Paylaş
Bayındırlık Bakanı Topçu, İzmit Körfez Geçiş İhalesi için ağır konuştu:
Veziroğlu, yolsuzluklar müteahhididir
Bayındırlık ve İskân Bakanı Yaşar Topçu, İzmit Körfez Geçişi İhalesi'nde kendisini 'mağdur' sayan Ali Haydar Veziroğlu'nun açıklamalarını sabah erkenden okumuş... Otelden arayarak ‘‘Karayolları Genel Müdürlüğü'ne gelirseniz size bazı belgeler göstereceğim’’ dedi.
Karayolları'na gittiğimizde Genel Müdür Yaman Gök'ün odasında geniş bir masa üzerinde ihale dosyaları açılmış, bürokratları ve ihalenin danışman firma yetkilileri, Veziroğlu'nun iddialarını değerlendiriyorlardı.
Topçu, Veziroğlu kadar hiddetli değildi. İlk sözü; ‘‘Bir kere bu istenilen bir proje değil. Veziroğlu her şeyi saptırıyor, işin içine bir de askeri sokuyor’’ dedi.
Yaşar Topçu, dosyalar üzerinde Veziroğlu'na yönelik iddialarını şöyle ortaya koyuyor:
ÖLÇÜ DIŞI Verdiği teklif, İzmit Körfezi'nde Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın ihtiyaçlarına cevap vermiyor. Ayrıca, bu firma grubunun asma köprü yapma yeteneği ve deneyimi bulunmadığından böyle bir geçiş için eğik askılı köprü teklif etmiş, bu köprüyü yerleştirebilmek için ise köprü ayakları altında Körfez'i doldurmak suretiyle adacıklar oluşturmuştur. Geçişinde kıyı boyunca yapılan seyrüseferi engelleyici viyadükler önermiştir. Deniz trafiği için gerekli seyir kanalı ölçülerini sağlayamamıştır. Şartnamede olmamasına rağmen tüp projesinde ise, bu defa deniz içindeki ekolojik dengeyi bozan deniz gibi dolgular öngörmüştür. Yani, Deniz Kuvvetleri'nin istediği ölçüleri sağlayamamıştır. Mali açıdan diğer tekliflerden daha avantajlı olmamasına rağmen projeleri teknik açıdan istenilen kriterlere uygun değildir. Şimdi bir de bakıyoruz, gayriresmi tekliflerinde şartnameye uygun olmayan, yanlış ölçüler getirmiştir. 'Yazışma oyunları'na girişmiştir.
BOUYGUES NE OLDU? Şartname dışı bize verdiği son tekliflerde maalesef bu Fransız firmasının amblemi yer almıyor. Yani bu tekliflere katılmadığı ve adını kullandığı anlaşılıyor. Zaten, Bouygues'den bize gelen 17.11.1997 tarihli bir yazıda, ben bu olaylara taraf değilim, diyor. Zaten son açıklamalarında Bouygues'in adı yok.
YARGIYA ETKİ... Veziroğlu, Topçu'nun yargıyı etkilediğini söylüyor. Topçu, ‘‘Koskoca bir yalan’’ diyor; ‘‘Yap-işlet-devret ihalelerinde Danıştay imtiyaz sözleşmesini görüşür, öyle vize verir. Bu iş için de 1. Daire, bir alt komisyon oluşturmuş. Karayolları'nı, Hazine'yi ve ihaleyi kazanan firmayı -ENKA- çağırmış. Karayolları'na, bu komisyona ben gideceğim dedim ve gittim. Aslında gitmekteki amacım, ENKA'nın, sözleşme dışına çıkmamasını, yeni taleplerde bulunmamasını önlemek içindi.
KAYNAĞI VAR MI? Bu iş için gerekli yüzde 20 özsermayesi yok. Veziroğlu, ilk teklifinde devletten 100 milyonlarca dolar sübvansiyon -bu miktar 260 milyon dolar olarak hesaplanıyor- talep ediyor. Bu sübvansiyonlar temin edilmediği takdirde bu projeyi gerçekleştirmeyeceğini de sözleşmesinde açıkça ifade ediyor. Baktığınızda, ihale için cebinden para çıkmıyor, hatta kalıyor da... İkinci teklifinde ise, sübvansiyonlardan vazgeçiyor. Şartname gereği, mali kaynağını göstermek zorunda, ancak böyle bir şey yok. Çünkü, ilk teklifinde proje, finansman ve geçiş ücretleri daha pahalı, sonra da indirim yaptım diyor... Açıkgözlük yapıyor.
