca pilot olmanın dezavantajı olmadığı gibi bu bizim şansımız. Birbirimizi daha iyi anlıyoruz.

HER SORTİ BİR ZEVKTİR

Pilot olmak için İzmir Çiğli’de iki yıl süreyle eğitim gördük. Bu sürede değişik uçak tipleri ile uçtuk. En zor aşama, yeni uçağa alışabilmektir. Görevin gereklerini yerine getirdiğimiz, yani başarı ile tamamladığınız her sorti de bizim için bir zevktir. Bizim uçuşumuzun asıl amacı ’görev’dir. Görevden kastımız eğitimdir zaten. Uçağı daha iyi kullanmak, görevimizi en iyi şekilde yapabilmek için uçuşlarımızda hep eğitim yaparız. Bunların hepsi harbe karşı antrenman. Eğitimizin özü de, ’Nasıl harp edecekseniz, öyle eğitim yapın’ ilkesine dayalıdır. Süleyman DEMİRKAN

SunExpress’in pilot adayları

Türk Hava Yolları ile Alman Thomas Cook’un ortak havayolu şirketi SunExpress’in pilot adayları uçuş eğitimlerine başladı. Lufthansa Uçuş Akademisi bünyesinde gerçekleştirilen eğitimlerin teorik bölümü Frankfurt’ta tamamlandı. Halen dokuz pilot adayı Hırvatistan’ın Zadar kentinde uçuş eğitimlerini sürdürüyor. Adayların eğitimlerini gelecek yıl temmuz ayında tamamlayarak SunExpress filosunda görev yapmaya başlaması planlanıyor.

Geçen yıl yetiştirilmek üzere pilot adayı alacağını açıklayan SunExpress’e çok sayıda başvuru oldu. Intercockpit şirketi tarafından matematik, fizik ve İngilizce sınavlarına tabi tutulan üniversite mezunu adaylardan kazanan 9 kişi şubat ayında eğitimlerine başladı. Adaylar arasında şirketin kabin ve yer hizmetleri bölümlerinde görev yapmış üç kişi bulunuyor. SunExpress, önümüzdeki yıllarda da ihtiyaçlar doğrultusunda sivil kaynaklı pilot yetiştirmeyi hedefliyor. Tolga ÖZBEK

İkram ihalesi yeniden

Türk Hava Yolları’nın mayıs ayında iptal edilen ikram ihalesi, yeniden açılıyor. 27 Temmuz’da gerçekleştirilecek ihaleyi kazanan şirket, 1 Ocak 2007’den itibaren 5 yıl süreyle THY’nin iç ve Türkiye çıkışlı dış hat uçuşlarının ikram hizmetini verecek. İptal edilen ilk ihaleye Gate Gourmet USAŞ ve LSG Sky Chefs Sancak şirketleri girmişti. THY, taraflardan açık eksiltme yöntemiyle pazarlığa başladıktan sonra ihaleyi iptal etmişti.

Singapur’a ödül

Singapur Havayolları, Travel+Leisure dergisi tarafından 11. kez üst üste dünyanın en iyi uluslararası havayolu seçildi. Singapur’un alt şirketlerinden bölgesel havayolu SilkAir en iyiler listesinde dokuzuncu sırada yer aldı. Singapur Havayolları, ayrıca Alman Capital dergisinin En İyi Kıtalararası Havayolu ödülünü bu yıl da 6. kez üst üste kazandı.

Uçan fırsatlar

THY’nin ekonomi 111, business 333 Euro sabit fiyata sahip promosyonları 1-7 Ağustos tarihleri arasında Bükreş, Budapeşte, Dinyeper ve Sanaa, 8-14 Ağustos için de Lübyana, Rostov, Üsküp ve Tebriz için geçerli. Yaz-kış, düşük-yoğun sezon ayrımı olmaksızın sürdürülen promosyonda fiyatlar İstanbul çıkışlı, gidiş-dönüş ve vergiler hariç.

Atlasjet, daha önce haftada iki sefer yaptığı İstanbul-Edremit uçuşlarını dörde çıkarttı. CRJ900 tipi uçaklarla gerçekleştirilen uçuşlar, İstanbul’dan Edremit’e perşembe, cuma ve pazar (iki sefer) yapılıyor.

İngiliz Havayolları British Airways, yeni uygulamasıyla yolcularına rezervasyonlarında esneklik sağlıyor. Havayolu, tek yön, ekonomi sınıfı, vergiler hariç İstanbul’dan 95, İzmir’den de 90 Euro’dan başlayan fiyatlar sunuyor.

Şarap meraklıları, kişi başı 490 Euro’dan başlayan fiyatlarla Almanya’nın şarap merkezleri Ren, Mosel ve Ahr bölgeleri üzerinde havadan yapılacak tura katılabilecek. Köln’e ulaşım hariç iki gece beş yıldızlı otelde oda-kahvaltı konaklama, zengin akşam yemeği eşliğinde bölgenin seçilmiş şaraplarının tadımının da dahil olduğu turla ilgili daha fazla bilgi www.itravel.de adresinden alınabilir.

KLM’in özel yolcu programı Bluebiz’e üye olanlar, 30 Eylül’e kadar yaptıkları uçuşlarda iki kat fazla mil kazanıyor.

Swiss, 31 Ağustos’a kadar İsviçre ve Avrupa’ya yapılacak business class uçuşlarında beraberinizde seyahat edecek ikinci yolcuya yüzde 50 indirim yapıyor. Promosyon için son rezervasyon tarihi 31 Temmuz.

Emirates, Japonya’daki yeni uçuş noktası Nagoya’ya, 31 Ekim’e kadar ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş, 500 Euro’dan başlayan fiyatlarla uçuyor.
Yazarın Tüm Yazıları