Türkiye’de trafiğe kayıtlı elektrikli otomobil sayısı son bir yılda 4 kat artarak 131 bin adedi aştı. Üreticiler tarafından satışa sunulan model sayısı 40’a yaklaşırken Hürriyet, Türkiye’de satılan elektrikli otomobillerin ‘en’lerini çıkardı. Buna göre, en çok satan otomobil Togg T10X olurken; en yüksek menzile sahip modeller 678 km ile Mercedes-Benz EQS ve Porsche Taycan, en isabetli menzile sahip model yüzde 99’la Audi Q4 Sportback, en büyük pile sahip model Mercedes-Benz EQS ve en ucuz model 892 bin TL ile Dacia Spring şeklinde sıralandı.
#Elektrikli AraçlarYÜCE Auto, Skoda Genel Müdürü Zafer Başar ile sohbet ettik. Başar; sektörün deneyimli isimlerinden... Başar’ın bir yorumu ilgimi çekmişti. Diyordu ki; “Akıllı araçların akıllı şehirlerle buluşması lazım. Evrilmenin gerçekten faydalı olabilmesi için ürünlerin kentlerle konuşabiliyor olması lazım. Elektrikli araçların gelişebilmesi için altyapı çalışmalarının devam etmesi gerekiyor.”
#1Yılın ilk yedi ayını kısıtlı finansman koşullarına rağmen 672 bin adedin üzerinde satışla kapatarak rekor kıran otomotiv sektörü, kalan beş ayda stokları eritmek için özel kampanyaları sürdürecek. Yüce Auto - Skoda Genel Müdürü Zafer Başar, “Yılın geri kalanı sektör açısından daha zorlu geçecek. Bunu hem kampanya kurguları hem de üreticilerin yaptığı fedakârlıklardan hissediyorsunuz. Buna rağmen satışlarda keskin düşüşler beklemiyoruz ve pazarın 1 milyon adedin üzerine çıkacağını öngörüyoruz” diye konuştu.
#OtomotivZorlu finansman koşulları ve stokları eritmek isteyen markaların sıfır otomobillerde kampanyanın dozunu artırması vatandaşları ikinci el otomobilden uzaklaştırdı. İkinci el otomobil pazarı yılın ilk dört ayında bir önceki yıla kıyasla yüzde 15 daraldı. Yıllık bazda daralma yüzde 28’i buldu. Uzmanlara göre araç almak isteyenler artık daha ekonomik sıfır otomobilleri veya daha düşük kilometreli ikinci elleri tercih ediyor.
#İkinci ElOtomotiv sektöründe genel beklenti, pazarın 2024’te yüzde 30-35 daralarak 800 bin adetle kapanması yönünde. Ancak Stellantis bünyesindeki markalar beklentilerin tam aksine en iyimser tabloyu çizerek yılın 1.1 milyon satışla kapanacağını vurgulamayı sürdürüyor. Citroen Türkiye Genel Müdürü Selen Alkım, “Yaptığımız hesaplara göre pandemi döneminden bu yana 300 bin otomobil satın alamamış veya ihtiyacı olan kişi var” dedi.
#Otomotiv SektörüYüksek fiyat ve zorlu kredi koşullarına rağmen sıfır otomobile talep sürüyor. 9 günlük tatilin etkisiyle pazarın uzun süre sonra ilk kez daralması beklenen nisanda bile 80 bin adet satış bekleniyor. “Normal şartlarda bu ortamda satışlar bıçak gibi kesilirdi” diyen Yüce Auto Skoda Genel Müdürü Zafer Başar, “Şu anda ev alacak güce sahip olmayan otomobilini değiştirmeyi enflasyon karşısında bir fırsat olarak görüyor. Kredi çekip, belki altın bozdurup otomobil alıyor” dedi.
