Güncelleme Tarihi:
AVRUPA’da otomotiv sektöründe işler pek istenildiği gibi gitmiyor. 2018 yılının ikinci yarısından itibaren satışlarda başlayan daralma da bunu açıkça ortaya koyuyor. Sonuçta Avrupa’da otomotiv sektörü bir taraftan Washington ve Pekin arasında devam eden ticaret savaşının global etkilerinden korunmaya çalışırken, diğer taraftan Trump’ın gümrük vergilerini artırma tehdidine karşı kendisini hazırlıyor. Ayrıca 3 hafta içinde İngiltere’nin anlaşmasız olarak Avrupa Birliği’nden (AB) çıkacak olmasının yarattığı felaket senaryosu da sektörü köşeye sıkıştırmış durumda. Böyle bir atmosferin yanı sıra otomotiv üreticileri 2020 sonundan itibaren AB’de yürürlüğe girecek ve önümüzdeki 10 yıl içinde daha da sıkılaştırılacak katı CO² emisyonu standartlarına uymanın gerginliğini yaşıyor.
CEZALAR ÇOK AĞIR
AB Komisyonu’nun otomobillerde karbondioksit (CO²) salınımının azaltılmasına yönelik aldığı kararın uygulanmasına çok kısa bir süre kala, markaların son hazırlıkları önceki gün kapılarını açan Cenevre fuarında net olarak ortaya çıktı. 2021’den itibaren sattıkları otomobillerde karbondioksit (CO²) miktarını kilometre başına 95 grama indirmek zorunda olan firmalar, tutulması imkansız gibi görünen bu hedefler için alternatif yakıtlarla çalışan elektrikli ve hibrit araçlara yönelik yatırımlarını hem artırdı hem de hızlandırdı. Çünkü aksi halde emisyon standartlarını tutturamayan markalar 2021’den itibaren en az 500 milyon ila 1 milyar Euro arasında değişen para cezalarına çarptırılacak. Otomotiv üreticileri 5 ila 10 yıl içinde sıfır emisyona sahip elektrikli araçlara 300 milyar doların üzerinde yatırım yapacak.
5 YILDA 500 ADET
300 milyar dolarlık yatırımın 135 milyar doları Çin’de gerçekleşecek. Hemen hemen tüm markalar elektrikli otomobillerini ve bataryalarını Çin’de üretecek. Yapılacak yatırımlarda aslan payını 91 milyar dolarla Volkswagen Grubu alırken, Daimler 42 milyar dolarla ikinci sırada yer alıyor. Amerikan GM’in yapacağı yatırım tutarı ise 8 milyar dolar.
Bugün dünyada yaklaşık 100 adet elektrikli otomobil bulunurken bu sayının 2020’de 200’e, 2025’te ise 500 adete ulaşması bekleniyor. Tüm bunlar Cenevre Otomobil Fuarı’nın elektriğini artırdı. Hemen hemen her marka, fuarda en az bir ya da iki elektrikli modelini tanıtırken, iddialı çıkışlar da oldu.
AVRUPA’DA EHLİYET İSTEMİYOR
Cenevre’de tanıtılan Citroen Ami One, geleceğin mobilitesine ışık tutuyor. Ami One, otobüs ve metro gibi toplu taşıma araçları ile bisiklet ve elektrikli scooter gibi şehir içi ulaşım yöntemlerine alternatif olarak düşünülmüş. Avrupa ülkelerinde ehliyeti olmayan 16 yaşındaki gençler de Ami One’ı kullanabilecek. Maksimum hızı 45 km/s ile limitli olan konseptin ucuz ve hafif bataryaları 2 saatte şarj ediliyor ve 100 km menzil sunuyor.
YILIN OTOMOBİLİ DE ELEKTRİKLİ
Dünyanın en prestijli otomobil ödüllerinden biri olarak kabul edilen Avrupa’da Yılın Otomobili 2019 (COTY) seçmelerinde bu yılın galibi tamamen elektrikli Jaguar I-PACE oldu. Birbirinden başarılı 6 rakibini geride bırakan Jaguar I-PACE, İngiliz üreticiye de tarihindeki ilk COTY ödülünü kazandırdı. Jaguar I-PACE, son 1 yılda kazandığı 56 ödülün en kıymetlisi olarak görülen COTY 2019’un da sahibi oldu.
