GOOGLE’ın YouTube’u 1,65 milyar dolara satın almasının üzerinden tam bir ay geçti ama yankıları hálá devam ediyor.
Yerli ve yabancı bilişim basınında okuduğum makalelerin büyük bir çoğunluğunda Google’ın bu 1,65 milyar doları nasıl çıkartacağı tartışılıyordu.
Kimileri ödenen paranın büyüklüğünden, kimileri YouTube’un henüz kár bile edemediğinden dem vuruyor, Google’ın satın alma için ödediği 1,65 milyar doları çok uzun bir süre çıkartamayacağını iddia ediyorlardı.
Satın alma haberiyle ilgili okuduğum en doğru dürüst yorum bir Türk e.günlüğündeydi (blog).
Buzz (tinyurl.com/yxtwqo) isimli e.günlüğün yazarı Umut Akyol’un "Google YouTube’u satın almadı, geleceği satın aldı" başlıklı yorumunu okuduğumda önce tam isabet diye düşündüm.
Yazıyı okuyunca yüzde yüz isabetli olmasa da, hedefi çok yakınından vurduğuna karar verdim.
Yüzde yüz isabetli olması için "geleceği satın aldı" yerine "geleceğini satın aldı" demesi yeterli olacaktı.
Makalede kısaca Google’ın YouTube’u kárlı olduğu için değil yepyeni bir ürün ve hizmet yarattığı, bir fırsat kapısı açtığı için satın aldığı söyleniyordu.
Google’ın YouTube’u tam olarak niçin satın aldığını anlayabilmek için bu savı bir adım daha öteye götürmek gerekiyor.
Google YouTube’u geleceği olan bir şirket olduğu için de satın almadı, kendi geleceğini tehdit ettiği için satın aldı.
Google bilindiği gibi dünyanın en çok kullanılan arama makinası.
İnternet kullanıcılarının, İnternet’te bir şey aradıkları zaman akıllarına gelen ilk adres.
Google şu anda ana faaliyeti olan arama dışında çeşitli servisler geliştirmeye de çalışıyor ama arama fonksiyonunu çıkartacak olursanız Google sudan çıkmış ördeğe döner.
Ancak Google’ın aramadaki üstünlüğü tekst bazlı aramalardan ibaret.
YouTube ise çok kısa bir süre içerisinde İnternet’te video arayan bir kullanıcının ilk aklına gelen adres olmayı başardı.
İnternet’te geleceğin yazıda değil videoda olduğu bilinen bir gerçek.
YouTube’un video aramada akla gelen ilk site olması Google’ın varlığını tehdit ediyordu.
Google’ın çektiği ziyaretçi kitlesini paraya dönüştürmenin yolunu henüz bulamayan YouTube’a bu kadar yüksek bir bedel ödemesinin tek nedeni budur.