Beyaz eşyalar, evlerimizdeki en büyük yardımcılarımız, elimiz ayağımız… Alırken uzun süre kullanacağız diye özenle seçiyoruz ama bazı nedenlerden dolayı beyaz eşyalarımızın ömrü beklediğimizden daha kısa oluyor. Bu nedenlerden biri de elektrik kesintileri… Bazen tamamen kullanılmaz hale geliyor, bazen yüksek maliyetli masraflar çıkarıyor. Peki elektrik kesintisi nedeniyle elektrikli aletlerde yaşanan hasarlarda tüketicinin hakkı nedir? Tüketici hasarı kimden talep edebilir? Nereye başvurulmalı?
#Beyaz Eşyaİstanbul'da yaşayan Özer Hazıroğlu (40), 5 yıl sonra ekran panelinde arıza oluşan televizyonunun, 2 yıllık garanti süresi dolduğu için yenisiyle değiştirilmemesi üzerine başlattığı hukuk mücadelesini kazandı. Hazıroğlu'nun avukatı Damlanur Kaya Uler, mahkemenin kararının emsal niteliğinde olduğunu belirtip, ‘6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Kanunu'nun ek listesi var. Bu listede elektronik aletlere bir kullanım ömrü biçilmiş. Televizyona 10 yıllık bir süre verilmiş. Kullanım süresini aşmadan oluşan ayıplı ürünlerde, misli değişimi istenebilir" dedi.
#TelevizyonArtan yaşam maliyetleri, tüketicilerin akıllı telefon satın alma alışkanlıklarını değiştirirken, yenilenmiş ve ikinci el ürünlere olan ilgi yükseliyor. 2024 Mobil Dünya Kongresi’nde yapılan bir araştırma, Avrupa’da birçok kişinin bu tür cihazları tercih ettiğini ortaya koydu. Ancak uzmanlar, bu ürünleri alırken dikkatli olunması gerektiğini vurguluyor; çünkü farkında olmadan tüm bilgilerinizi dolandırıcılara kaptırma riski bulunuyor. Peki, nelere dikkat edilmeli? Kullanıcıları hangi tehlikeler bekliyor? Prof. Dr. Ali Murat Kırık ile mercek altına aldık.
#Dolandırıcılıkİzmir'in Bayraklı ilçesinde Aytuğ Arduç, hiç evlenmediği halde kendisine gönderilen 'boşanma davası' tebligatıyla hayatının şokunu yaşadı. 32 yaşındaki Arduç, yaşadığı talihsiz olay sebebiyle kız arkadaşıyla da tartıştığını söyledi.
#İzmirİzmir'in Bayraklı ilçesinde Aytuğ Arduç, hiç evlenmediği halde kendisine gönderilen 'boşanma davası' tebligatıyla hayatının şokunu yaşadı. 32 yaşındaki Arduç, yaşadığı talihsiz olay sebebiyle kız arkadaşıyla da tartıştığını söyledi.
#İzmirAntalya'da yaşayan emekli Suna Ülger'e (58), hafif ticari aracıyla hiç gitmediği İstanbul'dan köprü geçiş cezası geldi. Faiziyle birlikte 40 lira olan ceza karşısında şaşıran Ülger, Tüketici Hakem Heyetine başvurup, cezanın iptali için yasal işlem başlattı.
#AntalyaAntalya'da yaşayan emekli Suna Ülger'e (58), hafif ticari aracıyla hiç gitmediği İstanbul'dan köprü geçiş cezası geldi. Faiziyle birlikte 40 lira olan ceza karşısında şaşıran Ülger, Tüketici Hakem Heyetine başvurup, cezanın iptali için yasal işlem başlattı.
#AntalyaOsmaniye'de yaşayan Endüstri Yüksek Mühendisi Atakan Ertuğ, 1 yıl önce sıfır aldığı, aracında yaşadığı teknik sorunlar nedeniyle başlattığı hukuk mücadelesini kazandı. Bu marka araçlardan soğuduğunu ifade eden Ertuğ, kendisine verilen yüksek model yeni aracı piyasanın altında satarak elden çıkaracağını söyledi.
#Elektrikli AraçBazı işletmeler, hukuki olarak hiçbir dayanağı olmamasına rağmen tüketiciye iade ve değişim hakkı tanımıyor. İşletmelerin 14 gün içerisinde yapılan iadeleri kabul etmek zorunda olduğu belirtildi. Öte yandan, ikinci el ürün satışı yapılan internet sitelerinde de tüketicinin iade hakkı bulunduğu öğrenildi.
#AlışverişDolandırıcılar, bazı market zincirlerinin ismini kullanarak sosyal medyada ‘uygun fiyatlı ürün’ ilanı çıkıyor. Marketten ucuza ürün aldığını sanıp dolandırıldığını anlayan tüketici, para henüz provizyondayken bankasına koştuğunda ‘onay kodunu girmişsiniz, yapacağımız bir şey yok’ yanıtını alıyor. TÜKONFED Bankacılık Komisyonu Başkanı Hüseyin Ölmez, “Bankalar 24 saat içinde kendisine bildirimde bulunan vatandaşın işlemini iptal etmek zorunda, bunu yapmayan bankayı şikâyet edin” dedi.
