BİR önceki yazıma, "Türk tarım, gıda ve orman ürünleri sektörlerimizin geleceği ihracattan geçiyor. Türkiye’nin tarım, gıda ve orman ürünleri ihracatında 50 milyar dolarlık hedefe odaklanmasının çoktan zamanı geldi" diyerek başlamıştım. Daha sonra sormuştum, “Peki bu nasıl olacak? Nasıl bir yol haritası hazırlanacak? Türkiye tarım ve gıda ürünleri ihracatını nasıl artıracak?” Bugün sıra, Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB) Başkanı Emre Uygun’da...
#1İki yıl işlenmeyen tarım arazilerinin bakanlık eliyle kiralanmasına ilişkin yönetmelik, gıda ihracatçılarını harekete geçirdi. TİM Tarım Kurulu Başkanı Melisa Tokgöz Mutlu, pandemi sonrasında bu sisteme talebin arttığını belirterek, “Senelerdir bunu talep ediyorduk. Sanayici üretim planlarını yapıyor. Kiralayacağı araziyi tespit ediyor” dedi. Sektör temsilcileri kiralamada kazan-kazan dengesi olması gerektiğinin altını çizdi.
#TİMKüresel kakao fiyatlarının üç ay içinde iki katına çıkarak rekor kırmasının yansımaları Türkiye’de de hissedildi. TÜİK verilerine göre kakao, mayısta zam şampiyonu oldu. İHBİR Başkanı Kazım Taycı, fiyatlardaki artışı ilk etapta vatandaşa yansıtmamak için çikolatada gramajın küçüldüğünü söyledi. Artan üretici fiyatlarının vatandaşa gerçek anlamda bu ay ve gelecek ay yansıyacağını aktaran Taycı, “Vatandaş çikolatayı yüzde 55-60 daha yüksek fiyatla tüketmeye başlayacak. Bu da 10 liraya alınan bir çikolatanın bir anda 16 liraya çıkması demek” ifadelerini kullandı.
#TÜİKFındık üreticisi dünya birincisi ama kendini yenik hissediyor. Rekolte düşük de olsa yılı 750 bin tonun üzerinde hasatla kapatma hedefi var. Bahçeler küçük, sahiplerinin çoğu gurbetçi. Onlara ‘sosyolojik fındıkçı’ diyorlar. Verimlilik sorunu var... Yine de son iki yıldır toplanan ürünün 100 bin tonu stokta kalıyor. Çünkü rakip ülkeler sağlam geliyor. Türkiye İhracatçı Meclisi (TİM) yönetim kurulu Giresun’daki fındık bahçelerinde çiftçiyi, fabrikalarda işletmecileri dinledi. “Bu iş düzenlemeyle çözülür’’ diyorlar, bir “fındık kanunu” istiyorlar.
#FındıkHazır giyim ve tekstil macerası, en son çalıştığı şirkette başlar. Tekstile olan ilgi ve sevgi, kendi işini kurma fikrine evrilir. Şahika Yörükoğlu Aşkıner, 27 yaşında ailesinden hiçbir destek almadan Özsimge Tekstil’i kurar. İzmir’de 10 adet 2’nci el dikiş makinesi ve 12 kadın çalışanla çıktığı yolda Aşkıner, fason tekstil atölyesini ihracat yapan, katma değer üreten bir yapıya dönüştürür. Bugün bir yandan Ege İş Kadınları Derneği Başkanı olarak hemcinslerine ‘hayallerinizden asla vazgeçmeyin’ diyen Aşkıner, bir yandan da kendi işini daha da büyütmek için yoğun bir mücadele veriyor.
#1Deprem Bölgesi, 20 milyar doların üzerinde ihracatıyla özellikle tekstil ve hazırgiyimde dünyanın önemli üretim üslerinden biriydi. GAİB Başkanı Ahmet Fikret Kileci, şubat ayında bölgede yüzde 44’lük bir ihracat kaybı olduğunu, göç oranının ise yüzde 25’i bulduğunu belirterek, ‘‘Bu yıl hedefler tutmayacak ama tüm olumsuzluklara rağmen geçen yılki rakamlarımızı yakalayacağımızı düşünüyorum’’ dedi.
#Ahmet Fikret KileciSüs bitkilerinde ihracat üç kat arttı. İç piyasadaki büyüme potansiyelini de gören yatırımcı arazi arayışında. Tarım arazisi maliyetlerinin yükselmesinden şikâyet ediliyor. İzmir’in Bayındır ilçesinde yapımına başlanan süs bitkileri organize sanayi bölgesinin ise 6 ay sonra hizmete gireceği belirtiliyor.
#Süs BitkileriSomer Sivrioğlu’nu anlatmama, tanıtmama hiç gerek olmadığını çok iyi biliyorum. 2 ay kadar önce Adana Lezzet Festivali’nde sahneye çıktığında çığlık atanları, elini tutmak için sahneye tırmanmaya çalışanları, sahne arkasında “Terli tişörtünü bana atar mısın?” diye bağıranları gördüğümde “İşte şöhret olmak ve aynı zamanda sevilmek bu” diye düşünmüştüm.
