Çin otomotivde kriz takmıyor

Güncelleme Tarihi:

Çin otomotivde kriz takmıyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 28, 2009 21:29

ÇİN, bu yıl Şangay Otomobil Fuarı ile adeta krize meydan okudu. Bu yıl Şangay’da 13’üncü kez kapılarını açan fuar, hem ağırladığı ziyaretçi sayısı hem de sektörde yarattığı etkiyle Çinlilerin krizden hiç etkilenmediğini ortaya koydu. Çünkü Avrupa’da ve Amerika’da pekçok fuarın iptal olması, büyük üreticilerin fuarlara katılmayacağını açıklaması gibi pek çok olumsuz koşula rağmen neredeyse otomotivin bütün oyuncuları fuarda tam kadro hazır bulundular.

Haberin Devamı

25 ÜLKEDEN 500 FİRMA1985 yılından bu yana iki yılda bir düzenlenen Şangay Otomobil Fuarı, bu yıl 25 ülkeden bin 500 firmanın katılımı ile gerçekleşti. 500 binden fazla ziyaretçi ağırlayan fuar, deyim yerindeyse çin’in otomotiv endüstrisindeki yeni vizyonunu sergiledi. Bu yıl "Gelişim Sanatı" teması üzerine kurulan fuarda ayrıca yeni nesil çevreci teknolojiler, hibrid ve elektrikli modeller de otomobilseverlerin karşısına çıktı.TAM GAZ GELİYORLAR Lüks otomobil segmentinin en önemli oyuncularından Mercedes S Serisi ve Audi Q7’nin makyajlı versiyonları ile Porsche Panamera’nın dünya lansmanının yapıldığı fuarda en çok ilgiyi hiç şüphe yok ki yerel üreticiler gördü. Çünkü önceki yıllara oranla hem tasarım hem de mühendislik anlamında daha özgün modellere imza atan Çinli üreticiler arasında ’kopyalama’ alışkanlıklarından vazgeçemeyenler de yok değildi. Teknolojiyi ve ucuz iş gücünü arkasına alıp otomobil sektöründe tam gaz ilerleyen Çinliler bu fuarla, gelecekte otomotivde söz sahibi olmak istediklerini birkez daha gösterdiler. Geely TigerGeely’nin GE modeli yüzünden pek çok tartışma yaşanacak gibi görünse de, Çinli üreticinin Tiger isimli spor otomobil konsepti sahip olduğu özgün çizgilerle fuarın yıldızlarından biri olmayı başardı. Chang’An E301E301, sıra dışı tasarımı ile asimetrik çizgilerin otomobillerde nasıl olabileceğini gösteriyor. E301 hibrid motor ile donatılmış. çin otomobil pazarının dördüncü büyük üreticisi olan ve Ford tarafından desteklenen Chang’An’ın CD101 isimli diğer tasarım çalışması da orta sınıfta yer alması muhtemel modeli hakkında ipucu veriyor. LinianHonda’nın desteğini alarak geliştirdiği Linian roadster konseptiyle fuarda büyük ilgi toplayan Guangzhou, Çinlilerin de otomobil tasarlayabildiğinin en güzel örneklerinden biri.Roewe N1İngiliz Rover’ın çin’deki kolu olan Roewe, N1 adlı konsepti ile önümüzdeki yıllarda Avrupa’da piyasaya sunmayı planladığı modeli hakkında ipucu verdi. N1’de tamamen dokunmatik gösterge paneli ve internet bağlantısı bulunuyor.Great Wall CHC011çin otomobil pazarında ağırlıklı olarak uygun fiyatlı pick-up ve SUV satan Great Wall, fuarda sergilediği seri üretime yakın konsepti ile otomobilseverlerin karşısına çıktı. Haima 3Haima’nın 3 Serisi (altta) modeli adından ve tasarımından da anlaşılacağı gibi Mazda 3’ün neredeyse birebir kopyası.Chery Riich M1Toyota’nın Yaris modelinden ’esinlenerek’ tasarlanan Chery Riich M1’in (üstte) elektrik motorlu versiyonu da bulunuyor. BYD Auto M6Tamamen elektrik motorlu olması nedeniyle oldukça dikkat çeken BYD Auto M6’nin (altta) tasarımı Toyota Previa’dan izler taşıyor.Lifan 320Lifan 320 (üstte) isimli modelin MINI Cooper ile olan benzerliği gözlerden kaçmıyor.Fushida MEKompakt modeli için Mazda 3’den esinlenen Haima, Fushida adlı aracında ise Smart’ın çizgilerinden faydalanmış. Araç 220 volt elektrikle 4 saatte şarj oluyor ve yaklaşık 200 kilometre yol yapabiliyor. Eco-Marathon’da 12 Türk okulu Bu yıl 7-9 Mayıs tarihlerinde Berlin’de 25’ncisi düzenlenecek Shell Eco-Marathon’a Türkiye 6’ıncı kez katılıyor. Yakıt tasarrufu ile yenilenebilir, çevreci enerji türlerinin araştırılmasına teşvik eden Shell Eco-Marathon 2009’da istanbul, Sakarya, Kayseri, ankara, Eskişehir ve Kocaeli olmak üzere Türkiye’den toplam 11 okul, 12 araçla yarışacak. Bu yıl, Sakarya Üniversitesi, istanbul Teknik Üniversitesi ve Sakıp Sabancı Anadolu Lisesi olmak üzere 3 okul "şehir arabaları (urban concept)" kategorisinde, Atatürk Anadolu Teknik Meslek Lisesi, Terakki Vakfı-Özel Şişli Terakki Lisesi, Boğaziçi Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, ODTÜ, istanbul Teknik Üniversitesi, Kocaeli Üniversitesi-Karamürsel MYO ve Anadolu Üniversitesi’nin aralarında yer aldığı 9 okul ise "prototip" kategorisinde tasarlayacakları otomobilleri ile ülkemizi temsil edecekler. Projeler içerisinde, LPG ve petrolün yanı sıra hidrojen ve ethanol ile çalışan araçlar bile var.CAN ÇIKAR Çinli kopyadan vazgeçmezBüyük üreticilerin modellerini kopyaladıkları iddiası ile otomotiv sektörüne olaylı giriş yapan Çinli üreticiler, kendi tasarımlarıyla da otomobil üretebileceklerini gösterdiler. Ancak fuarda, sergilenen pek çok özgün modele gölge düşüren tasarımlar da yok değildi. Taklit etme dürtüsü Çinlilerin genlerine işlemiş olacak ki, Geely’nin "Çakma Rolls Royce"u yüzünden yine mahkemelik olmayı başardılar. Geely, bu modeli "YingLun" adını verdiği lüks markası altında satacak. YingLun’un okunuşunun ’England’ ve ’London’ kelimelerinin ilk hecelerini anımsatması da işin dikkat çeken bir diğer yanını oluşturuyor. Daha Avrupa ve Amerika’ya açılamamalarına rağmen bu pazarlara yönelik model hazırlayan Çinliler, şimdiden kendi içlerinde premium marka yaratmaya dahi başlamışlar. Buna YingLun’dan sonra en güzel örnek de Chery’nin ’Riich’ adlı alt markası. Modelleri olmasa da amblemi neredeyse İngiliz Bentley ile aynı olan Riich, adından da anlaşılacağı üzere zenginliği temsil ediyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!