KAÇ TEKLİF VERDİ? Bugüne kadar dört teklif verdi: 1- İlk teklifi 14.2.1996'da, 2- İkinci defa açılan ihalenin teklifi 4.12.1997'de resmi olarak, 3- 1997 Martı'nda noter kanalıyla gönderdiği gayriresmi bir teklif ve 4- Nisan 1997'de yine bize ve basına verdiği son teklif... Son ikisi, diğer firmaların tekliflerini öğrendikten sonra, mali analize dayanmayan ve destek bilgilere dayanmayan teklifler... Bize teklifleri değerlendirin diyor. Böyle bir şey şartnameye aykırıdır. Amacı, esas şartnameyi değiştirmek...
HİLE YAPIYOR Körfez geçiş ücretlerinde yaptığı yeni teklifler muğlak... Tenzilat yapıyormuş gibi hilebazlığa yöneliyor. Hilenin her çeşidini kullanıyor. Örneğin, bir konuda soru soruyoruz, yanıtı başka oluyor.
SİYASETİ KULLANIYOR CHP'yi işin içine kasıtlı sokarak kafaları karıştırıyor, çarpıtıyor. Yine tekrar ediyorum; Refahyol döneminde RP'li bir üst düzey mensubunun oğlunu ortak alıp bakanlığa musallat etmekten kaçınmamış, daha vahimi başında bulunduğu partinin -Barış Partisi- oylarını bu işi alma pazarlığına konu yapabilmiştir. Bu ihaleyi siyasi olarak kullanmaktadır. Başka bir amacı da, paralı ilanlarla halkı etkilemektir.
PARALI İLANLAR
Hak aramak herkes işin eşittir. Hak aramak için ille de birisinin parasının çok veya az olması gerekmez. Hak yargıda aranır. Türkiye'de parası olmayan hakkını alamıyor mu? Bu tam bir anarşidir.
VEZİROĞLU KİMDİR?
Veziroğlu bir müteahhit değil, VİNSAN bir inşaat şirketi değildir. Veziroğlu bir yolsuzluklar müteahhididir. İşi gücü budur... Çok sert bir adama, bana çattığını bilmelidir. 11 yıllık milletvekilliği ve bakanlığım döneminde bir çöp edinmemişimdir. Bizim ailede haram korkusu vardır. Veziroğlu Meziroğlu; Vinsan Minsanlar bizi korkutamaz.
TOPÇU KİMDİR?
Veziroğlu galiba beni iyi tanımıyor. Ben kimseyi kayırıp zengin etmem. Ben yaptığım işten eminim. Ve de bu konuda pervasızım.
PROJE ERTELENİR Mİ?
İdare kamu yararı görmüş, ihale etmiş. Niye ertelensin ki?.. Bir bakanın amacı projeyi bitirmektir. Böyle bir tesisi Türkiye'nin kazanması lazım.
DİNÇER YİĞİT
Karayolları Genel Müdür Dinçer Yiğit'i görevden -bu tasarrufla ilgili işlem yargıda sürüyor- aldım. Baktım, adam -Veziroğlu- kayırılmış, Dinçer Yiğit tarafından kollanmış. İhalede rekabet oluşmamış. Yani Dinçer orada otursaymış, malı alıp götürecekmiş. Altı aydan beri VİNSAN'da çalıştığını öğreniyoruz, altına araba tahsis edildiğini tespit ettik.
DİĞER İHALELER
Bu bakanlığı; müteahhitlerin savaş alanı haline getirtmeyeceğim. Böyle açıklamalar bürokratların şevkini kırıyor, endişeye sevk ediyor. Ama sonuna kadar bildiğim doğruyu yapacağım.
Dileriz, 1 milyar 146 milyon dolarlık bu ihaleyle ilgili Topçu-Veziroğlu arasındaki 'kavga' karakolda bitmez. Ben televizyoncu olsam, her ikisini de ekrana çıkarır, 19.5 reyting yaparım.
Paylaş