Avrasya Tüneli’ni muhtarlara bile anlattık

NEDENSE çevremde Marmaray ile Avrasya Tüneli’ni birbirine karıştıran çok sayıda insana rastlıyorum.

Haberin Devamı

İstanbul’u ne kadar sevsek de pek azımız şehrin geleceğine yönelik projelerle ilgili.

Avrasya Tüneli’ni muhtarlara bile anlattık


Marmaray,
Avrupa ile Asya’yı birbirine bağlayan raylı sistem.


Marmaray
’ın 1 kilometre kuzeyinden ise araçların denizaltından iki kıta arasında yolculuk yapmasını sağlayacak Avrasya Tüneli yer alıyor.


Esas konumuz Avrasya Tüneli.


2015 yılında hizmete girmesi planlanan 5.4 kilometrelik iki katlı tünelin inşaatını Yapı Merkezi ile Koreli ortakların kurdukları ATAŞ Şirketi ( Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ) yap-işlet-devret modeliyle üstlenmiş durumda.


Avrasya Tüneli
’ne,tarihi yarımadaya zarar verebileceği kaygısıyla İstanbul’un tarihi ve kültürel mirasıyla yakından ilgilenen bazı sivil toplum örgütlerinin itirazları var.

Haberin Devamı


Örneğin Europa-Nostra.


Geçen gün, Europa-Nostra üyelerinden Profesör Dr.İclal Dincer, Esra Balcı, Yapı Merkezi Genel Müdürü Başar Arıoğlu ve projeyi iki yıldan beri yakından izleyen ekibi bir araya geldik.

 

BOĞAZ’IN ALTINDA FARKLI 2 TEKNİK

 

Başar Arıoğlu’na göre, Avrasya Tüneli dünyanın sayılı tünellerinden biri olacak.


Arıoğlu
, Yapı Merkezi’nin Marmaray ihalesine de katılması nedeniyle her iki projenin de teknik özelliklerini çok iyi biliyor.

İlgilenenler olabilir diye bilgi vereyim.


Marmaray
denizaltında hendek kazılarak ve boşluklara raylar yerleştirilerek inşa ediliyor.


Avrasya Tüneli
ise “oyularak” ilerleyen tüp şeklinde bir tünel.


“Türkiye için örnek bir proje yapmaya çalışıyoruz, taraflarla tüm gelişmeleri paylaşıyoruz”
diyen Başar Arıoğlu projeyle ilgili 104 sivil toplum örgütüne mektup yollandığını belirtiyor.

Çevresel ve Sosyal Etki DeğerlendirmesiÇSED diye adlandırılan süreçte kamuoyunun görüşlerini almak için yoğun bir çalışma başlatılmış.

Arıoğlu, “Tünel çıkışı yollarda güzarg^ah üzerindeki evleri taradık. Ne tür aileler yaşıyor? Hanelerdeki engelli sayısına varıncaya kadar döküm çıkarttık” diye anlatıyor.


Bunun nedeni şu:

Haberin Devamı


Üst geçitlerde engelli asansörleri yapılacak.

 

ANA ŞANTİYE YER DEĞİŞTİRDİ

 

Muhtarlarla dahi toplantılar yapılmış.

Tam 25 muhtarın kapısı çalınmış.


Doğrusunu söylemek gerekirse ATAŞ’ın bu titizliğine şaşırmadım değil.


Arıoğlu,
ÇSED çalışmaları sırasında Avrasya Tüneli’nin Avrupa yakasındaki ana şantiyesinin, Topkapı Sarayı’nın görüntüsünü bozabileceği uyarıları nedeniyle Haydarpaşa’ya kaydırıldığını söylüyor.


Radar çalışmaları ve masa başı araştırmaları tünelin geçeceği yerin büyük bir bölümünde  arkeolojik buluntular olmadığını ortaya koymuş.


“Yenikapı civarında mutlaka bazı buluntularla karşılaşacağımızı biliyoruz, hazırlıklarımızı yaptık”
diyor Arıoğlu.

Haberin Devamı

 

Projeye neden itiraz var?

 

İLGİLİ STK’ların örneğin Europa-Nostra’nın projeye itirazı hangi noktalarda?

Profesör İclal Dinçer’in önemle vurguladığı gibi projenin karar aşamasında STK’ların görüşlerine başvurulmamış.


Hep bildiğimiz hik^aye.


Devlet,  yerel yöneticiler karar mekanizmalarına sivil toplumu dahil etmeyi öğrenemediler bir türlü.


Profesör Dinçer
’in işaret ettiği gibi karar aşamasında mimar, mühendis odalarıyla, şehir plancılarıyla, kültürel mirasla ilgili kurumlarla oturup tartışılmış olsaydı belki tünele gerek duyulmayacaktı.


Gerçekten İstanbul’un biricik silüetini bozacak her adımı atarken bin kez düşünmek gerek.


Başka bir itiraz, Avrasya Tüneli’nin sadece otomobil ve minibüslere seyahat imk^anı tanıdığı yani nüfusun büyük bir bölümünün tünelden yararlanamayacağı yolunda.

Haberin Devamı


Ayrıca trafiğin neden olacağı hava kirliliğinin tarihi yarımadanın dokusuna zarar verebileceği yolunda kaygılar var.


Sahil yolundaki parkın bir bölümünün kaybolacağı da dile getiriliyor.


ATAŞ
, tüm itiraz noktalarına cevap niteliğinde bir dosya hazırlamış.


Dosyanın ilgili tarafları ne kadar tatmin ettiğini bilmiyorum haliyle.


Ancak şunu söyleyebilirim:


Avrasya Tüneli
kararı yanlış ya da doğru bir yana, işi üstlenmiş olan ATAŞ ekibi projeyi hayata geçirmekte son derece titiz ve iddialı.

 

1.3 milyar dolarlık proje

 

2015 yılında hizmete girmesi planlanan tünel projesi 1.3 milyar dolar tutarında.

UniCredit Menkul Değerler danışmanlığında finansman için 11 bankadan kaynak sağlanmış.

Haberin Devamı


Bunların arasında Avrupa Yatırım Bankası, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası var.


Dubai Metrosu’
nu da inşa etmiş olan Yapı Merkezi Genel Müdürü Başar Arıoğlu’na göre, Avrasya Tüneli projesi şirketin cirosunun içinde yüzde 7-8’lik bir pay.


Devlet tünelden 25 milyon araç geçeceği yolunda garanti vermiş.

Yazarın Tüm Yazıları