Deli saçması komplo teorileri de dahil olmak üzere herkes bir teori üretti AtlasJet’in Isparta’da düşen uçağı için. Uçağın düşme nedeninin pilotlardan birinin sigara içmesi olabileceği gerçekçi tahmini ise kimsenin aklına gelmedi.
Tıpkı Türk Hava Yolları’nda olduğu gibi AtlasJet’te de pilotlara kokpitte sigara içmek serbest. Delta’da yasak, Lufthansa’da yasak, Air France’da yasak, Alitalia’da yasak, Singapur Havayolları’nda yasak, British Airways’de yasak, Türk havayolu şirketlerinde serbest...
AtlasJet uçağı düşmeden bir dakika önce her şey normal gözüküyor. Hava açık, teknik hiçbir arıza yok, pilot kuleye pisti karşıladığını söylemiş. Bir dakika sonra ise uçak olmaması gereken bir koordinatta, bir tepeye çarpıyor. Benim de aklıma şöyle bir senaryo geliyor.
Pilot ya da yardımcı pilot, pisti görüp inişe geçmeye başlamanın verdiği rahatlıkla sigarasını yakıyor. Çakmağın alevi gözünü alıyor...
Veya tam sigarasını yakarken çakmak yere düşüyor, almak için eğiliyor...
Veya yanan sigara kucağına düşüyor, gömleği alev alıyor...
Veya yardımcı pilot, kaptandan izin almadan sigara yakıyor. Aralarında tartışma çıkıyor...
Bunların hiçbiri yaşanmamış olabilir ama hepsi de pilotlara sigara içmenin serbest bırakıldığı havayollarında yaşanabilecek olaylar.
Bunlar yaşanmamış olsa bile ortada bir gerçek var. Bir havayolu şirketinin pilotlarına sigara içmeyi serbest bırakması, yolcularının sağlığını önemsemediğinin kanıtıdır.
Yolcularının sağlığını yeterince düşünmeyen bir havayolu şirketinden, uçuş güvenliğine yeterli özeni göstermesini neden bekleyelim ki?
Bu son uçak kazasının nedenini bilemiyorum. Bildiğim tek bir şey var; pilotların sigara içmesine izin vererek yolcuların sağlığını önemsememeye devam ettikleri sürece ne AtlasJet’e ne THY’ye, pilotların sigara içmesini yasaklayan medeni havayollarına güvendiğim kadar güveneceğim.
Uçakta elektronik sigara saçmalığı
Birkaç arkadaşımdan ayrı ayrı dinledim. Bindikleri farklı THY uçaklarında elektronik sigara diye anılan şu zamazingolardan içenlere rastlamışlar.
Kiminde tartışma çıkmış. Diğer yolcular, patavatsız yolcudan elektronik sigarasını kullanmamasını istemişler. Birinde hostes oralı bile olmamış, elektronik sigara bu, zararı yok demiş. Bir başkasında hostes müdahale etmiş ama yolcunun ısrarı karşısında geri adım atmış, yolcu elektronik sigarasını tüttürmeye devam etmiş.
Ancak THY gibi, pilotlarına sigarayı serbest bırakan, özel uçuşlarda yolcuların sigara içmesine karışmayan havayollarında karşılaşabileceğiniz bir durum.
Elektronik sigara denilen alet nikotin kapsülü taşıyor. Bu aleti kullanan kişi hem kendisi nikotin alıyor hem de nefesiyle bulunduğu ortama nikotin salıyor. Bu nedenle diğer hiçbir havayolunda elektronik sigaraya izin verilmiyor.
THY’de ise uçuş ekibi yeterince eğitilmediğinden, elektronik sigara içerek diğer yolcuları zehirleyen yolcuların karşısında etkisiz kalıyorlar.
THY’nin elektronik sigara konusunda uçuş ekiplerini acil olarak eğitmesi gerekiyor.
Sigara yasağı sigara lobisine sorulmaz
Vahap Munyar geçen pazar günü, ekonomi sayfalarında sigara karşıtı bir haber için şimdiye kadar ayırmadığı büyüklükte bir yeri sigara lobisinin görüşlerine ayırmıştı.
Türk basınının acı bir gerçeği ne yazık ki bu. Gazetelerimiz, özellikle de ekonomi servisleri, sigaraya karşı bilinç oluşturmaya çalışanlardan esirgedikleri yeri, sigara lobisinin fikirlerine aracı olmak için ayırmaktan nedense gocunmuyorlar.
Sigara lobisinin Türkiye’deki önde gelen temsilcisi Philip MorrisSA Genel Müdürü Turhan Talu’yla yapılan görüşmede Talu, sigara yasaklarıyla ilgili meclisten geçmek üzere olan yasa taslağının hazırlanma aşamasında görüşlerine başvurulmamasından yakınmış.
Vah, vaah! Bu çarpık mantığa göre, zamanında uyuşturucu satışı ve kullanımını yasaklayan yasa çıkarılırken de, uyuşturucu tacirlerine mi başvurulması gerekiyordu yani...
Sevgili Vahap Abi, sigara lobisinin görüşlerine demokratlık adına yer verdiğini biliyorum. Sigara lobisi için ayırdığın yerin en az iki katı bir yeri, sigaraya karşı bilinç oluşturmaya çalışanların görüşlerini yansıtmak üzere en kısa zamanda ayıracağından da eminim.