Yeni tatlarla tüketiciyi çektiler, meyve suyu pazarını 1 milyar liraya çıkardılar
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
YILLARCA meyve suyunda portakal, şeftali ve vişne gibi klasik tatlarda ısrar eden tüketicinin direnci, sonunda kırıldı. Meyve suyu pazarında, frambuaz, mango, yaban mersini, ananas gibi tatları klasik tatlarla karıştırılarak elde edilen ürünlerle, kişi başı tüketim ayda 2 bardaktan 5 bardağa çıktı. Yeni karışımlarla elde edilen ürünlerin de desteği ile meyve suyu pazarı, 1 milyar TL’lik büyüklüğe ulaştı.
TÜRK tüketicilerinin farklı tatlara olan direncini, geliştirdikleri yeni karışım ve lezzetlerle kırmayı başaran meyve suyu üreticileri, sonunda kişi başına düşen aylık tüketimi, 2 bardaktan 5 bardağa çıkartırken, toplamda 1 milyar TL’lik hacmi de yakaladılar. Teknolojinin yardımıyla tüketimin, son 7 yılda 300 milyon litreden 750 milyon litreye ulaşması, doğal, diyabetik, anti-aging (yaşlanma karşıtı) özellikli ürünlerin yanı sıra, lif, kalsiyum, protein, vitamin ve minerallerle güçlendirilmiş fonksiyonel meyve sularını da beraberinde getirdi.
Yeni lezzetler, karışımlar
Büyüklüğü 1 milyar TL’ye ulaşan sektörde, üreticiler Türk tüketicilerinin, Güney Amerika’nın Guavas’ının, Brezilya’nın Passion’unun (çarkı felek), İsrail’in de yer kirazı Physalis’inin lezzetiyle ilk kez tanışmasını sağladı. Ancak pazarda yaşanan talep patlamasında, yüzde 100 meyve suları ve narın yanı sıra, havuç, çilek, frambuaz (ahudu), yaban mersini, böğürtlen ve frenk üzümünün portakal, elma, şeftali ve vişne gibi klasik tatlarla gerçekleştirilen karışımları etkili oldu.
Pazar 7 yılda 154 büyüdü
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, 7 yılda yüzde 154 oranında büyüme gerçekleştiren pazarda, üretimde kullanılan toplam meyve miktarı da, 737 bin 200 tona ulaştı. 2007 yılında havuç, ayva karpuz ve çileğin de meyve suyu ürünleri arasına katılmasının ardından piyasaya sürülen yeni nesil meyve sularına antioksidan oranı yüksek guava, böbrek taşına iyi gelen gilaburu, kanser hücrelerini yok etme özellikli frenk üzümü, sindirimi kolaylaştıran ayva, ülsere karşı pozitif etkisi olan kızılcık, yaşlanmayı geciktiren yaban mersini de eklendi.
Ayvayı da içirdiler
Tamek’in ’potasyum’ takviyeli portakal suyunu piyasaya sürmesinin ardından, yüzde 100 meyve sularına nar, turunçgiller, üzüm ve elmayı da ekledi. Kayısı şeftali ve vişneyi elmayla karıştırarak yüzde 100 meyve suyu kategorisinde rekabete katılan Aroma, şeftali, kayısı, elma, üzüm, mango, muz, guava ve ananasın karışımından oluşan 9 farklı vitamin ilaveli meyve nektarıyla rekabeti kızıştırdı. Dimes ise Life adını verdiği, sindirim sistemini düzenleyen, light ayva nektarıyla rejim programı uygulayanları hedef aldı. Ayrıca, Frambuaz, çilek, yaban mersini, frenk üzümü, nar ve vişneden oluşan kırmızı renkli meyve karışımını da piyasaya sürdü.
Gilaburu’dan sebzeye
Gülsan Gıda’nın ürettiği Meysu ise, tüketicileri Orta Anadolu’nun belirli bölgelerinde yetişen, mayhoş tatlı Gilaburu bitkisinin lezzetiyle tanıştırırken, Cappy de, yaşam serisi adını verdiği ananas, siyah frenk üzümü ve erikten oluşan 100 meyve suyu karışımını çıkardı. Erikli de 10 farklı çeşitten oluşan Juss markasıyla pazarın yeni oyuncuları arasına katılırken, Tat ve Sunpride’de kırmızı meyve karışımlarının yanı sıra, yeşil sebze ve meyvelerden oluşan karışımlarla rekabet ediyor.
Yüzde 100’de karışımlar nektarda şeftali seviliyor
MEYVE suyu ve benzeri içecekler alanında, son 7 yılda en en büyük artış yüzde ’100 meyve suları’nda yaşandı. İlk kez 2000 yılında üretilen yüzde 100 meyve suyu tüketimi, 1.9 milyon litreyken, 2007 yılında bu 38.6 kat artarak 73.4 milyon litreye çıktı. Aynı dönemde meyve nektarı üretimi de 2.6 kat artarak 526 milyon litreye yükseldi. Tüketicilerin yüzde 100 meyve suları arasında en çok sevdikleri tatlarda ilk iki sırayı yüzde 30’luk payla karışıklar alırken, elma sularının payı yüzde 21’e ulaştı. Daha önce tüketimi yok denecek kadar az olan nar sularının payı da yüzde 19’a çıktı. Meyve nektarlarında ise 35.6’yla şeftali lider.
Türkiye’de meyve suyunda tercihler
MEYED’in yaptığı araştırmaya göre Türkiye’de meyve suyu tüketicilerinin davranışları şöyle:
Yüzde 71 oranla en çok meyve nektarı tüketiliyor.
Bunu yüzde 17 ile aromalı içecekler izliyor.
Yüzde 100 meyve sularının payı yüzde 9 düzeyinde.
Meyveli içeceklerin payı ise yüzde 3’te kalıyor.
En fazla meyve suyu Marmara’da tüketiliyor
TÜRKİYE’deki tüm meyve suyu ve benzeri içeceklerin tüketimi göz önüne alındığında, yüzde 46’sının Marmara, yüzde 17’sinin İç Anadolu, yüzde 16’sının Ege ve yüzde 12’sinin Akdeniz’de tüketildiği görülüyor.
Hedef 2010’da 14 litreye ulaşmak
FİRMALAR, Avrupa Birliği ülkelerinde ortalama 23 litre olan kişi başı tüketimi, Türkiye’de önümüzdeki yılıh hedefi 14 litreye ulaşmak. Avrupa’da bazı ülkelerde kişi başına durum şöyle: "Almanya’da 40 litre, Amerika’da 33 litre, Finlandiya’da 32 litre, İspanya’da 27, Avusturya 26, Hollanda, Fransa ve İngiltere’de 25 litre, İsveç’te 21, İtalya’da 15 litre."
Krizde tercih etkileniyor
TÜRKİYE’de tüketicinin meyve suyunda saptanan bazı tercihleri var. Ancak sektörde faaliyet gösteren 42 firmayı bünyesinde barındıran Meyve Suyu Endüstrisi Derneği’nin (MEYED)Başkanı Alaattin Güç, tüketicilerin meyve suyu tercihlerinde yaşanan ekonomik krizlerin önemli rol oynadığına dikkat çekti. Güç, bunu şöyle aktardı: "Kriz ortamında meyveli ve aromalı içeceklerin tüketimi artarken, yüzde 100 meyve suyu tüketiminde gerileme yaşanıyor. Bu, kriz öncesi ve ertesinde tamamen değişiyor."