#Otomotiv2’nci el otomobil piyasasında hareketlilik yeniden başladı. Kasım 2023’te ortalama 65-70 güne kadar çıkan satış süreleri yeniden 30-45 günlere geriledi. Hürriyet, Nisan 2024 itibarıyla en hızlı satılan 2’nci el otomobilleri araştırdı. Buna göre, Türkiye’de en hızlı satılan 2’nci el otomobil markası Renault olurken; en hızlı satılan ikinci el otomobil modelleri 1-7 gün ile Renault Megane, 5-7 gün ile Nissan Qashqai ve 7-10 gün ile Fiat Egea oldu.
#2’Nci El Otomobil PiyasasıSıfır araçlara büyük talep devam ediyor. Satışlar rekor seviyelere yükseldi 2024 yılı Ocak-Şubat döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 40,6 oranında arttı. Döviz kurlarındaki volatiliteden kaynaklı otomobillere Mart ayı itibarıyla zam yapıldı.
#Otomobil2023 yılında bazı dönemlerde ayda 2-3 kez zamlanan sıfır otomobil fiyatları son 4 ayda daha yatay bir seyir izledi. En çok satan segmentlerde 4 aylık fiyat artışları yüzde 6 ila 10 arasında değişti. Şubat 2024 sonu itibarıyla küçük sınıf (B segmenti) sıfır otomobilde fiyat ortalaması 1.4 milyon TL’ye, orta sınıfta (C segmenti) fiyat ortalaması 1.9 milyon TL’ye ve orta-üst sınıfta (D segmenti) fiyat ortalaması 3.5 milyon TL’ye ulaştı.
#B SegmentiElektrikli bisiklet pazarının potansiyeli geleneksel bisiklet markalarının dışına taştı. Pazara dev otomobil firmaları da göz dikti. Otomotivciler elektrikli bisiklet yatırımlarını artırıyor. Alman BMW, Fransa merkezli bisiklet üreticisi Angell Mobility ile ortaklık kurarak pazara MINI markalı elektrikli bisikletler sunmak için kesenin ağzını açtı. Porsche ise şu anda birden fazla özel bisiklet şirketiyle pazarda olmasına rağmen entegre üretim için planlar yapıyor.
#Elektrikli BisikletSınıfının en geniş model seçenekleri arasında yer alan 2021 Skoda Kamiq, fiyat listesindeki indirimlerle gündemdeki yerini koruyor. Skoda Kamiq ise; 1.0 ve 1.5 litrelik benzinli motor seçenekleri ile günümüzde satışa sunuluyor. 400 litre bagaj hacmi bulunan bu modelin uzunluğu ise, 4241 milimetre olarak biliniyor. Skoda Kamiq özellikleri nelerdir sizler için derledik.
2021 yılına otomotiv sektör geneli gibi hareketli başlayan satış sonrası sektörü ikinci çeyrekten de ümitli. Sektörde yılın ilk çeyreğinde hem yurtiçi satışlarında hem ihracatta hem de istihdamda artış yaşandı. Kapasite kullanım oranı ortalaması yüzde 83.44’e yükselirken, üretimde de yüzde 13’lük artış yaşandı. İhracatta da dolar bazında yüzde 13.91 oranında artış meydana geldi.
#GazetehaberleriOtomotiv Sanayii Derneği (OSD), 2021 yılının ilk çeyrek verilerini açıkladı. Bu kapsamda ocak-mart döneminde ticari araç ve otomobil toplam üretimi, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 1 artarak 345 bin 619 adet, otomobil üretimi ise yüzde 10 azalarak 211 bin 877 adet oldu. OSD Başkanı Haydar Yenigün, “Sektör yoğun yatırım alıyor, 2 milyon olan üretim kapasitesinin önümüzdeki yıllardan itibaren 2.5 milyona doğru taşınacağını öngörüyorum” dedi.
#Gazetehaberleri2020 otomotiv sektörü için geçmiş yıllara göre çok farklı geçti. Pandemi etkisi ile yaşanan sıra dışı talep ile birlikte yaşanan rekor aylar kasım ve aralıkta yerini yavaşlamaya bıraktı. OYDER Başkanı Murat Şahsuvaroğlu, “2020 beklentileri her anlamda şaşırttı, rekor eylül gördük, son ayda beklenen satış olmadı, ancak aralık ayına yakışır kampanyalar var” dedi.