#Müge AkgünTürkiye İhracatçılar Meclisi'nin (TİM) 13 Haziran'da gerçekleştirilen 29. Olağan Genel Kurulu'nda Yönetim Kurulu Başkanlığına seçilen Mustafa Gültepe, görevi İsmail Gülle'den devraldı. Devir teslim töreninde konuşan TİM Başkanı Mustafa Gültepe, “Amacımız Türkiye’yi beraberce 500 milyar dolarlık ihracat hedefine yaklaştırmak. O yüzden hep beraber çok çalışmalıyız. Görevimiz, Türkiye İhracatçılar Meclisi’ni, ihracatçımızı iyi bir şekilde geleceğe hazırlamak” dedi.
#TİMTürkiye’nin ihracat hedefi 500 milyar dolar olarak belirlendi. Yani bugünkünün yaklaşık 2 katı. Peki bu ihracat rakamını yakalamak için ne yapmamız lazım? Yeni pazarlar bulmak vs dışında yapmamız gereken en önemli şey üretim. Gereken yatırımı bulsanız bile hedefleri tutturmak için fabrikaları, üretim kapasitesini de ikiye katlamanız gerekiyor. En büyük problem fabrika yapacağınız, kapasite arttıracağınız alanı bulmak.
#SanayiPandemi nedeniyle iki yıl ara verilen, yerli ve yabancı 216 firmanın katıldığı ‘Halı ve Zemin Kaplamaları Fuarı DOMOTEX Turkey’, Gaziantep Ortadoğu Fuar Merkezi’nde kapılarını açtı. 14-17 Mayıs tarihleri arasında gerçekleşecek fuarda, doğal mineraller içeren ve ortamın ışığıyla kendi kendini temizleyen nano-halılar ile susuz üretim teknolojisiyle üretilen halılar dikkat çekiyor.
#HalıTİM tarafından hükümete aktarılan yeni talepler çözüme kavuşuyor. TBMM’ye sunulan kanun teklifinde fuar alanlarındaki ilan ve reklam vergisinden muaf olması ve Ticaret Bakanlığı’na tahsis olan Dış Ticaret Kompeksi’nin ihracatçılar tarafından kullanılan bölümlerinin bedelsiz olarak TİM’e devrolunması teklifleri hayata geçecek. Ayrıca, iflas eden, ölen, ticareti terk eden ve son 5 yılda ihracat yapmayan üyelerin borçları, genel kurullarda alınacak kararla terkin edilebilecek.
#Türkiye İhracatçılar Meclisiİzmir’in İzmirli’nin basılıyormuş gibi görünmeyen, gerçekten basılan dergisi Bizimizmir Magazin Mart sayısı kitap marketlerde yerini aldı. Abonelerinin yanı sıra App Store ve Google Play ile tüm dünyaya ulaşan, seçkin kitap marketlerde satılan dergi, 8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü’nden yola çıkarak tamamen kadınlara tahsis edildi.
#1İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), bünyesinde bulunan 7 ihracatçı birliği ile 2021'in 8 ayında 5 milyar 853 milyon dolarlık ihracat yaparak geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 30 ihracat artışı sağladı.
#İstanbul İhracatçı BirlikleriTİM Başkanı İsmail Gülle, Egeli ihracatçılarla bir araya geldi . Gülle, “Ege İhracatçı Birliğimizin ihracatı yıl başından bu yana, geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 40 arttı” dedi. Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi ise yıl sonu için hedeflerini 16 milyar dolar olarak yukarı yönlü güncellediklerini 2022’de 18 milyar dolar ihracatı hedeflediklerini dile getirdi.
#GazetehaberleriEn büyük arzularının girişimcilerin ve sektörün gelişimine katkı sağlamak olduğunu ifade eden Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) Yönetim Kurulu Başkanı Pınar Taşdelen Engin, “Böylece uygulanabilir, ölçülebilir, teknolojik yeniliği ve derinliği olan, milli ve yerli üretimi destekleyen fikirleri sektörümüze kazandırarak, ekonomimize katkı sağlamasını hedefliyoruz” dedi.
#GazetehaberleriTürkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) Başkanı İsmail Gülle, "Önümüzdeki dönemde tarım ve gıdada firmalarımızın ihracat tutarlarını hızla artıracağına inanıyoruz. Bu yıl da Konyalı firmalarımız ilk 5 ayda 2020 yılının aynı dönemine göre yüzde 50 artışla 1,2 milyar dolarlık ihracat yaptı." ifadelerini kullandı.
#Türkiye İhracatçılar Meclisiİstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), bünyesinde bulunan 7 ihracatçı birliği ile bu yılın ilk 5 ayında yaklaşık 3 milyar 503 milyon dolar ihracat yaparak 2020'nin aynı dönemine göre yüzde 16 artış sağladı.
#İstanbul İhracatçı BirlikleriTürkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, “Latin Amerika, her sektörde hedeflerimizi yüksek tuttuğumuz bir pazar. Bölgeye yıllık ihracatımız, 3 milyar doları aşmış durumda. Bölgeye ihracatımızın toplam ihracatımızdaki payı ise yaklaşık yüzde 2 seviyesinde." ifadelerini kullandı.
#Türkiye İhracatçılar Meclisi