Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi BYD’nin Türkiye’de yatırım yapması için imzalar atıldı. 1 milyar dolarlık yatırım kapsamında BYD, yıllık 150 bin adetlik elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araç üretim tesisi ile Ar-Ge merkezi kuracak. İlk üretime 2026 sonunda başlayacak ve 5 bin kişiye doğrudan istihdam sağlayacak.
#BYDİlave gümrük vergisi kararı sonrası Çinli otomotiv markaları Türkiye’de vites küçültmeye hazırlanıyor. SAIC bünyesindeki MG’nin Türkiye distribütörü Doğan Trend Otomotiv’in CEO’su Kağan Dağtekin, “Türkiye tavrını en başta ve net şekilde koyarak ‘üretiyormuş gibi yapıp montaj yapacaksınız gelmeyin, hayallere kapılmayın’ dedi. Bu işimize bazen gelmese de ülke açısından 30-35 yıllık birikimimizi kaybetmememiz lazım. Şimdi Türkiye’de üretim yapana veya farklı ülkelerden araç getirene kadar 1-2 sene vites küçültüp yola devam edeceğiz” dedi.
#OtomotivTürkiye, AB’ye uyum çerçevesinde 7 Temmuz’dan itibaren sıfır otomobil satışında standart güvenlik donanımlarını artırmaya hazırlanıyor. Bu standartlara uymayan modellerde ise kampanyanın dozu arttı. 970 bin TL olan Fiat Egea 799 bin TL’den 1 milyon 255 bin TL olan Honda City 1 milyon 30 bin TL’den satılıyor. GSR2 olarak adlandırılan bu düzenleme sınırlı sayıda ve ekonomik sınıftaki modelleri kapsıyor.
#Avrupa Birliği27 yıl sonra Türkiye’ye sıfırdan otomotiv fabrikası kurmaya en yakın yabancı üreticiler olan Çinliler ile yatırım trafiği hızlandı. Aralık ayında Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır’ın SAIC’e gerçekleştirdiği ziyaretin ardından 2 hafta önce Çin’den Türkiye’ye üst düzey delegasyon heyetinin geldiğini belirten Doğan Trend Otomotiv CEO’su Kağan Dağtekin, “2 yıldır üzerinde çalıştığımız süreç son 3 ayda hızlandı. Heyete Bursa’daki fabrikaları ve yan sanayi tesislerini gezdirdik. Yatırım için Avrupa ile rekabet halindeyiz. Duygusal olmayacağız, sonuna kadar uğraşacağız” dedi.
#Fatih KacırElektrikli araçların yüzde 10 ÖTV dilimini tutan matrah limiti, yani vergisiz fiyat üst limiti 1 milyon 250 bin TL’den 1 milyon 450 bin TL’ye çıkarıldı. Düzenleme ile artık vergiler dahil fiyatı 1 milyon 914 bin TL’ye kadar olan araçlar yüzde 10’luk ÖTV diliminde kalacak ve tüketiciler vergi dilimi geçişlerinde yaşanan yüksek zamlardan korunacak. Şu anda Türkiye’de 16 markanın 29 elektrikli otomobili bu vergi avantajından yararlanabiliyorken düzenlemeden sonra listeye beş veya altı model daha eklenebilir.
#ÖTVAB’nin 2026’da devreye alacağı sınırda karbon vergisi, Türkiye ihracatının lokomotifi otomotiv sektörü için tehlike çanlarını çalmaya başladı. Eğer iki yıl içerisinde otomotiv sanayi şirketleri emisyonu azaltacak adımlar atamaz ve karbon ayak izi hesaplamalarını yapamazsa rekabetçiliğini kaybetme hatta üretimi farklı ülkelere kaptırma riskiyle karşı karşıya kalabilir. Şartlar karşılandığı takdirde ise yıllardır gelmeyen otomotiv yatırımlarının önü açılabilir. Ancak mevcut durum ‘alarm’ veriyor.
#ABOtomotivde teslimatları geciktiren lojistik sorunlarına Türkiye’de ilginç bir çözüm getirildi. Bünyesinde Citroen, DS, Peugeot ve Opel gibi markalar bulunan Stellantis, teslimatlar için Haydarpaşa Limanı’nı kullanmaya başladı. Araçlar limanlardaki hazırlığın ardından TIR’lara yüklenmek yerine gemilerle direkt Haydarpaşa’ya iniyor ve tarihi garın yanına kurulan çadırlardan teslim ediliyor.
#AstraCumhurbaşkanlığı Sözcüsü İbrahim Kalın, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yarın Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ve Ukrayna Devlet Başkanı Vladimir Zelenski ile telefonda görüşeceğini söyledi. Öte yandan Kalın, Suriye ile ilişkilerde yaşanan son gelişmelere ilişkin ise "Dışişleri Bakanlarımızın üçlü toplantıları olacak. Bizim temel kaygımız, savaşın devam etmemesi ve Suriye kaynaklı terör saldırılarının Türkiye'ye tehdit oluşturmaması ve insani krizin derinleşmemesi. Suriye perspektifimiz aynı, değişmedi." ifadelerini kıllandı.