#Zincir MarketAnkara’da sıfır kilometre olarak satın aldığı araçta koku hissedince firmayla görüşen ancak cevap alamayan vatandaş dava açtı. Yerel mahkemenin davayı reddetmesinin ardından vatandaşın dosyayı bir üst mahkemeye taşıması üzerine Yargıtay, aracın yenisiyle değiştirilmesine hükmetti.
#YargtyaTicaret Bakanlığı, acentelere ve sahte sitelerin oyununa gelmeden tatil yapma rehberi niteliğinde bir çalışma yayınladı. Rehberde tatile çıkmadan önce rezervasyon yapılan işletmelerin ilgili kamu kurum ve kuruluşlarında kayıtlı olup olmadığının kontrol edilmesi istenirken, memnuniyetsizlik durumunda fesih hakkı bulunduğuna dikkat çekildi. Hürriyet’e konuşan sektör temsilcileri de sosyal medya dolandırıcılığına dikkat çekti, rezervasyon önerilerini sıraladı. İşte tatil rezervasyonu yapmadan önce dikkat edilmesi gereken sekiz kural...
#Ticaret BakanlığıOtellerde doluluk oranları istenilen seviyede olmayınca son dakika satışlarında indirime gidildi. Bazı oteller erken rezervasyon fiyatlarının da altına düştü. Turizmciler, “Yapılan indirimin erken rezervasyon fiyatlarının altında olmaması gerekiyor. Müşteri memnuniyeti her şeyden önemli” derken tatilciler aradaki farkı geri alabiliyor.
#Erken RezervasyonKonya'da, Tüketici Hakem Heyeti, Hüseyin Özdemir’in, araç muayene istasyonunda otomobilinin vize işlemi ücretini kredi kartıyla gerçekleştirdiği için alınan 128,18 TL farkın kendisine geri ödenmesi amacıyla yaptığı başvuruyu değerlendirdi. Heyet, Özdemir'e ücret iadesinin kabulüne karar vererek firmanın kredi kartına kestiği farkı ‘ayıplı hizmet’ olarak nitelendirdi. Özdemir, "Türkiye'de insanlara örnek teşkil etmesi ve milyonlarca kişiden alınan bu farkın kaldırılması için bir örnek oluşturdum. Buradaki amaç 128 TL değil. İnsanların hakkını aramasını istiyorum" dedi.
#OtomobilKonya'da, Tüketici Hakem Heyeti, Hüseyin Özdemir’in, araç muayene istasyonunda otomobilinin vize işlemi ücretini kredi kartıyla gerçekleştirdiği için alınan 128,18 TL farkın kendisine geri ödenmesi amacıyla yaptığı başvuruyu değerlendirdi. Heyet, Özdemir'e ücret iadesinin kabulüne karar vererek firmanın kredi kartına kestiği farkı ‘ayıplı hizmet’ olarak nitelendirdi. Özdemir, "Türkiye'de insanlara örnek teşkil etmesi ve milyonlarca kişiden alınan bu farkın kaldırılması için bir örnek oluşturdum. Buradaki amaç 128 TL değil. İnsanların hakkını aramasını istiyorum" dedi.
#OtomobilDokuz günlük bayram tatili Antalya, Bodrum gibi merkezlerde yoğunluğa neden oldu. Otellerde yer kalmadığına dikkat çekilirken Tüketici Konfederasyonu tatilcileri ekstra masraf çıkarılması ve kötü hizmet durumlarına karşı uyardı: “Sözleşme dışında dayatılan ekstraları da hijyen gibi kötü tutumları da sineye çekmeyin, 175’e şikâyet edin.”
#Tüketici KonfederasyonuAnkara'da Ali İhsan Karaağaç (45), oğlunu askerlik görevini yapacağı Hatay'a götürmek için internet üzerinden ulaştığı Rıdvan G.'ye araç kiralama bedeli olarak 5 bin lira gönderdi. Rıdvan G.'nin kasko ücreti olarak da 18 bin lira istemesi üzerine araç kiralamaktan vazgeçip, parasının geri verilmesini talep edince dolandırıldığını anlayan Ali İhsan K., suç duyurusunda bulundu.
