Dünya 5 Kasım salı günü yapılacak ABD seçimlerine kilitlenmiş durumda. Beyaz Saray’ın yeni kiracısı kim olacak? Demokrat Parti’nin adayı Kamala Harris mi, yoksa Cumhuriyetçi eski Başkan Donald Trump mı? ABD dış siyaseti devamlılığını koruyacak olsa da ülkelerin favori adayları farklılık gösteriyor.
#ABDABD, Çin’e karşı ek gümrük vergileri uygulamaya hazırlanıyor. Bu kapsamda elektrikli otomobiller, güneş enerjisi panelleri, enerji depolama sistemleri ve kritik minerallerin gümrük vergilerinin yükseltilmesi gündemde. Uzmanlara göre, hem Biden’ın hem de Trump’ın dilinden düşürmediği ek vergi söylemleri Çin’in misilleme yapmasına davetiye çıkarabilir.
#ABDOrta Vadeli Program’ın açıklanmasının ardından doğrudan yatırımlarda ve portföy yatırımlarında beklenen yabancı ilgisine ilişkin açıklamalarda bulunan Ventura Partners Ortağı Kerim Kotan, “Altı ay önce Türkiye’ye bakmadıklarını söyleyen yatırımcılar şimdi geri dönüyor. ‘Yeni rakipler gelmeden işimi bitireyim’ diye düşünüyorlar” dedi. Neuberger Berman Kıdemli Ekonomisti Kaan Nazlı ise ilginin daha çok enerji ve savunma gibi kur riski görece az olan sektörlere yoğunlaştığını ifade etti.
#Mehmet ŞimşekTürkiye’nin Çin’den ithal edilen elektrikli araçlar için yüzde 40 ilave gümrük vergisi getirmesi ülkede tartışma yarattı. Çinli uzmanlar kararı, Togg’un rekabetçiliğini koruma ve Çin’in en büyük otomotiv şirketi BYD’nin Türkiye’de satış yapacağını duyurmasına bağladı. Çin Ticaret Bakanlığı Sözcüsü Gao Feng ise kararın geri çekilmesi için Türkiye’ye bir çağrıda bulundu.
#ToggÇin, Tayvan’a silah satışı yapan ABD’li Lockheed Martin ve Raytheon Technologies’in yan kuruluşu olan Raytheon Missile and Defence şirketlerini "güvenilmez kuruluşlar" listesine alarak, söz konusu şirketlere ithalat ve ihracat yasağı getirdi.
#ÇinÇin’in Tayvan’a kum ambargosu uygulaması tedarik zincirinde yeni tehlike çanlarının çalmasına neden oldu. Çünkü, üretim üssü Tayvan’ın çip üretmek için kuma, dünyanın ise çip tedariki için Tayvan’a ihtiyacı var. Dünyadaki üretimin yüzde 63’ünü tek başına karşılayan Tayvan’daki çip üretiminde olası bir aksaklık, tüketici elektroniğinden otomotive kadar birçok sektörde yaşanan krizi derinleştirebilir. Küresel ekonomide yeni bir hammadde sıkıntısı doğurabilir.
#ÇinABD Temsilciler Meclisi Başkanı Pelosi’nin ziyaretiyle tırmanışa geçen Tayvan krizinde Pekin’den ilk ciddi misilleme geldi. Çin yönetimi, dünden itibaren Tayvan’a kum satışını durdurma kararı aldı. Çin Ticaret Bakanlığı’nın açıklamasına göre “ayrılıkçı faaliyetleri teşvik eden” Tayvan’ın 3 Ağustos tarihinden itibaren Çin ana karasından ikinci bir emre kadar kum alımı yapamayacağını açıkladı.
#TayvanTedarik zincirindeki kırılmalar, çip darboğazı, Rusya-Ukrayna savaşı, dolar kurundaki belirsizlikler ve artan enerji maliyetleri gibi unsurları dikkate alınca bu sürecin 2023 yıl sonundan önce çözülemeyeceğini belirten BUSİAD Otomotiv Komite Sorumlusu Tülay Hacıoğlu Şengül, yaşanan zorlu süreçte kademeli şekilde azalmalar olabileceğini ekledi. Şengül, mevcut tabloda 2022’nin ikinci yarısının daha zor geçeceği öngörüsünde bulundu.
#Serhat TEZCAN2 yıl önce koronanın ilk ortaya çıktığı Çin, sert karantina önlemleri ve aşılamayla vakaları neredeyse sıfırlamıştı. Ancak son zamanda yükselen vakalar, salgının ilk günlerindeki korku dalgasına neden oldu. Yetkililerin halka yiyecek stoku yapın çağrısı da panik havasını arttırdı...
#KoronavirüsYeni tip koronavirüs salgını sonrası yeniden şekillenen küresel tedarik zincirinde stratejik üs haline gelen Türkiye, jeopolitik konumu ve sunduğu maliyet avantajıyla uluslararası şirketlerin radarına girmeye devam ediyor. Fitch Ratings'e göre Avrupa'da tedarik zincilerindeki değişimden en fazla kazanç elde edecek ülkeler sıralamasında Türkiye ilk sırada yer aldı.
#Küresel EkonomiEkonomik güven endeksi temmuzda 38 ayın zirvesi olan 100,1 değerine yükseldi. İstanbul Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sefer Şener "Normalleşmeye geçişle birlikte turizm gelirlerinin artması, ihracatta rekorların kırılması ve daha önemlisi imalat sanayi verilerinin de yukarı yönlü olması ekonomik güven endeksini yukarı taşıdı" dedi.
#EkonomiKoronavirüs salgını koşullarında ticaretin devamlılığının sağlanması için demir yolu taşımacılığının daha etkin hale geldiğini ifade eden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bu yılın ilk çeyreğinde yurtiçi ve yurtdışı demir yolu taşımalarının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 30 arttığını söyledi.
#GazetehaberleriUlaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, "2020'nin ilk çeyreğinde yaklaşık 78 bin ton olan BTK Demir Yolu Hattı yük taşıması, bu yılın ilk çeyreğinde 2 bin 468 vagonla 154 bin 836 tona ulaştı." dedi.
#Bakü-Tiflis-Kars Demir YoluUlaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu "Marmaray, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul Havalimanı gibi dev projeleri hayata geçirerek Bursa'mızı da içine alan Marmara ringini oluşturduk. 1915 Çanakkale Köprüsü'nü de 18 Mart 2022'de açarak bölgemizi yükselen Avrasya ve Afrika coğrafyasının ticari kavşak noktası haline getirmiş olacağız" dedi.
#Adil Karaismailoğlulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu "Süveyş Kanalı'nın kapanması ile Orta Koridor'un önemi ve değeri bir kez daha anlaşıldı. Orta Koridor, deniz yoluna kıyasla ulaşım süresini yaklaşık 15 gün kısaltmaktadır" dedi.
#Adil Karaismailoğlu2020’nin bu denli zor geçeceğini ne ekonomistler ne de biliminsanları söyledi. Tüm bu olup bitenler en çok astrologların dilindeydi... Peki 2021 nasıl geçecek? İsabetli tahminleriyle popüler iki astroloji yazarımıza, Dinçer Güner ve Aygül Aydın’a yeni yılla ilgili öngörülerini sorduk...
#Gazetehaberleri