ATAKÖY’deki Özelleştirme İdaresi ve Vakıfbank’a ait iki otel, marina ve alışveriş merkezini ihale yoluyla alan, yeni oluşturulmuş Denizciler Ataköy Marina ve İnşaat A.Ş. (DATİ) burada neler yapacak?
Telefonla arayan TOBB Genel Başkanvekili Halim Mete, ‘Çok önemli şeyler’ diye yanıtlıyor bu soruyu. Bayramlaşma için Fındıklı’daki Deniz Ticaret Odası’na gittiğinde Oda’nın Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan’la Ataköy’de neler yapılacağını konuştuklarını söylüyor.
Projenin önderi sayılan Metin Kalkavan’ın çok heyecanlı olduğunu anlıyoruz.
Hafta içinde yazdıklarımıza (Yerli malı yurdun malı, herkes onu kullanmalı, ama... 20.01.2005) açıklık getirmek ve İstanbul’a neler kazandırmak istediklerini anlatıyor.
‘Biz burasını 150-160 milyon dolara almayı düşünüyorduk. Ancak ikinci gelen firmadan 250 bin dolar fazla verdik. ‘Hisse satışı’ yoluyla 33 yıllığına yap-işlet-devret modeli ile 199.1 milyon dolara aldık. DATİ şirketini oluşturan konsorsiyum, bu parayı kendi öz kaynaklarından karşılıyor’ diyor.
Orijinal bir projeye imza atacaklarını söylüyor Kalkavan:
DATİ’NİN SERMAYESİ
‘Organizasyonu Deniz Ticaret Odası olarak yaptık. Odamızın 5 bin 800 üyesine çağrıda bulunduk; sonuçta 35 grup bir araya geldi. Hep birlikte elimizi taşın altına koyduk. Ortaklar arasında, bir-iki ortaklı şirketler olduğu gibi 300 üyesi bulunan Armatörler Birliği Kooperatifi de bulunuyor. Geçen aralık ayında DATİ’yi 50 milyar lira sermaye ile kurduk; kurucu ortaklar Şadan Kalkavan (Yönetim Kurulu Başkanı), Gündüz Kaptanoğlu, Fuat Miras, Metin Kalkavan ve Eşref Cerrahoğlu’dur. 28 Ocak’ta ise genel kurulu toplayarak sermayeyi 150 trilyona çıkartacağız.
100 milyon dolar öz kaynak taahhüdünde bulunacağız. Grup ortaklarının taahhüt ettikleri paylar 2 bin 500 dolar ile 9 milyon dolar arasında değişiyor. Bilinen ortaklar arasında Yalçın Sabancı ve Mehmet Nazif Günal da bulunmakta. İsim bazında nitelersek ortak sayısı 300-400’ü bulabilir.
Kaynak nasıl bulunuyor?
- İlk 100 milyon doları kendi öz kaynaklarımızdan karşıladık. Kredi de kullanacağız; bunu Vakıfbank, Denizbank ve Garanti Bankası’ndan sağlayacağız; % 7 faizle... Söylendiğinin aksine hiçbir devlet bankasının desteğini almadık. İhale şartnamesine göre, bedelin % 40’ını peşin; geri kalan % 60’ını da 24 ay vadeli olarak ödeme koşulu vardı ama...
CRUISE VE YAT LİMANLARI
Peki Ödemenin dağılımı...
- Vakıfbank’a 80 milyon doları yılbaşından önce hemen ödedik, Özelleştirme İdaresi’nin payı olan 120.2 milyon doları ise yakında ödeyeceğiz. Borçlarımızı iki ay içinde kapatacağız. Yani sonuçta DATİ şirketi 100 milyon doları kendi kaynaklarından, öteki 100 milyon doları da kredi olarak Vakıfbank’a ve Denizbank’a teminat verip hisselerini rehin göstererek sağlamıştır.
Ataköy şirketlerinin üç grubundan kasada bulunan 20 milyon dolar nereye gidiyor?
- Buna dokunmuyoruz, kendi içinde kalıyor. Yatırımların içinde değerlendirilecek.
