Barselona ve Ankara

TÜRK Serbest Mimarlar Derneği salı günü önemli bir konferans düzenledi.

Haberin Devamı

İspanya Büyükelçisi Joan Clos i Matheu konferansta 1997-2006 arasında belediye başkanlığını yaptığı Barselona ile ilgili deneyimlerini Ankaralılarla paylaştı.

 

Clos konuşmasına "Ben buraya size kentleriniz için tavsiyelerde bulunmaya değil, Barselona'da belirlediğimiz ilkeleri paylaşmaya geldim" diyerek başlasa da, aktardığı "deneyimler" Ankara için de büyük önem taşıyor.

 

* * *

 

Özellikle metro konusunda söyledikleri:

 

* Çağdaş bir metropol, metrosuz olamaz.

 

Haberin Devamı

* Liberal söylemlerin "metro çok pahalı" iddiası geçerli değildir.

 

* Metrosuz bir kent trafiği, çok büyük sorunlara yola açar.

 

* Metroyla, Barselona'da motorlu araç trafiğinin yüzde 50 oranında azaltılması sağlandı.

 

* Metro konusunda kentteki tüm ulaşım sektörü temsilcileriyle 3 yıl süren görüşmelerin ardından uzlaşmaya varıldı.

 

* Taksiciler bile sonuçtan mutlu, çünkü metronun Barselona'da topyekün bir canlılık ve kalkınmaya önemli etkisi oldu.

 

* * *

 

Clos'un söyledikleri, metrosunu tüm vaatlere karşın, 16 yıldır "Godot'yu bekler" gibi bekleyen Başkent için genelgeçer ve yalın bir formülün açılımı aslında.

 

Önce teşhis, ardından plan/projeksiyon, ilgili taraflarla sürekli, periyodik görüşmeler, uzlaşı ve sonuç.

 

Ankara bu formülün neresindedir ve metro konusunda bırakın böylesi bir formülü, "çarpım tablosu"nu, 4 işlemi ne kadar kullanmıştır, düşünmek lazım.

Haberin Devamı

 

* * *

 

Büyükelçinin kentsel dönüşümlerle ilgili sıraladığı temel ilkeler de önemli.

 

Özellikle, "kanunların üstünlüğünü bir -yerel- yönetim ilkesi olarak benimsemek" meselesi...

 

Ankara örneğinde, "Kanunu dolanmak, kanuna uydurmak" ya da "Adalet gecikir ben yoluma devam ederim" başlıklı bir konferans düzenlenseydi, Clos için de çok enteresan, şaşırtıcı bir deneyim olurdu, eminim.

 

Clos sıraladığı ilkeler arasında, "adil ve şeffaf yönetim"e, "imar uygulamalarıyla oluşan katma değerin kente dengeli dağılımı"na da dikkat çekiyor.

 

Eh, bunu da düşünmek lazım tabi...

 

Ve "yaya öncelikli" kent modelinden dem vuruyor.

 

Bunu da kaydediyorum bir kenara.

 

İlk fırsatta muhabir arkadaşlarımızdan birini görevlendireceğim.

Haberin Devamı

 

Kızılay'da, Cinnah'da, Eskişehir Yolu'nda karşıdan karşıya geçme umuduyla, arabaların arasında "hayat-memat sekseği" ya da "tavşan kaç" oynayan yayaların görüşünü almak için...

Yazarın Tüm Yazıları