#Recep Tayyip Erdoğan2023 yılı Türkiye otomotiv sektörü açısından önemli dönüm noktalarından birisi olacak. Togg öncülüğünde elektrikli araç satışları 40 bin adede yaklaşacak, Renault ve Tofaş yeni üretim stratejilerini duyuracak, araçlardaki bağlantı servisleri nihayet Türkiye’de de kullanılacak. Geçen yıla damgasını vuran araç bulunurluğu sorunu devam edecek. Fiyatlardaki artış ise hem küresel hem yerel etkilerden dolayı sürecek.
#Otomotiv SektörüSıfır araç satışında bayilerin rolü değişiyor, yüksek maliyetli yeni plaza yatırımlarının sonuna yaklaşılıyor. Avrupa’da birçok markanın geçtiği ‘online’ satış döneminin ilk örnekleri 2023 itibarıyla Türkiye’de de görülecek. Başta Togg olmak üzere Tesla ve Mercedes-Benz tüketicilerin karşısına farklı satış modelleriyle çıkacak. Bayilerin ise gelecekte teslimat, satış sonrası hizmetler, dijital servislerin satışı, mobilite hizmetleri gibi servislerden yüksek gelirler elde etmesi bekleniyor.
#ToggTürkiye’nin otomobili TOGG yollarla buluşmak için gün sayarken tedarik sanayisinin yerli üreticileri de elektrifikasyon çalışmalarına tüm hızıyla devam ediyor. Bu alanda çalışmalarını sürdüren Yeşilova Holding, hem elektrikli araçlar ve hem de yerli otomobil TOGG için hafif, çevreci ve yenilikçi ürünler tasarlayarak üretimlere başladığını bildirdi.
#Yeşilova HoldingHannover’de gerçekleşen dünyanın en büyük ticari araç fuarı IAA Transportation’a Türk firmalar elektrikli modelleriyle çıkarma yaptı. Anadolu Isuzu, Karsan, Otokar ve Temsa başta olmak üzere birçok yerli üretici çevreci çözümlerini dünyayla buluşturdu. Ford Otosan’ın Eskişehir’de geliştirdiği ve 2024’te üretmeye başlayacağı Türkiye’nin ilk elektrikli kamyonu ise katılımcılardan büyük ilgi gördü.
#IAA TransportationOtomotiv markaları direksiyonları adeta yeniden icat etmeye başladı. İlk kez Tesla’nın seri üretim bir modelde satışa çıkardığı kelebek tasarımlı direksiyon, geçtiğimiz günlerde farklı markaların yeni modellerinde de sunuldu. Uzmanlar ve sürücüler ise kelebek direksiyonların sürüş güvenliğini riske atıp atmayacağı konusunda ikiye bölünmüş durumda.
#Otomotiv2021 yılında dünyada 10.3 milyon aracın üretilememesine sebep olan çip krizinin bu yılın 3’üncü çeyreğine kadar sürmesi ve ortalama 4.8 milyon aracı etkilemesi bekleniyor. Analiz firması LMC’ye göre, küresel satışlar ise bir miktar toparlanarak yüzde 6 artışla 85 milyona çıkacak. Ürettiğimizin yüzde 80’ini ihraç ettiğimiz Avrupa’ya yönelik beklentiler daha iyimser. Avrupa’da satışların yüzde 7 artarak 17.8 milyon olacağı tahmin ediliyor.
#ÇipDolar ve euro kurundaki düşüşle birlikte otomobil markaları birer birer indirim yapmaya başladı. Markalar ÖTV matrahının altına gerileyen modellerde 100 bin liranın üzerinde indirime gitti. Çip krizi ve hammadde problemleri yaşayan otomotiv sektöründe sıfır araç arzı düşerken talep ise yükselişte.
#OtomobilKurlardaki sert düşüş hem vatandaşa hem de sektöre derin bir nefes aldırdı. Eylül ayından bu yana yüzde 50 artan araç fiyatları bir haftada ortalama yüzde 20 azaldı. Kurlar düşmeseydi 300 bin liranın altında sıfır otomobil kalmayacak, sıfır araca ulaşmak iyice zorlaşacaktı. Böylece, markalar yılın en keskin virajını fiyatları frenleyerek alabildi.
#OtomotivGeçen ay en fazla satılan otomobil markaları sırasıyla Fiat, Renault ve Dacia olurken, en çok satış yapan hafif ticari araç markaları ise Fiat, Ford ve Dacia olarak kayıtlara geçti. Ağustosta Bentley ve Smart hariç tüm markalardan satış yapılırken, 1 Ferrari, 1 Lamborghini, 3 Aston Martin, 7 Jaguar ve 12 Maserati satışı gerçekleştirildi.
#Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD)Sıfır otomobillere gelen ÖTV matrahı düzenlemesiyle fiyatlarda 50-60 bin liralık düşüşler yaşanması beklenirken ikinci el otomobil tarafından durum farklı gerçekleşiyor. Galericilerin milyonlarca lira maliyete katlanarak aldıkları otomobillerin fiyatlarında indirim olup olmayacağı merakla bekleniyor. Galeri sahibi Cumhur Halıcı, ÖTV indirimleriyle birlikte genele yayılan büyük bir indirimin beklenmemesi gerektiğini açıkladı.
#İkinci ElBiliyoruz, belki henüz hiç sürmediniz ve satın almayı ciddi olarak düşünmediniz. Bu yüzden elektrikli araçlarla ilgili aşağıda okuyacağınız haber size biraz cesur gelebilir. Çünkü önemli bir devrimden bahsedeceğiz; elektrikli araba devrimi...
#Elektrikli Araba