Dünyada elektrikli araçların payı hızla artarken bu araçların en kritik parçası olan bataryada Çin’e bağımlılık arttı. 2023 yılında 14.3 milyona ulaşan küresel bataryalı elektrikli araç pazarının yüzde 60’ının bataryası Çinli üreticilerden tedarik edildi. Kalan kısmı ise Güney Koreli ve Japon üreticiler paylaştı. Satılan her iki elektrikli araçtan birinin bataryasını Çinli CATL ve BYD üretti.
#Elektrikli OtomobilElektrikli araç satışları hızla artıyor ancak talep, bu alana milyarca dolar yatırım yapan üreticilerin beklentilerini karşılamıyor. Fiyatları nedeniyle daha geniş bir müşteri kitlesine ulaşmakta zorlanan elektrikli araçlar, küresel enflasyon ve yüksek faiz beklentilerinin de etkisiyle 2024 yılında en zorlu sınavını vermeye hazırlanıyor. Bu belirsizlik, Ankara’da kurulması planlanan ve yıllık 45 GWh ile Avrupa’nın en büyüklerinden olması beklenen dev batarya yatırımının iptal edilmesine de sebep oldu.
#Elektrikli AraçTOGG’un Gemlik’teki Kampusu’nun açılışına Türkiye otomotiv sektörünün önde gelen isimleri de katıldı. Otomotiv Sanayii Derneği Başkanı (OSD) Cengiz Eroldu, Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Albert Saydam, Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Altuğ Erçiş, Renault Grubu Türkiye CEO’su Hakan Doğu gibi birçok isim Türkiye’nin otomobilinin banttan indirilme törenini yakından takip etti. Ben de sergi ve toplantı alanında karşılaştığım sektör temsilcilerine Togg ile ilgili ilk düşüncelerini sordum. Bununla birlikte, sosyal medya hesaplarından Togg’un gelişini kutlayan sektör temsilcileri oldu. İşte otomotiv cephesinde Togg ile ilgili ilk görüşler:
#OtomobilTürkiye, otomotiv sektöründe batarya üretim üssü oluyor. Aralık ayında Çinli Farasis’le fabrika kuracağını duyuran Togg’un ardından, Koç Holding-Ford ve Güney Koreli SK On ortaklığında yeni bir yatırım daha açıklandı. İki fabrika tamamlandığında Türkiye, yılda ortalama 60 gigawatsaat kapasiteli batarya hücresi üreten bir ülke olacak. Bu kapasiteyle yılda 1 milyon adet elektrikli otomobilin ihtiyacı karşılanabiliyor.
#OtomotivYerli üretici Ford Otosan, 575 milyon Euro bedelle ABD’li Ford’un Avrupa’daki 4 fabrikasından biri olan Romanya’daki Craiova fabrikasını satın aldı. Şirket böylece yurtdışında üretim yapacak ilk yerli ana sanayi otomotiv üreticisi olurken, Avrupa pazarının önemli SUV modeli Puma’nın da üretimini üstlenecek.
#Ford