Yeni projeniz...
- Bu proje bizim için bir sosyal imajdır. Türk denizcileri, ilk kez kendi kaynakları ile ‘kara’ya çıkmış oluyorlar. 300 dönümlük alana, 25 metrenin üzerindeki ‘mega’ yatlar için Yeşilköy yönüne doğru marina yapacağız. En önemlisi Cruise Limanı yapacağız. Bölgenin çehresi müthiş değişecek.
Nasıl?..
- Yeni yönetim kurulu seçildikten sonra ilk toplantıda marinanın içindeki Regata’nın kaldırılmasına karar vereceğiz, ailelerin rahatlıkla gelebileceği yeni bir yaşam alanı yaratacağız burada... Örneğin şık lokantalar, akvaryum, sergi alanları gibi... Yani sosyal etkinliğini artıracağız. Crown Plaza ve Holliday Inn Otelleri’ndeciddi bir yenileme olacak. Orijinal projesinde ve ihale şartnamesinde bölgede 100 bin metrekare üzerinde imar izni var; turizm amaçla 18 katlı üç büyük yapı (konut veya otel) düşünülmüş eskiden.
VAHŞİ KAPİTALİZM DEĞİL
Siz ne düşünüyorsunuz?
- 200 milyon dolarlık 33 yıllık işletme hakkı bedeli. Şimdiki tesislerin gelirleriyle bu karşılanamaz. Bu yatırımı kárlı hale getirmek için yaratıcı ve çevreye uyumlu projeleri düşünmek gerekiyor.
Denizciler, denizden karaya çıkarken...
- Deniz sektöründen para kazanılıyor artık. Biz de karaya çıkıyoruz, yatırım yapıyoruz. Türkiye’nin geleceğine, vizyonuna inanıyoruz. Ataköy’ü parçalayıp işletmek gibi bir niyetimiz yok; hepsi aynı bünyede işletilecek. Ciddi bir konsept oluşturuyoruz; üç beş kişinin paylaşımı değil bu... İki yıl içinde Ataköy’e yeni bir imaj getireceğiz. Vahşi kapitalizm ile girmedik bu işe; sektör olarak herkes projeyi severek gönüllü katıldı. Şeffaf bir ihaleden çıktık. Çünkü denizcilerin sosyal sorumluluğunu düşünüyoruz.
İstanbul Barcelona olacak
Galata-Port projesi ne oluyor?
- Ataköy’le uyumlu olur; ikisi birbirinin tamamlayıcısı olur. Ancak Galata’da fazla Curise yanaşma imkánı yok. Ataköy’e 4-6 Cruise yanaşabilecek. İstanbul niye bir Barcelona olmasın, yılda 10 milyon turist çekmesin. Göreceksiniz bunlar olacak; yabancı değil ama yüzde yüz Türk denizcisinin sermayesiyle ortaya çıkartılmış bir yatırım olacak. Kabuk değiştiren Türk denizcilerinin bunu başaracağından ötürü sevinçliyiz. Sizlerden övgü ve motive edilmeyi bekliyoruz.
İzmir’e feribot seferleri başlıyor
Denizyolları’nın özelleştirilen iki gemisi ne oldu?
- Yine bizim yaptığımız organizasyonla başka bir ortaklık... Denizciler Turizm ve Denizcilik A.Ş. olarak Ankara ve Samsun feribotlarını peşin 5.2 milyon dolara aldık. Gemilere 4 milyon dolar tutarında yenileme yapıyoruz. Yaz başından itibaren İstanbul-İzmir arasında 365 gün sefer yapmak üzere sefere başlayacaklar. Bu da sosyal bir proje...
Mesaj panosu
SAVAŞIN bir ülkeyi nasıl kan gölüne çevirdiğini, ekolojik dengeleri nasıl bozduğunu... Vietnam’ı, Ramazan Öztürk’ün hazırlayıp sunduğu ‘Kırılma Noktası’nda pazartesi 22.10’da TRT 1’de izleyebilirsiniz.