Pazara giren yeni markalar, ÖTV matrahlarının Kasım 2022’den bu yana güncellenmemesi ve ‘yerli’ araç projelerindeki geçiş dönemi nedeniyle, Türkiye otomotiv pazarında ithalatın oranı artmaya devam ediyor. Otomotiv Sanayii Derneği’nin son verilerine göre, yılın ilk 7 ayında otomobil pazarında ithalatın oranı yüzde 70’e ulaşırken, hafif ticari araçlarda bu oran yüzde 69’u buldu.
#TeslaGeçtiğimiz yıl Türkiye’yi en büyük üç ana pazarından biri ilan eden Alman Opel, rekabetçi fiyatla gelecek yeni binek modelleri ve yakında Türkiye’de üretilmeye başlayacak ticarileriyle vites yükseltmeye hazırlanıyor. Geçen yıl rekor kıran Türkiye otomotiv pazarının 2024’e de çok iyi başladığının altını çizen Opel CEO’su Florian Huettl, “Şimdi bir yavaşlama işareti görüyoruz ancak bu uzun vadeli stratejimizi etkilemez. Türkiye’nin en popüler Alman markası olmak istiyoruz” dedi.
#OpelYüksek fiyat ve zorlu kredi koşullarına rağmen sıfır otomobile talep sürüyor. 9 günlük tatilin etkisiyle pazarın uzun süre sonra ilk kez daralması beklenen nisanda bile 80 bin adet satış bekleniyor. “Normal şartlarda bu ortamda satışlar bıçak gibi kesilirdi” diyen Yüce Auto Skoda Genel Müdürü Zafer Başar, “Şu anda ev alacak güce sahip olmayan otomobilini değiştirmeyi enflasyon karşısında bir fırsat olarak görüyor. Kredi çekip, belki altın bozdurup otomobil alıyor” dedi.
#OtomotivTürkiye otomotiv pazarı yılın 11 ayında tarihi seviye olan 1 milyon adedi aştı. Ocak-Kasım 2023 döneminde, otomobil ve hafif ticari araç satışları geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 60.8 artarak 1 milyon 73 bin 982 adede ulaştı. Böylece otomotivde yıllardır geçilemeyen eşik olan 1 milyon adet satış gerçekleşmiş oldu. Ancak, 2024 yılında satışların 700-750 bin adede kadar gerilemesi bekleniyor.
#ToggTürkiye’de satışa başlayan Tesla bir haftada yaklaşık 10 bin siparişle ekim ayına kadar teslim edeceği araçların ön siparişlerini topladı. Markanın satış ve fiyat stratejisi sektörde dengeleri yerinden oynattı. Aynı aracı 3 katına satan galeri fiyat düşürmek zorunda kaldı. Bayilerden bunalan tüketici ‘10 bin TL’ kapora ile internetten araç alabildiğini gördü. Markanın Türkiye’ye rekabetçi fiyatla girmesinde ise Türk CEO Kemal Geçer’in etkisi büyük.
#Teslaİstanbul’a gelen Citroen CEO’su Vincent Cobée, Türkiye pazarına uygun bir model üzerinde çalıştıklarını ve modelin dünya lansmanını haziran ayında burada yapacaklarını ilk kez dünyaya duyurdu. Vincent Cobée, “Bunun da ötesinde bir sonraki sene yine geleceğim” diyerek hem markanın “rekabetçi” modellerde Türkiye’yi yeni merkez seçtiğinin hem de ikinci bir modelin dünya lansmanının yine ülkemizde yapılacağının sinyalini verdi.
#CitroenBursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO); TOBB ve Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu ve TOGG CEO'su Gürcan Karakaş'ı Bursa iş dünyası ile buluşturdu. TOGG'da Bursa sanayisine büyük işler düştüğünü belirten Rifat Hisarcıklıoğlu, "Bursaya bir fabrikadan fazlasını inşa ediyoruz. Sadece bir üretim üssü değil, teknoloji üssü inşa ediyoruz." dedi. TOGG CEO'su Gürcan Karakaş da Bursa'dan 30'un üzerinde iş ortaklarının olduğunu söyledi.
#TOGGDünya çapında elektrikli ve hibrit araçlar her geçen gün daha çok konuşulur hale gelirken Türkiye otomotiv pazarı da bu trendden payına düşeni alıyor. Markalar yeni hibrit model getirirken yerli üretim de hareketlendi. Tüketicinin ilgisi de bu modellere kaymaya başladı. Dizel otomobillerin toplam satıştaki payı yüzde 22.1’e gerilerken, hibrit otomobillerin payı yüzde 8.1’e çıktı.
#GazetehaberleriOtomotiv üreticilerinin karşı karşıya olduğu yarı iletken çip arzındaki sorunların ikinci çeyrekte daha da büyüyeceği öngörülüyor. Önde gelen markalar, üretimlerini düşürürken Alman üreticiler Daimler ve Volkswagen Grubu ikinci çeyrekte bu krizin daha büyük üretim ve tedarik sorunları yaratacağını ve satışların düşeceğini vurguladı. Bu durum yeniden ikinci elde fiyatları yükseltebilir.
#Gazetehaberleri2021 yılına otomotiv sektör geneli gibi hareketli başlayan satış sonrası sektörü ikinci çeyrekten de ümitli. Sektörde yılın ilk çeyreğinde hem yurtiçi satışlarında hem ihracatta hem de istihdamda artış yaşandı. Kapasite kullanım oranı ortalaması yüzde 83.44’e yükselirken, üretimde de yüzde 13’lük artış yaşandı. İhracatta da dolar bazında yüzde 13.91 oranında artış meydana geldi.
#GazetehaberleriTürkiye otomotiv pazarı geçtiğimiz yıla oranla ilk 3 ayda yüzde 60’lık büyüme yakalayarak 198 bin 600 adede ulaştı. Otomobil ve hafif ticari satışlarının 96 bin seviyesinin üzerine çıktığı mart ayı ile birlikte 2021 ilk çeyreği, tüm zamanların en yüksek satış rakamına ulaştı.
#GazetehaberleriPandemi koşulları altında otomotiv sektörü beklentilerin üzerinde bir yıl geçirdi. Liderler ödüllerini aldı. Türkiye otomotiv sektörü büyürken, Avrupa’da daralma dikkat çekti. 2021 yılının ise geçtiğimiz yılın bir miktar altında olacağı öngörülüyor. Yıl sonu toplam pazar tahmini 700 bin seviyelerinde…
#GazetehaberleriPandemi etkileri ile zorlu geçen, ODD tarafından otomotivin ‘eşsiz yılı’ olarak adlandırılan 2020 yılı otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamı son iki aydaki yavaşlamaya karşın 772 bin 788 adetle kapandı. Otomotiv sektörünün satış ve iletişim ödül töreninde ODD Başkanı Ali Bilaloğlu, “Ağır ticari araç satışları dahil 800 bin adedi gördük” dedi.
#Gazetehaberleriİstihdam, üretim, ihracat, yan sanayi ve yedek parça gibi farklı kanallar üzerinden ekonominin önemli alanlarından birini oluşturan otomotiv sektörü, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınında gösterdiği performansla ülke ekonomisinin lokomotifi olmaya devam ediyor.
#İstihdam