Çinli otomobil üreticisi BYD ile Türkiye arasında yatırım anlaşması imzalandı. Çinli BYD firması, Türkiye'de yaklaşık 1 milyar dolar yatırımla, yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi ile Ar-Ge merkezi kuracak. Peki, BYD hangi ülkenin? BYD Türkiye modelleri neler? İşte merak edilen detaylar...
#BYDHannover’da gerçekleşen dünyanın en büyük ticari araç fuarlarından IAA Transportation 2024’e Türkiye’de üretilen yeni nesil araçlar damga vurdu. Volkswagen, Ford ortaklığında Türkiye’de ürettiği ilk modeli yeni Transporter’ın dünya tanıtımını ilk kez burada yaparken, Anadolu Isuzu gibi markalar da yeni yüzde 100 elektrikli modellerini sergiledi.
#Ticari AraçÇALIŞMA ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Işıkhan, Türkiye Tech Visa programı ile Türkiye’de start-up girişimi kurmak isteyen yabancılara, hızlandırılmış çalışma izni süreci sunacaklarını, ilk başvuruda üç yıla kadar çalışma izni düzenleyeceklerini belirtti.
#Vedat IşıkhanTürkiye’nin Çin’den ithal edilen otomobiller için temmuz ayında uygulamaya başladığı ilave vergilerin ilk etkileri görüldü. Ağustos ayında toplam pazarda Çinli üreticilerin satışları temmuz ayına kıyasla yüzde 31 azalarak 5 bin 946 adede kadar geriledi. Buna rağmen, sekiz ay sonunda satışlarını geçen yıla göre yüzde 120 artıran Çinli üreticiler her 10 otomobilden 1’ini satmayı başardı.
#ÇinŞarj edilebilir hibrit otomobiller için Özel Tüketim Vergisi indirimi gerçekleşti. Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren düzenleme ile ÖTV oranı Plug-in Hybrid özellikli araçlarda yüzde 30 ile yüzde 70 arasında değişecek. Türkiye'ye dev yatırım açıklayan BYD'nin aracının fiyatının 1.3 milyon lira seviyelerine gerilemesi bekleniyor.
#OtomobilTürkiye’de 1 milyar dolarlık yatırım yapmaya hazırlanan BYD’nin Türkiye Genel Müdürü İsmail Ergün, ‘‘2026 yılı sonunda üretime geçme planımız var. 5 binin üzerinde istihdam sağlayacak bir yatırım. BYD üretim tarihini teknik şartlar el verirse daha öne çekmek isteyecektir’’ dedi.
#BYDDünyanın en büyük otomobil fuarı Uluslararası Pekin Otomobil Fuarı kapılarını açtı. Neredeyse adım atılacak yer olmayan fuarda çoğunluğu elektrikli 117 yeni model tanıtılarak bu alanda inanılması güç bir rekor kırıldı. Chery’nin 2025 yılında Türkiye’de de satışa sunmayı planladığı 1400 km menzilli Tiggo 9 PHEV, Xiaomi’nin ilk elektriklisi SU7, BYD’nin sportif konsepti Ocean M ve Mercedes-Benz’in elektrikli G Serisi şovun en çok dikkat çeken araçlarıydı.
#CheryUluslararası Cenevre Otomobil Fuarı, pandemi nedeniyle verilen dört yıllık aranın ardından dün kapılarını yeniden açtı. Eski görkemli yıllarından eser kalmayan fuara, çoğunluğu Çinli olmak üzere sadece 8 büyük marka katıldı. Fuara katılan tek Avrupalı olan Fransız Renault Grubu, Çinlilerin tam karşısında ‘uygun fiyatlı elektrikli otomobili’ Renault 5’in lansmanını yaptı ve “Bu oyunda biz de varız” mesajı verdi.
#Renault2023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 YılıTicaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yönelik tüketiciyi koruyacak yeni şartlar getirdi. Buna göre, 7 bölgede kendisine ait en az 20 servis kurmayan, en az 40 çağrı merkezi çalışanıyla hizmet vermeyen ve Türkiye’de temsilci bulundurmayan markalar elektrikli araç ithal edemeyecek. AB ve STA yapılan 39 ülke bu düzenlemenin dışında kalacak. “Çin’den bir marka getirip Türkiye’de satarım” döneminin bittiğini belirten uzmanlar, düzenlemeyle olası tüketici mağduriyetlerinin önüne geçileceğini belirtti.
#Ticaret BakanlığıÇinli otomotiv markaların Türkiye pazarı çıkarması tüm hızıyla devam ediyor. Yılın sonlarına yaklaşırken artık neredeyse her hafta bir Çinli marka Türkiye’de satışlara başlayacağını açıklıyor. Son olarak, 2022 yılında Çin’in en çok satan elektrikli araç start-up’ı olan Hozon Neta ve Çinli Shineray Grubu çatısı altındaki İtalyan SWM de yakında Türkiye pazarında satış yapmaya başlayacaklarını duyurdu.