#Gazetehaberleri7 koltuklu SUV modelleri günden güne daha çok tercih ediyor. Özellikle kalabalık ailelerin ve macera severlerin tercih ettiği bu modellere premium kompakt sınıfta bir yenisi daha eklendi. Geçtiğimiz aylarda satışa sunulan Mercedes-Benz GLB, kompakt premium sınıfta bir ilk olarak 7 koltuk seçeneği ile satışa sunuldu.
#Mercedes GLB2021’den itibaren Avrupa’da çevreyi kirleten otomobil üretenlere büyük cezalar gelecek. Bu yüzden otomotiv devleri karbon salınımı sıfır olan elektrikli otomobiller geliştirerek, ortalama emisyon oranlarını düşürmek istiyor. Ancak markaların kârlı diye vazgeçemedikleri SUV modellere yönelik talep o kadar fazla ki, kimsenin gözü elektrikli otomobil görmüyor. Frankfurt’ta bu hatadan geç de olsa dönmeye çalıştıkları gözlendi.
#YazarOtomobil fuarlarının geleceğinin tartışıldığı bir dönemde 24 markanın katılmayacağını açıkladığı Frankfurt Fuarı dün önce dünya basını için kapılarını açtı. Alanın küçüldüğü, salonların azaldığı fuarın sönük geçmesi beklenirken ev sahibi Alman markalar yeni yıldızlarla sahneye çıkarak boşluğu doldurdu. Fuarda yollara çıkacak yeni elektrikli otomobiller birbirinden dikkat çeken konsept ve yeni modellerle göz doldurdu.
#YazarUluslararası Frankfurt Otomobil Fuarı, ‘Driving Tomorrow’ (Yarını sürün) sloganı ile kapılarını 24 eksik markayla açıyor. Yarın önce dünya basınının, 12 Eylül’den itibaren ise otomobil severlerin gezeceği fuar, ev sahibi Alman markaların büyük kapışmasına sahne olacak. Çünkü Alman devler otomotivin geleceği olarak kabul edilen elektrik çağına ilişkin geldikleri son aşamayı gözler önüne serecek.
#GazetehaberleriOtomotiv devleri Avrupa’da otomobil satabilmek için önümüzdeki 5-10 yıl içinde elektrik teknolojisine 300 milyar dolarlık yatırım yapacak. Çünkü 2021’den itibaren karbondioksit (CO²) miktarını kilometre başına 95 grama indirmenin tek yolu elektrikli ve hibrit otomobil geliştirmekte yatıyor. Eğer bunu yapmazlarsa her yıl 1 milyar Euro’nun üstünde ceza ödeyecekler.
#GazetehaberleriOtomobil tutkunlarının merakla beklediği Paris Otomobil Fuarı dün kapılarını önce dünya basını için açtı. 50’ye yakın dünya ve Avrupa prömiyerinin yapıldığı fuara katılan Türklerin akılları ise dün açıklanan iç pazardaki büyük daralmadaydı. Eylül ayında otomobil ve hafif ticari araç satışlarının yüzde 70’e yakın düşmesi, dev markaların Türk yöneticilerinin Paris fuarını endişeyle gezmesine sebep oldu.
#Gazetehaberleri2 yılda bir Frankfurt Otomobil Fuarı ile dönüşümlü olarak organize edilen ‘Uluslararası Paris Otomobil Fuarı’ yarın önce dünya basını için kapılarını açıyor. Ancak iç pazardaki büyük daralma nedeniyle Türkler bu fuara biraz Fransız (konu dışında) kalacak. Çünkü Paris’te sergilenecek yaklaşık 50 yeni modelin bir çoğu Türkiye’de daralmanın 2019 yılında devam etmesi beklendiği için Avrupa ile aynı anda satışa sunulamayacak.
#Frankfurt Otomobil Fuarı