#Ankaraİstanbul Bakırköy'de çamaşır makinesinin arızalanması üzerine internetten numarasını bulduğu tamirciyi evine çağıran Gülay Erman, iddiaya göre makinesini tamir için gelenlerden ne makinesini ne de parasını geri alabildi. Şikayetçi olan Erman, "26 Mart'tan bu güne kadar 1 ay geçti, makinam yok ortada" dedi. Tüketici Konfederasyonu (TUKONFED) Hukuk Komisyonu Başkan Yardımcısı Dr. Mücahit Saraçlı ise, "Yetkili olmamalarına rağmen maalesef internet üzerinden özellikle böylesine servis aramalarında, arama motorlarında kendilerini üst noktada çıkartıyorlar. Bunları önlemek için Ticaret Bakanlığı, 1 Temmuz 2020 itibariyle SERBİS dediğimiz bir uygulama başlattı. Bu uygulamaya kolay bir şekilde erişim sağlanmakta. Girdiğinizde 10-15 saniye içerisinde hangi markanın yetkili servisini, kendi adresinize yakın olanını aradığınızda karşınıza çıkmakta" diye konuştu.
#İsttanbulBakırköy'de çamaşır makinesinin arızalanması üzerine internetten numarasını bulduğu tamirciyi evine çağıran Gülay Erman, iddiaya göre makinesini tamir için gelenlerden ne makinesini ne de parasını geri alabildi. Şikayetçi olan Erman, "26 Mart'tan bu güne kadar 1 ay geçti, makinam yok ortada" dedi. Tüketici Konfederasyonu (TUKONFED) Hukuk Komisyonu Başkan Yardımcısı Dr. Mücahit Saraçlı ise, "Yetkili olmamalarına rağmen maalesef internet üzerinden özellikle böylesine servis aramalarında, arama motorlarında kendilerini üst noktada çıkartıyorlar. Bunları önlemek için Ticaret Bakanlığı, 1 Temmuz 2020 itibariyle SERBİS dediğimiz bir uygulama başlattı. Bu uygulamaya kolay bir şekilde erişim sağlanmakta. Girdiğinizde 10-15 saniye içerisinde hangi markanın yetkili servisini, kendi adresinize yakın olanını aradığınızda karşınıza çıkmakta" diye konuştu.
#İnternetTicaret Bakanı Ömer Bolat, CNN Türk'te Hande Fırat'ın sorularını yanıtladı. "Orta Vadeli Plan ile yol haritamızı belirledik" diyen Bolat, "Hedef dış ticaret açıklarının ve cari açığının azaltılması, istikrarlı ve orta düzeyli büyüme trendine girmekti. Şu an hedeflerimizin ilerisindeyiz." dedi. Gazze'ye ihracat tartışmalarına da değinen Bakan Bolat, "Türkiye, İsrail'e jet yakıtı satmıyor. Sosyal medya üzerinden büyük bir yalan uydurdular." dedi.
#Ömer BolatBilecik (Merkez) Belediyesi hangi parti? sorusu seçimler öncesi merak ediliyor. 2024 yerel seçimlerinin 31 Mart tarihinde yapılması yapılması planlanıyor. 2019 Bilecik (Merkez) yerel seçim sonuçları da bu sebeple araştırılıyor. Peki, Bilecik (Merkez) Belediyesi hangi partide? Bilecik (Merkez) Belediye Başkanı kimdir?
#BilecikGaziosmanpaşa’da bedensel engelli Sibel Zengin, internet sitesi üzerinden 20 bin lira değerinde tablet sipariş etti. Zengin, kargo paketini açtığında ise hayatının şokunu yaşadı. Pakette tablet yerine taş çıktı. Hayal kırıklığına uğradığını söyleyen Sibel Zengin, "Tüketici hakem heyetine de başvuru yaptık. Mağdur oldum, bu resmen insanları dolandırmak. Avukatımızla hukuki süreci başlattık. Yani taşı görünce şok oldum. Tablet beklerken taş geldi" dedi. Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanı Aydın Ağaoğlu ise "Burada taş gönderilmesinin sebebini de savcılık açısından soruşturulduğunda 'depocu karıştırmış bu bir dolandırıcılık değil' demek için bazı açıkgöz satıcılar cep telefonu yerine salatalık, tablet yerine de taş gönderebiliyor" ifadelerini kullandı.
#Sibel Zenginİstanbul Gaziosmanpaşa’da bedensel engelli Sibel Zengin, internet sitesi üzerinden 20 bin lira değerinde tablet sipariş etti. Zengin, kargo paketini açtığında ise hayatının şokunu yaşadı. Pakette tablet yerine taş çıktı. Hayal kırıklığına uğradığını söyleyen Sibel Zengin, "Tüketici hakem heyetine de başvuru yaptık. Mağdur oldum, bu resmen insanları dolandırmak. Avukatımızla hukuki süreci başlattık. Yani taşı görünce şok oldum. Tablet beklerken taş geldi" dedi. Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Başkanı Aydın Ağaoğlu ise "Burada taş gönderilmesinin sebebini de savcılık açısından soruşturulduğunda 'depocu karıştırmış bu bir dolandırıcılık değil' demek için bazı açıkgöz satıcılar cep telefonu yerine salatalık, tablet yerine de taş gönderebiliyor" ifadelerini kullandı.
#İstanbul