#ÇinElektrikli araçların yüzde 10 ÖTV dilimini tutan matrah limiti, yani vergisiz fiyat üst limiti 1 milyon 250 bin TL’den 1 milyon 450 bin TL’ye çıkarıldı. Düzenleme ile artık vergiler dahil fiyatı 1 milyon 914 bin TL’ye kadar olan araçlar yüzde 10’luk ÖTV diliminde kalacak ve tüketiciler vergi dilimi geçişlerinde yaşanan yüksek zamlardan korunacak. Şu anda Türkiye’de 16 markanın 29 elektrikli otomobili bu vergi avantajından yararlanabiliyorken düzenlemeden sonra listeye beş veya altı model daha eklenebilir.
#ÖTV2023’ün en büyük otomobil fuarı Şangay Otomobil Fuarı’na Çinliler kendi markalarıyla damga vurdu. Yıllarca Avrupa ve ABD’liler için üretim yapan ülke, mühendislik ve teknolojide sınıf atlayan araçlarıyla devlere kafa tuttu. Fuarda Türkiye pazarına giren veya girmeye hazırlanan BYD, Chery, MG ve Geely gibi markalar yeni modellerini tanıttı. Şangay’daki şov, başta batarya olmak üzere birçok araç parçasını uygun fiyata üreten Çinlilerin ek vergilerle durdurul-masının zor olduğunu dünyaya gösterdi.
#Şangay Otomobil FuarıElektrikli araç pazarının iddialı oyuncuları Çinli markalar, ithalatı artıracağı ve yerli üretimde rekabetçiliği etkileyeceği düşüncesiyle yüksek vergilerle karşı karşıya. AB’de hazırlıklar sürerken Türkiye, Togg’un satışından önce yüzde 40 ilave gümrük vergisi getirdi bile. Sektör uzmanları ise bu adımları, hem tüketicilerin uygun fiyata yüksek teknolojili araç satın alması hem de elektrikli araç ekosisteminin büyümesi açısından soru işareti olarak görüyor.
#ÇinCES 2023’e geleceğin otomobilleri damga vurdu. Las Vegas’taki şovda BMW renk değiştiren otomobilini, VW Passat’ın yerini alacak ID.7’yi, Sony elektrikli otomobilini tanıttı. Fuarda, çok yakında araç içi eğlence sistemlerinde radyo ve müziğin yerini bilgisayar oyunlarının alacağına dair önemli işbirlikleri de duyuruldu.
#OtomobilSilikon Vadisi’nin çılgın mucidi Elon Musk’un 35 bin dolar fiyatla 2017 yılı sonunda piyasa süreceğini açıkladığı yeni elektrikli aracı ‘Model 3’ 3 günde 280 bin sipariş aldı. Musk, Antalya’dan Londra’ya bedava gidebilecek bu aracı Amerika’nın dışında Avrupa’da da üreteceğini açıkladı. İşte bu noktada Türkiye devreye girip üretimi alırsa, gelecekte Avrupa otomotivine yön veren ülke oluruz.
#Silikon VadisiTofaş da elektrik modasına uyarak Doblo’yu İtalyan Fiat’ın isteğiyle fişe taktı. Türk mühendisler tarafından 2 ay gibi kısa bir sürede geliştirilen iki elektrikli Doblo için 40 milyon Euro yatırım yapıldı. 2011 yılı ortasında seri üretime hazırlanan Tofaş, elektrik motoru konusunda ise Arçelik’le işbirliği yaptı.
İtalya’da teşviklerin kaldırılmasının ardından otomobil satışları yüzde 50 düşerken, Tofaş’ın Bursa’da ürettiği yeni Doblo yüzde 30’luk satış artışı yakaladı. Tofaş CEO’su Ali Pandır, “Hem yeni Doblo’yla, hem de Minicargo’yla büyük başarı yakaladık” dedi.
Dünyanın en zengin işadamlarından Warren Buffett’in ortak olduğu Çinli BYD ile Türkiye’de elektrik otomobil üretmek için anlaşma imzalayan Boyner Sanayi, dünyanın en hızlı elektrikli otomobilini üreten Amerikan Fisker’in de Türkiye, Yunanistan, Kıbrıs, Romanya ve Bulgaristan distribütörlüğünü aldı. Fisker’le anlaşmayı imzalayan Boyner, Karma’yı yıl sonunda Türkiye’de satışa sunacak.
ÇİN, bu yıl Şangay Otomobil Fuarı ile adeta krize meydan okudu. Bu yıl Şangay’da 13’üncü kez kapılarını açan fuar, hem ağırladığı ziyaretçi sayısı hem de sektörde yarattığı etkiyle Çinlilerin krizden hiç etkilenmediğini ortaya koydu. Çünkü Avrupa’da ve Amerika’da pekçok fuarın iptal olması, büyük üreticilerin fuarlara katılmayacağını açıklaması gibi pek çok olumsuz koşula rağmen neredeyse otomotivin bütün oyuncuları fuarda tam kadro hazır bulundular.