BU havalar iyi ’gelecek’ vaat etmiyor. İkinci cemre çoktan suya düştü ama yağmur bulutları İstanbul’a uğramıyor.
’Kış kışlığını etmiyor.’ Doğa küskün, toprak yeterince suya doymuş değil... Kar yağdı, barajlar doldu diyenler yanılıyorlar. Barajların dolması için günlerce yağmur düşmesi gerek. Görüntü hiç iç açıcı değil. Küçükçekmece ve Büyükçekme göllerinin bu aylarda en düşük seviyesinde olması, kuraklığın ciddi bir göstergesi... Buna karşılık sanayi ve konut inşaatı ile göçlerin batı bölgelerine pompalanması; nüfus artışı, kirlenme ve yanlış su kullanımı...
Sosyal taleplere duyarsız politikalar; güç paylaşımını öne çıkarıyor.
Bunu duyarlı kesimler tartışıyor; doğal kaynakların korunması, ekolojik dengenin sağlanması, sürdürülebilir bir gelişme sağlanması... Ama öyle olmuyor; siyasetçilerin eli hep imar rantı içinde oluyor. Coğrafyamız bize bu nedenlerle küskün... Özellikle de Boğaz ve Fatih köprülerinin doğudan batıya/batıdan doğuya bölümü yeşil alana neredeyse hasret kalacak. Yol kenarlarına her sezon hem de sık sık ağaç dikmek göz boyamadan öte bir şey değil. Olsa olsa, yolların arka yüzlerindeki çirkinlikleri kapatmak olabilir. (Seyrantepe’deki gibi ilerde TEM genişletilirken, inşallah bu ağaçlar kesilmez.)
Silivri sapağına (Kınalıköprü) yaklaşırken, yanımızdaki dostumuz Karadeniz yönünü işaret ederek Atatürk Havalimanı’na alternatif yeni havalimanının buralarda yapılacağını söyledi; 19 bin dönümlük bir alan... Bir kısmı Hazine’den, diğerleri de ’kamulaştırılacak’ tarım topraklarından oluşacakmış; hem de 1. sınıf... Ayrıca, iki yıl önce Başbakanlığa bağlı olarak kurulan Tanıtım ve Kalkınma Ajansı’nın, bölgede Kanadalı Magna International Inc’in yatırım üssünden önce kapsamlı bir yedek parça deposunu Kınalıköprü kavşağında kurmak üzere çalıştığını belirtiyor. Bu proje için Magna’ya 700 dönümlük bir alan ayrılacak. Bu bölgede ayrıca Gülen’ci çizgideki Fatih Üniversitesi ile TOKİ’ye konut üretim alanı ayrıldığı Silivri’de konuşuluyor. Kınalıköprü bölgesinde, Adalet Bakanlığı’nın yaptırdığı Türkiye’nin en büyük F tipi cezaevi yakında açılıyor.
Yani İstanbul, Silivri’yi bırakın Kınalıköprü-Çanta Köyü’ne doğru ’pompalanıyor’.
Biz TEM’den Edirne yönüne doğru devam edelim...
İSKİ’nin barajlarında su yok
SARAY ile Vize arasında 2800 nüfuslu Çakıllı beldesi, 400 yıllık bir köy... Kırklareli’ne gidilen ’Balkan yolu’ndan Vize yakınında... 810 yaşındaki ’anıt çınar’da çay içerken, "Yalçın Bey, İSKİ’nin Kazandere ve Pabuçdere barajları dolmadı, yazın çarenize bakın" diye takıldı bir köylü vatandaş... Bundan bir süre önce köşemizde gündeme getirmiştik; Vize’ye bağlı bu beldede çimento fabrikası kurulacağını... Taşyapı’nın sahibi Emrullah Turanlı’nın, ilk eylemlerinden sonra Çakıllı Belediye Başkanı Halil Soyaslan’a telefon edip "Çimentodan vazgeçtim, hayvancılık yapacağım" sözünü köylerine gelip kendilerine de açıklamasını istiyorlar. Nitekim önceki gün ikinci bir eylem daha yaptılar... Bizi Avrupa AŞ’ye verilen köyden 190 metre uzaklıktaki eski askeriyenin yerine götürdüler... 1950’lerde, ’bozuk ormanlık’ alan ile bazı köylülerin gönüllü olarak ucuz bedelle verdikleri tarlalardan toplanan 530 dönümlük yerde 1957’den son zamana kadar bir keşif taburu görev yapmış... Daha sonra cezaevi yapılmak istenmiş ama bir gün bakmışlar, bir AKP’li ilçe başkanı burayı kiralamış. Ancak yıllık kirasını ödeyememiş, sonra da Avrupa AŞ’ye bedelinin çok altında 2 trilyona satılmış, bir şekilde, çimento fabrikası kurulmak üzere... Trakya Üniversitesi’nin hazırladığı ’Ergene Havzası Çevre Düzeni Planı’ 1/100.000 ölçekli Trakya Bölgesi Ergene Havzası Çevre Düzeni Planı’nda Çakıllı, ’yeraltı suyu besleme alanı’nda kalıyor. Gördük, Ergene Nehri’nin çıkış noktası az ilerdeki ormanlık alanın içinden başlıyor. Hayvancılık ve sebzecilik yapıyor köy halkı... "İstanbul’un sebzesi bizden çıkar" diyorlar. Ünlü Çakıllı fasulyesi, domates ve biber ekmek için tarlalarını hazırlıyordu köylüler. Bir yandan da inanılmaz tepkililer... Kimse köyümüz rant kapısı olsun diye düşünmüyor. 67 yaşındaki Meryem Taşkın, "Eğer burada çimento fabrikası yapılırsa, 24 saat ölüm orucu yaparım, temel attırmam buraya" diyor. Lüleburgaz Belediye Başkanı Emin Halebak (DSP), Vize Belediye Başkanı Selçuk Yılmaz (DYP), Anavatanlı Çakıllı Belediye Başkanı’na destek vermek için gelmişlerdi. Söyledikleri şu: "Burasını kirletmeyin, yarın Trakya’dan aldığınız suyu da bulamayacaksınız!"
