Avrupa ülkeleri elektrikli otomobillere verilen teşvikleri azaltınca başta Almanya olmak üzere satışlar birçok gerilerken Türkiye’de artmaya devam etti. Yedi ayın sonunda Almanya’da pazar yüzde 20, İsveç’te yüzde 19, Norveç’te yüzde 5 daraldı. Türkiye ise elektrikli otomobillerde satışlarını yüzde 158 arttırarak 41 bin 371 adetle Avrupa dokuzuncusu, hibrit otomobillerde satışlarını yüzde 47 arttırarak Avrupa yedincisi oldu.
#Togg T10XPazara giren yeni markalar, ÖTV matrahlarının Kasım 2022’den bu yana güncellenmemesi ve ‘yerli’ araç projelerindeki geçiş dönemi nedeniyle, Türkiye otomotiv pazarında ithalatın oranı artmaya devam ediyor. Otomotiv Sanayii Derneği’nin son verilerine göre, yılın ilk 7 ayında otomobil pazarında ithalatın oranı yüzde 70’e ulaşırken, hafif ticari araçlarda bu oran yüzde 69’u buldu.
#TeslaŞUBAT ayında 105 bin 990 adetle rekor satış serisini sürdüren otomotiv sektörü, üretim ve ihracatta da önemli adetlere ulaşarak ilk çeyrek için pozitif sinyaller verdi.
#Otomotiv İhracatı2023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 YılıTürkiye’de satılan tüm otomobillerin haziran itibarıyla yüzde 80’lik ÖTV dilimine girmesiyle ‘yerli’ üreticinin satışlardaki payı hızla azaldı. Ağustos ayında satılan 66 bin 131 adet otomobilin yüzde 78.1’i ithal otomobillerden oluştu. Bu sonuçla, hem 2023 yılının hem de ağustos bazında son 7 yılın ithal otomobil rekoru kırılmış oldu.
#ÖTVOtomobillerde ÖTV oranlarını belirleyen matrah limitleri Temmuz 2023 itibarıyla geçerliliğini yitirdi. Gelen son zamlarla Türkiye’de satılan tüm otomobiller yüzde 80’lik ÖTV dilimine girdi. Yüzde 40, 50, 60 ve 70’lik ÖTV diliminde otomobil kalmadı. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, bu durumun hem ithalatı arttırdığını hem de dar gelirli vatandaşın uygun fiyatlı araca erişimini zorlaştırdığını belirtti.
#ÖTVTogg’un satışa çıkmasına günler kala elektrikli otomobiller için iki önemli vergi adımı geldi. Elektrikli araçların matrah limitinin yükseltilmesiyle bazı modellerin fiyatı yeniden yüzde 10’luk ÖTV dilimine girdi ve düştü. Düzenleme, Togg’un satış fiyatını da belirleyecek. Çin’den ithal edilen modellere ise yüzde 40 ilave gümrük vergisi getirildi. Böylece Çinli araçların rekabeti zorlaşacak.
#Togg2023 yılı Türkiye otomotiv sektörü açısından önemli dönüm noktalarından birisi olacak. Togg öncülüğünde elektrikli araç satışları 40 bin adede yaklaşacak, Renault ve Tofaş yeni üretim stratejilerini duyuracak, araçlardaki bağlantı servisleri nihayet Türkiye’de de kullanılacak. Geçen yıla damgasını vuran araç bulunurluğu sorunu devam edecek. Fiyatlardaki artış ise hem küresel hem yerel etkilerden dolayı sürecek.
#Otomotiv SektörüSıfır otomobillerden alınan ÖTV oranlarını belirleyen matrah limitleri (vergisiz fiyat) 1 Aralık’tan önce güncellendi. Cumhurbaşkanı Erdoğan imzasıyla Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre, 1.6 litre ve altındaki motor hacmine sahip sıfır otomobiller için matrah limitleri yüzde 40 ila 53 arasında arttırıldı.
#ÖTVÖTV matrah oranları düzenlemesi 24 Kasım 2022 tarihli Resmi Gazete'de yayımlandı. Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati yaptığı açıklamayla gündeme gelen otomobilde ÖTV matrah düzenlemesi, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın imzasıyla yayımlanan kararla yürürlüğe girdi. Yapılan güncelleme ile birlikte otomobillerde ÖTV matrah limiti artırıldı. Böylece 1600 CC altı araçlarda alt limit 184 bin TL oldu, üst limit ise 280 bin liraya çıktı. Araba alacak birçok kişiyi ilgilendiren yeni ÖTV matrah oranlarında elektrikli araçların matrah limitleri değişti. Peki, ÖTV matrah limiti ne oldu? İşte, 2022 2023 ÖTV matrah oranları ve konu hakkında bilgiler.
#ÖTVOtomobillere ilişkin ÖTV matrah düzenlemesi yapıldı. En son 13 Ocak 2022 tarihinde yapılan matrah düzenlemesi yeniden güncellendi. Yeni düzenlemeyle birlikte bazı otomobillerin fiyatları 100 bin liraya yakın düşüşler yaşadı. Böylece satış fiyatı 594 bin 723 liranın altında olan otomobillerde matrah değişmiş oldu.
