İçindeki kadar kıymetli poşetler

Rica ederim poşet deyip geçmeyiniz, mağaza torbalarının gücünü hafife almayınız. Benim çok tanıdığım var, yatak altında, dolap köşesinde atmaya kıyamayıp kağıt poşetleri biriktiren. Hiçbiri de çöp evde filan yaşamıyor. Fakat poşetlerin bir özelliği var, pek çoğu pahalı markalara aitler.

İnsanlar rengini, tasarımını beğendiği veya ünlü, prestijli markalara ait olan poşetleri atmıyor, saklıyor. İçinde başka şey taşımak için tekrar tekrar bu poşetleri kullanıyorlar. Durumun farkındaki markalar da giderek daha göz alıcı, yaratıcı, dayanıklı poşetler çıkarıyor. Üstünde kocaman marka logosuyla bu poşetler, sokakta ne kadar uzun süre dolaşırsa, o kadar çok reklamları yapılmış oluyor. Siz de ayaklı billboard vazifesi görüyorsunuz.

Poşetlerdeki yaratıcılık patlamasının bir diğer nedeni de müşterilerin artık daha fazla yenilik beklentisi. Artık her sezon yeni koleksiyon çıkarmak tek başına yeterli değil. Mağazaların, vitrinlerin ve poşetlerin tasarlanması gerekiyor. Fark böyle yaratılıyor.

Örneğin geçen bahar The Body Shop, çok güzel ve ilginç poşetler çıkarmıştı. Bahar renklerinde, dosya gibi kapaklı, farklı bir şeydi. Sokakta onunla yürürken herkes elimdekinin ne olduğunu anlamak için uzun uzun bakıyordu. Ve nereden bulduğumu söylediğimde pek çok kişi sırf o poşete sahip olmak için gidip Body Shop’tan alışveriş yapmıştı.

Birkaç gün önce The New York Times’ta, ünlü Saks Fifth Avenue mağazasının, "modern sanat ürünü" poşetler yaratması için grafik sanatçılarıyla anlaştığı yazıyordu. Lüks ürünleri satan bir diğer mağaza Bergdorf Goodman’ın çalışanları, gizlilik içinde 9 ay boyunca gece yarılarına kadar çalışmış. Nedeni gelecek sezonun trendlerini belirlemek filan değil, yeni alışveriş poşetlerinin nasıl görüneceğini planlamakmış.

Son dönemde sırf alışveriş torbasıyla müşteri çekmenin bir diğer yolu bez torbalar vermek. En havalı markalar bile çuvala benzer torbalar üretiyor. Çünkü müşteri bunu istiyor. Çevre duyarlılığı moda salgını haline geliyor.

YKM YARIŞMA AÇTI

Bizim YKM de bir yarışma başlattı. "YKM Alışveriş Torbası Tasarım Yarışması". Türkiye’de bulunan üniversitelerin, endüstri ürünleri tasarımı bölümü ile grafik bölümü lisans öğrencilerine yönelik olan yarışma, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi işbirliğiyle gerçekleştiriliyor.

Öğrencilerden, YKM’nin mağazacılık anlayışı çerçevesinde dikkat çekiciliği, yeniliği hissettiren genel (sezonluk olmayan) kullanıma yönelik, uygulanabilir bir alışveriş torbası tasarlamaları isteniyor.

Türkiye genelinde düzenlenecek yarışmaya, öğrenciler, tasarımlarını prototip ve teknik açınım şeklinde hazırlayacaklar. Öğrencilerin tasarımlarını en geç 23 Mayıs 2008 tarihine kadar MSGSÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü’ne teslim etmeleri gerekiyor.

30 Mayıs 2008 tarihinde toplanacak olan YKM seçici kurulu ve akademik jüri tarafından tüm tasarımlar değerlendirilecek. Alışveriş torbasına yeni bir boyut getirmeyi amaçlayan proje sonunda dereceye giren yarışmacıların isimleri, 3 Haziran’da açıklanacak ve tasarımlar 13 Haziran’a kadar MSGSÜ’nde sergilenecek. En önemlisi YKM, alışveriş yapan müşterilerine dereceye giren torbaları verecek.
Yazarın Tüm Yazıları