‘İDO’nun feribot ihalesi ne oldu’ (29.11.2005) yazımız üzerine Büyükşehir Belediyesi Basın Danışmanlığı’ndan bir yanıt geldi. ‘Yazınızda yer alan ifadelerle ilgili olarak aşağıdaki hususları sizinle paylaşmak istiyoruz’ denilen açıklama şöyle:
‘22 firmanın ihale dokümanı satın aldığı feribot ihalesine AUSTAL Ships PTY LTD, INCAD Tasmania PTY LTD ve OTS HON KONG adlı firmalar teklif vermiş olup, INCAD Tasmania PTY LTD ve OTS HON KONG adlı firmalar belgeleri eksik olduğundan dolayı değerlendirme dışı kalmışlardır. İhalede hiçbir firmaya ayrıcalık tanınmamıştır.
Yazınıza da konu olan ‘rekábet ortamının oluşmadığı’ iddiası ile yapılan itirazı, Kamu İhale Kurumu, (9.11.2005 tarih ve 2005/UM.Z-2091 tarih ve sayı ile kararı) ‘Açık ihale usulünde bütün isteklilerin ihaleye teklif verebildiği, açık ihale usulü ile ihalenin gerçekleşmesinin idarenin takdirinde bulunduğu ve mevzuata aykırı olmadığı anlaşıldığından bu husustaki iddia yerinde bulunmamıştır’ şeklinde karara bağlamıştır. İhale kararının onaylanması, ihalenin parasal limitlerinin yüksekliğinden dolayı, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Kadir Topbaş’ın yetkisindedir. İhale kararının, söz konusu tarihte Genel Sekreter olan Ramazan Evren tarafından onaylanması mümkün değildir.’
İDO İHALESİ
Önce konuyu baştan anlatalım:
İDO’ya 5 deniz otobüsü ve 2’si hızlı olmak üzere 4 feribot alımı için Büyükşehir Belediyesi geçen temmuz ayında ihaleye çıkıyor. İhale için şartname alan 22 firmadan, 2 büyük hızlı feribot için yukarıdaki açıklamada sözü edilen 3 firma teklif veriyor; diğer 2 firmanın teklifi şartnameye uymadığı gerekçesiyle eleniyor. Bu durumda 2 hızlı feribot için 110 milyon 152 bin dolar teklif veren Austal Ships firması tek kalıyor. Şartname alan firmalardan Batservice Madal’in Türkiye’deki temsilcisi Multimar Denizcilik, Kamu İhale Kurulu’na (KİK) mevzuata aykırı işlemler hakkında itirazda bulunuyor. Kurul, iddialarla ilgili olarak 9.11.2005’te, 2005 UM.Z-2091 No’lu toplantısında 19 sayfalık bir kararlar dizisi alıyor.
AVUSTRALYA FİRMASI
Kararlarda, bazı itirazlar reddedilirken, ihaleyi kazanan Austal Ships’in teklif mektubunda çarpım ve toplamında yaklaşık 2 milyon dolarlık ‘aritmetik hata’ bulunduğu, yine yaklaşık maliyet hesabı konusundaki hesaplama işlemlerinin mevzuata uygun bulunmadığı belirtilerek özetle şöyle deniliyor:
‘Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesine ilişkin olarak idarece yapılan düzenleme nedeniyle tekliflerin değerlendirilmesine ilişkin belirsizlik oluştuğu anlaşıldığından, verilen teklif fiyatlarının yüksek olup olmadığına ilişkin değerlendirme yapılmasının mümkün bulunmadığı ve belirtilen nedenlerle iddianın yerinde bulunduğu sonucuna varılmıştır.’
İHALE KOMİSYONU BAŞKANI PEKTAŞ
Kurul, bu ve benzer mevzuata aykırı işlemlerin yeniden değerlendirilmesi için kararları ihaleyi yapan Büyükşehir Belediyesi’ne gönderiyor.
Büyükşehir; Genel Sekreteri Prof. Ramazan Evren’in ihaleyi imzalamaması üzerine görevinden ayrıldığı yorumlarına katılmıyor. Evren görevden ayrıldıktan sonra yerine Genel Sekreter Yardımcısı Mesut Pektaş getirildi. Pektaş aynı zamanda gemi alımları ile ilgili ihale komisyonunun başkanı... Pektaş dahil 8 üyenin imzaladığı 290-1 No’lu ihale komisyonu olarak verdikleri kararda, ‘... tekliflerin değerlendirilmesi neticesinde en düşük teklif...’ ifadesi yer alıyor.
Halbuki, tek bir firma (Austal Ships) ve tek fiyat varken, hangi teklifler değerlendirildi ki? En düşük teklifi veren bu firma ‘kazanan’ olarak gösterilebiliyor? Bu bir çelişki değil mi?
Tabii ki ihaleyi Topbaş imzalayacaktır. Ama ihale komisyonunun kararı, Mesut Pektaş’ın imzasıyla Topbaş’ın önüne gitmeyecek midir?
ERDOĞAN-TOPBAŞ
Başbakan hafta sonu, gezisine başlarken, İstanbul’dan Ankara’ya çağırttığı Belediye Başkanı Kadir Topbaş ile bu ihale konusunu görüştü mü?
Öteki iki küçük feribot ile 5 deniz otobüsü ihalesini ise 115 milyon dolara Hollandalı Damen Shipyards Gorinchem kazandığı, ancak yapımını gerçekleştiremeyeceği gerekçesiyle iki küçük feribot yapımının ihalesinden çekildiği biliniyor.
Büyükşehir’in açıklamasında bu gibi hususlara yer verilmiyor. Demek ki, ihalenin daha değerlendirme safhasının olduğu anlaşılıyor.
Ne yazık ki Gemi Mühendisleri Odası’nın, ‘Biz bir deniz otobüsünü 4 milyon dolara yaparız’ önerisi hiç dikkate alınmadı. İDO’ya gemi alımı için Büyükşehir Belediyesi 225 milyon dolar verecekken, Levent’teki İETT arsasını 150 milyon dolar bir bedelle Dubaililere armağan edecek!.
Erdoğan tersaneyi gezecek mi
BAŞBAKAN Erdoğan, Yeni Zelanda gezisinde aralarında Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın da bulunduğu bakanlarla Alloy Yat Tersanesi’ni de ziyaret ettiler. Başbakan ve beraberindeki heyet yarın Avustralya’ya geçecek. İDO’ya alınacak yeni gemilerden 110 milyon dolar bedelli iki büyük feribotun ihalesine katılan Avustralya firması Austal Ships’ın tersanesini Başbakan ve beraberindekilerin ziyaret edip etmeyecekleri henüz bilinmiyor.
Erdoğan Büyükşehir Belediye Başkanı, Binali Yıldırım da İDO Genel Müdürü iken ‘Adnan Menderes’, ‘Turgut Özal’, ‘Cezayirli Hasan Paşa’ ve ‘Turgut Reis’ adlı feribotlar,bu firmadan satın alınmıştı. Büyük tipte olan ilk ikisi 42’şer, diğerleri de 22’şer milyon dolardı. Austal Ships firmasının bu kez iki büyük feribot için teklif ettiği fiyat tanesi 55 milyon dolar.
ÜRGÜP’te Hacettepe Üniversitesi’nin yapmakta olduğu MYO binası projesinin sahibi Doğan Tekeli, KayakapıMahallesi’nde yürütülmekte olan turistik projenin müellifi ise Cengiz Kabaoğlu’dur.