#ÖTVSıfır araçların ÖTV oranlarını belirleyen matrah güncellemesinde ilk kez bir takvimin belli olması pazarda dalgalanma yarattı. 1 Aralık tarihinin işaret edilmesinin ardından bayilere ‘KDV dahil ücreti ödeyelim aralıkta tescil ettirin’ telefonları yağmaya başladı. Uzmanlar ise tüketicileri büyük bir beklentiye girmemeleri konusunda uyararak, küçük-orta sınıftaki otomobillerde yüzde 7 ila 10 arasında indirim olabileceğini belirtti.
#ÖTVBakan Nebati’nin, “ÖTV indirimi yok, matrah arttırımıyla ilgili çalışıyoruz” açıklamasının ardından gözler sıfır araçlardan yüzde kaç ÖTV alınacağını belirleyen matrah dilimlerine çevrildi. Aracın vergisiz fiyatı anlamına gelen matrah, vatandaşların kafasında soru işareti yaratmaya devam ederken, ben de Renault Clio’nun 1.5 yıllık fiyat değişimi üzerinden bunu açıklamaya çalıştım. İşte Clio’nun yüzde 50’lik ÖTV diliminden yüzde 80’lik dilime olan yolculuğu.
#ÖTVÖnümüzdeki yılın ilk çeyreğinde piyasaya çıkacak Togg için çok önemli bir vergi avantajı adımı geldi. Meclis’te kabul edilen önergeyle, motor gücü 160 kW’ı, vergisiz fiyatı ise 700 bin TL’yi geçmeyen elektrikli araçlardan alınacak ÖTV oranı yüzde 10 olarak belirlendi. Güncel vergi oranları ve matrah dilimleri dikkate alındığında Togg’un fiyatının 900 bin TL bandında olabileceği tahmin ediliyor.
#ToggÖzel Tüketim Vergisi’ndeki güncelleme ile birlikte bazı otomobil fiyatlarında 50-60 bin lira gerileme yaşandı. Bu durum kasko teminatlarına olumsuz etki yarattı. 300 bin liralık otomobili ÖTV güncellemesinden önce alanlar bugün kaza yaparsa sigortadan yaklaşık 250 bin lira tazminat alabilecek.
#OtomobilCumhurbaşkanlığı kararı ile son dönemde kur ve faiz artışlarıyla iyice köşeye sıkışan otomotiv sektörünü bir nebze de olsun rahatlatacak hamle yapıldı. Sektörün uzun süredir beklediği ÖTV’de matrah limitleri dünden geçerli olmak üzere arttırılırken, bu karar otomobil fiyatlarına yüzde 3.3 ile 7.8 arasında indirim olarak yansıdı. Ancak kur artışından dolayı sadece bunun yeterli olmayacağı, hurda teşvikinin arttırılması ve büyük ölçüde kapanan finansman yollarının da açılması bekleniyor.
#GazetehaberleriABD ile yaşanan rahip krizine, ekonomik ve siyasal yaptırımlar eklenince geçen hafta dolar ve Euro bir günde yüzde 15’in üzerinde yükseldi. Böylece zaten son 2 aydır yüzde 40’a yakın düşen, ocak-temmuz toplamında ise yüzde 16 daralan otomotiv pazarı ağustos ayında tam anlamıyla köşeye sıkıştı.
#HürriyetMaliye Bakanlığı, Kasım 2016’da otomobillerin ÖTV sistemini değiştirmiş, yıl ve motor hacmine dayalı vergileme hesabına bir de otomobillerin vergisiz (matrah) satış fiyatını eklemişti. O tarihten bu yana Euro yüzde 40’a yakın değer kazanırken, matrah limiti sadece 1 Ocak 2018’de yüzde 14 artırıldı. Böyle olunca da bugün pazardaki toplam otomobillerin sadece yüzde 3.7’si, en düşük yüzde 45’lik ÖTV diliminde kaldı.
#Özel Tüketim VergisiBinek otomobillerde vergiye konu ÖTV matrah limitleri yeniden belirlendi. Motor silindir hacmi 1600 cc'yi geçmeyen binek otomobiller için ÖTVmatrahının alt limiti 40 bin liradan 46 bin liraya, üst limiti 70 bin liradan 80 bin liraya, 1600 cc'yi geçen ancak 2000 cc'yi geçmeyen binek otomobiller için matrah 100 bin liradan 114 bin liraya yükseltildi.
#ÖtvOYDER Başkanı Alp Gülan, 2017’de en önemli teşvik beklentilerinin yaşlı araçların parktan çekilmesi olacağını belirterek, “Bunun için de konut gibi 240 ay değil, teşvike destek olarak oto kredilerinde yasal sınır olan 48 ay vadenin 60 ay ve üzerine çıkmasını istiyoruz” dedi.
#Oyder