OTOMOTİVCİLER HER ŞEYİ ÜRETECEK
OTOMOTİV Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı ve Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu, patronu Ferit Şahenk ile katıldığı Cenevre’de izlenimlerini Hürriyet’e şöyle anlattı: “Geçen senelere göre daha az yoğunluk vardı. Otomotiv şirketleri kendilerini mobilite konusunda çözüm ortağı olarak tanımlamaya başlamışlar. Bu bağlamda ‘artık sadece klasik araç değil elektrikli kay kay, ‘City bubble’ gibi tüm kişisel ulaşım araçlarını üretebiliriz’ diyorlar. Cep telefonu ve araç merge yani birleşmeye başlıyor. Aynı geçmişte saat ve telefonda yaşandığı gibi.”
HER İHTİYACA GÖRE VAR
FUARDA neredeyse her kesime hitap eden elektrikli otomobiller sergilendi. İşte onlardan bazıları; Audi Q4 e-Tron, Peugeot e-208, Citroen Ami One, Fiat Centoventi, Polestar2, Honda E prototype, Seat el- Born, Seat Minimo, Skoda Vision iV, Ssangyong Korando, Mercedes-Benz Concept EQV, Kia Concept, Volkswagen I.D. Buggy, BMW 745e, Aston Martin-Lagonda All Terrain, Pininfarina Battista, Mitsubishi Engelberg Tourer, Nissan IMQ. Piech Mark Zero.
EN LÜKS ELEKTRİKLİ 2021’DE GELİYOR
Aston Martin’in lüks elektrikli otomobil markası Lagonda, Cenevre’de “All-Terrain Concept” adlı yeni elektrikli SUV konseptini tanıttı. Marka geçtiğimiz yıl Lagonda Vision Concept adlı başka bir konsept tanıtmış ancak üretime girmemişti. All-Terrain konsepti ise Lagonda markası altında üretim bandına girecek ilk model olacak. Otomobilin üretim versiyonu 2021 yılında piyasaya sürülecek.
ELEKTRİKLİ HAFİF TİCARİ
Mercedes, Cenevre’de 7 yeni aracın dünya lansmanını gerçekleştirdi. Türkiye adına en önemli model yenilenen GLC. Ağustos ayında Türkiye’de satışa sunulacak bu model Mercedes’in G Serisi dışında Türkiye’de sattığı tek SUV. Mercedes’in elekrikli hafif ticari araç konsepti de öne çıktı. EQ ailesinin yeni üyesi olan EQV, 400 km menzilli. Eylül’de seri üretim versiyonu tanıtılacak araç Türkiye’ye ne yazık ki gelmeyecek.
FUARDA DİKKATİMİ ÇEKENLER…
Bu araç dünyaya ait değil
Yenilenen 7 Serisi’nin örtüsünü kaldıran BMW, ayrıca meteor taşları ile üretilen ve fuarda ‘Dünyaya ait değil’ sloganıyla tanıtılan sıra dışı Individual M850i Night Sky konseptini sergiledi. Otomobilin içerisinde kullanılan meteor parçaları beğeni topladı.
Putin’in lüks markası da geldi
Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in isteğiyle doğan, Bentley gibi markalara rakip olan Rus lüks otomobil markası Aurus, Avrupa’da ilk kez Cenevre fuarına katıldı. Fuarda Putin’in de kullandığı Aurus’un Senat limuzin ve Senat sedan modelleri sergilendi.
720 İtalyan beygiri!
Ferrari, Cenevre fuarında yeni modeli F8 Tributo’yu tanıttı. Son üç yıldır üst üste yılın motoru ödülüne layık görülen 720 beygir gücündeki V8 motorla donatılan Ferrari F8 Tributo, 488 GTB’nin yerini alacak. Aracın üretimi ise 2020 yılında başlayacak.
Fuarın ‘Kamiq’i
Skoda’nın ilk kez Cenevre’de sergilediği VISION iV konsepti, Skoda’nın tamamen elektrikli modelini temsil ederken, Kamiq modeli ise markanın SUV yelpazesini daha da genişletti. Kamiq, SUV araçların avantajlarını, kompakt araçların çevikliğiyle birleştiriyor.