ALTAN Raşit Civan Ankara Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri olarak göreve başladığında, kısa sürede yerel gündemin ilk sırasına yerleşmişti.
Çünkü açıklamaları etkiliydi, ötesi samimiydi.
İlk çarpıcı açıklamalarından birisi Ankara’nın en kritik, en “sür-git” sorunuyla ilgiliydi. Yani metro ile... Civan, “Bir özeleştiri yapmak istiyorum” diyerek başladığı konuşmasını şöyle sürdürmüştü: “Metro üç hatta birden başlanmayabilirdi. Önce Batıkent-Sincan hattı bitseydi daha iyi olabilirdi. Daha sonra Keçiören ve Çayyolu’na başlanabilirdi. Üçü de bitse iyiydi ama, şimdi üçü de yarım kaldı...”
O günlerde yazmıştım. Genel Sekreter Civan’ın açıklaması çok önemliydi. Öncelikle, sözlerini bizzat kendisinin “bir özeleştiri” olarak nitelendirmesi... Çünkü “özeleştiri”, bizim yerel yönetici lügatimizden çıkarılmış bir sözcüktür. * * * Civan’ın asıl önemli mesajı ise, metroda yıllardır süregelen plansızlığın itirafıydı. Yani, metro çalışmasının kısa-orta vadeli bir plan, bir öncelik projeksiyonu hazırlanmadan, üç hatta birden başlatılmasının yanlışlığı...
Civan iki yıl önceki açıklamasında metronun geleceğiyle ilgili de bir durum saptaması yapmıştı: “Çok net olmamakla birlikte metro, Ulaştırma Bakanlığı tarafından yap-işlet-devret modeliyle yapılacak.” Bu sözleri, daha doğrusu bu açıklamasının satır araları da çok önemliydi. Çünkü o dönemde metronun ne zaman bitirileceğini bir yana bırakın... Hangi yolla, nasıl, ne tür bir yöntem ve kaynak ile yapılacağı bile meçhuldü! Ta 17 yıl önce, yani başlangıçta metro Büyükşehir’in kaynaklarıyla bitirilecekti. Olmadı, yap-işlet-devret modeliyle yapılacağı açıklandı. Sonra doğalgaz özelleştirmesinden gelecek parayla... O da boş çıktı. Ardından “Kaynağı hükümet karşılayacak” denildi, vb... Genel Sekreter Civan da zaten bu muamma nedeniyle, gazetecilerin sorusuna “net olmamakla birlikte” diyerek, muğlak bir yanıt vermek zorunda kalmıştı. Çünkü ne plan vardı ortada, ne program, ne de plan-programa göre öngörülen bir finansman yöntemi.
Ve geldik bugüne... Civan da gitti. Metro gitmeye başladı mı derseniz... İki yıla 44 kilometresinin bitirileceğini açıkladı Başbakan Erdoğan. Ki, “net olmamakla birlikte” inanıyorum o sürede bir hattın biteceğine. Ama evet, net değilim; çünkü hangi metro, Çayyolu mu, Keçiören mi, yoksa Sincan mı ve nasıl, hangi sırayla, ne zaman, hangi yolla... Bilmiyorum.