Başkanları ’kötü yola’ kim sürüklüyor
ANIMSATALIM... Yeraltı sularının önemli ölçüde tekstil sanayii yıkamasında hoyratça kullanıldığı biliniyor... 300-400 metrelere kadar inilmesi, büyük bir tehlike oluşturuyor. Çorlu ciddi bir su sıkıntısı ile karşı karşıya... 90 km. ötedeki Çorlu’ya, Vize’deki sahadan su getirilmesi için TASK’a (Çorlu Su Kanalizasyon Yatırım ve İşletme AŞ) verilen ’imtiyaz’ izni, İçişleri Bakanı’nın imzasını bekliyor. Aynı model ilk önce Güllük’te uygulanmış; suyun ’pahalı’ olması nedeniyle tepki olmuştu. Edirne Belediye Başkanı Hamdi Sedefçi baştan yaptığı ancak korkup iptal ettiği böyle bir su ihalesinden başı belaya girdi. Edirne’deki ihaleyi kazanan Elektromed Elektronik Sanayi ve Sağlık Hizmetleri AŞ, Tekno Yapı AŞ ve Yerel Yönetim Altyapı ve Arıtma Yatırımları AŞ’nin ortaklarının arkasında ilginç isimlerle karşılaşılırsa şaşırmamak gerekiyor. Ah bu seçimler; genel merkezler bu başkanları bozuyor, harcamalarını artırıyor! Bazıları da aksine genel merkezleri bozuyor; kendisinden korkutuyor!
Trakya’da önemli yeni yatırımlar
ÇERKEZKÖY’ü geçip sola, Çorlu sapağına dönüldüğünde, fabrikalar bölgesinde Çorlu Mühendislik Fakültesi’nin arka kesiminde, 1500 dekarlık alanda ’Lojistik Kent’ kurulmasının da gündeme geldiğini öğrendik.
Tekirdağ Valiliği’nin projelendirdiği Türkiye’nin ilk ’Lojistik Kenti’nin, İstanbul’daki lojistik firmaları başta olmak üzere TOBB, Tekirdağ ve Çorlu Ticaret Odaları’nın ortak girişimiyle gerçekleştirilmesi düşünülüyor. Bir OSB statüsünde çalışacak lojistik merkezin, yakındaki Çorlu Havaalanı ile Tekirdağ Barbaros’ta kurulmakta olan ’Asyaport’ arasında bir entegrasyonu amaçlanıyor. (Lojistik ve liman arasında demiryolu hattının da projelendirileceği söyleniyor.)
Yeni bir konsept bu... 300 milyon dolarlık bir yatırımın öngörüldüğü Asyaport’un, (denizden) yüksek kiralama bedeli nedeniyle Milli Emlak ile sorunlar yaşıyor. Tekirdağlılara göre, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan,Eskişehir’den aday olmayı yeğleyince, başta emeği geçen bu proje için yaşanan sıkıntılardan haberi olmasa gerek.... Bu kadar yüksek kira bedelinin İstanbul’da bile olmadığı anlatılıyor. Asyaport,Türkiye’nin ilk transit limanı olarak, yıllık 2.5 milyon TEU’luk (konteyner) kapasitesiyle Türkiye başta olmak üzere Balkanlar, Doğu Avrupa ve Karadeniz ülkeleri için önemli bir taşımacılık noktası olacak.