Son günlerde hangi TV kanalını açsam, bu şarkıdaki gibi, karşımda buruk acı yok ama, karşımda seçimle ilgili bir program var.
CNN Türk, NTV, Sky Türk, Habertürk, Kanal 24, Haber 7, Business Channel gibi haber kanalları yoğun ve düzenli biçimde seçimle ilgili programlar yapıyor. Seçime ilişkin haber vermenin ötesinde, parti liderleri ve adaylarla sohbet programları. Soru-yanıt, tartışma, aynı ildeki adayların kendi aralarında ya da herhangi bir konuda değişik partilerden adayların katıldığı programlar. Ya da seçimi farklı açılardan ekrana getiren siyasal programlar. Bu tarih olabiliyor, mizah olabiliyor, kişiye odaklı olabiliyor.
Haber kanallarının dışında, diğer kanallar da, seçim yaklaştıkça, siyasal içerikli programlarını arttırıyor. Seçime bir ay kala, TV’lerin siyasette yoğunlaşması normal, halkı bilgilendirme açısından hatta gerekli.
İLGİYİ ÖLÇMEK
İyi de, halk bu siyasal programlarla acaba ne kadar ilgili? 22 Temmuz’da kendi kaderini belirleyecek seçimde oy kullanacak aziz Türk halkı siyasal programları ne kadar izliyor?
TV’lerde her türlü programın izlenme payını (rating) hesaplayan bir araştırma kuruluşuna iki gün önce, bunu soruyorum. Siyasal programları kaç kişi izliyor? Bir karşılaştırma yapmak için, son bir-iki yıl içinde, halkın en çok ilgi duyduğu dizileri kaç kişi izliyor? Sonuç çarpıcı.
SİYASET 831 BİN KİŞİ
Seçim atmosferinin hızlandığı 1 Haziran’dan bugüne kadar, parti liderlerinin katıldığı siyasal programlar dahil, bunları ortalama 831 bin kişi izliyor.
En az 63 bin kişi, en çok 2 milyon 540 bin kişi siyasal programları izliyor.
Yaklaşık 40 milyon seçmen olduğu düşünülürse, ortalama 831 bin kişi dikkate alındığında, siyasal programları seçmenin ancak yüzde 2’si izliyor. Kaderini belirleyecek insanlara karşı, aziz halkımız ilgisiz. En çok izlenen program bile, seçmenin ancak yüzde 5’ini buluyor. 63 bin seyirci ile yerlerde sürünen programlar olduğu gibi, 2.5 milyona kadar çıkan seyirci sayısı var.
Liderlerin en çok hangisi izleniyor? Araştırma kuruluşu program adından yola çıkarak, veri elde ediyor. Hangi programa, hangi lider çıkmış, onu bilmiyor. Dolayısıyla, hangi lideri kaç seyirci izlemiş, o bilgi yok.
DİZİLER 4 MİLYON KİŞİ
Seçmenin sadece yüzde ikisinin ilgisi çeken siyasal programlara karşı, diziler almış başını gidiyor.
Siyaset programlarını ortalama 831 bin kişi izlerken, dizileri ortalama 3 milyon 960 bin kişi izliyor.
Diziler insanın kaderini değiştirmiyor ama, herhalde böyle bir ülkede insanlara nefes alma payı veriyor. En çok izlenen beş dizi şöyle:
Binbir Gece 12 milyon 19 bin kişi, Acı Hayat 11 milyon 144 kişi, Yaprak Dökümü 10 milyon 560 bin kişi, Kurtlar Vadisi 10 milyon 226 bin kişi, Sıla 9 milyon 909 bin kişi.
Herhangi bir siyasal parti, bu dizileri izleyen kişi sayısı kadar oy alsa, iktidar olmaya yakınlaşıyor, hatta olabiliyor. Bu sonuçlarla biraz da eğlenmek istesek, demek ki, neymiş, iktidar dizilerinmiş. İnsanlar kaderlerini belirleyecek insanları izlemek yerine, hayal dünyalarında dolaşmayı tercih ediyor.
Bu kadar düşük izleyici sayısına rağmen, ben yine de siyasal programların uzun dönemde daha izlenebilir olacağına inanıyorum. Çünkü, ülkenin kaderini tayin için, başka yolu yok.