AŞTİ’den eve gitmek zor

ÇAYYOLU ve Yaşamkent’te oturanlara AŞTİ işkencesi daha ne kadar sürecek? Emekliyim, sık sık Bursa’ya oğluma gidip geliyorum otobüs evimin 500 metre yakınından geçiyor fakat herhangi uygun görülecek bir yerde inip binemiyor.

Tüm semt sakinleri gibi ben de AŞTİ’ye kadar gitmek zorunda kalıyorum. AŞTİ’den toplu taşıma aracı yok, taksi en az 30 TL, şehirlerarası otobüs bileti 15 TL... Taksiye otobüs bedelinin iki katı ücret ödemek zorundayım. Zaman kaybı da çabası. Gittiğiniz yolu yeniden dönmek için en az bir saat önce evden çıkmak zorundasınız. Elinizdeki bavullarla minibüse binmek zaten işkence, AŞTİ servisleri arasında Çayyolu tarafına gidenler özellikle yolcu bekletiyor ya da kalkmıyor. Çayyolu ve Yaşamkent’te oturanların İstanbul, İzmir, Antalya, Bursa istikametine gidiş gelişlerinde yaşadıkları bir işkence bu... Bu işkence ne amaçla yapılıyor? Bütün büyük kentlerde ya otobüs şirketlerinin servisi var ya da ana terminale ilave olarak her güzergahta durup kalkabildikleri yerler. Ya da direkt terminal bağlantılı otobüs seferleri. Çayyolu veya Yaşamkent girişine uygun görülecek bir yere bir cep yapmak bu kadar mı zor? Antalya’da çok güzel işler yaptığını bildiğimiz yeni valimizin de bu sorunla ilgilenmesini ve acilen bir çözüm getirmesini bekliyoruz. Şule TÜREL

Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu’nda haksızlıklar


5786 Sayılı Kanunla 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu’nda değişiklikler yapıldı. Değişiklikler genelde 2 konuda toplandı. Birincisi Oda yönetimlerinin seçiminde nispi temsil esasına geçilmesidir. Bu sistemle oda yönetimlerinin tamamının çoğunluğu elde bulunduranlar tarafından oluşturulması imkanı daraltıldı. Belli sayıda üyeye ulaşan azınlık gruplarında oda yönetimlerine üye yerleştirmesi mümkün hale geldi.
İkinci değişiklik ise vergi inceleme yetkisi bulunan denetim elemanlarının mesleki yeterlik sınavını geçtikten sonra 10. yılın sonunda sınavsız yeminli mali müşavir olmalarını sağlayan maddelerin iptal edilmesiydi. Yeni gelen maddeyle 5786 sayılı kanunun Resmi Gazete’de yayınlandığı 26.07.2008 tarihinde meslekte 10. yılını dolduranlar sınavsız yeminli mali müşavir oldular. Bu tarih itibariyle fiilen 10 yılı bitirenler yeminli mali müşavir oldu, ancak fiilen 9 yıl 11 ay 29 gün çalışanlar yeminli mali müşavir olamadılar. Kanuna bir tane hüküm daha getirdiler. Bu hükme göre kanunun yayınlandığı tarihte mesleki yeterlik sınavını geçen ancak 10. yılını doldurmayanlar için Maliye Bakanlığı sınav açabilir dediler. Kanunun yayınlandığı tarihte mesleki yeterlilik sınavını geçmeyenler ise TURMOB’un açacağı sınavlara girmek zorundalar. Bu sınava girmek için de bir devlet memurunun yaklaşık 1500 TL masraf etmesi gerekiyor ve ayrıca sınavlar Ankara’da olduğu için en az 10 gün izin kullanıp Ankara’ya gitmesi ve orada kalması gerekiyor. Ankara’da kalma masrafları dahil 1 kez sınava girmek için 3000 TL’ye yakın masraf yapmak gerekiyor Ankara’da yaşamayan denetim elemanları için.
5786 sayılı kanun kazanılmış hakları ihlal ettiği gerekçesiyle Anayasa Mahkemesi’ne götürüldü. Raportör esasa ilişkin görüşünü yaklaşık 1 yıl önce yazdı ve raporun artık görüşülüp karar verilmesi gerekiyor. Ancak Anayasa Mahkemesi bir türlü raporu gündemine almıyor. Mahkeme Başkanı niçin konuyu gündeme almıyor anlayabilmiş değilim.
Maliye Bakanlığı’nın bürokratları da konu Anayasa Mahkemesi’nde deyip açmaları gereken sınavı açmıyorlar. Hem insanları mağdur edip (bu konudaki yasayı dönemin Maliye Müsteşarı’nın hazırladığı biliniyor) hem de bekliyorlar. Mahkemenin dosyayı ne zaman görüşeceğini, Bakanlığın sınav açıp açmayacağını kimse bilmiyor.
Bu konuda insanların ne yapması gerekiyor? Oturup Maliye Bakanlığı’nın sınavını mı beklesinler, Anayasa Mahkemesi’nin kararını mı? Yoksa doğrudan o kadar masraf yapmayı göze alıp TURMOB’un sınavlarına mı hazırlansınlar?
Bu ülkede hiç mi hukukun güvenliği olmayacak, kazanılmış haklara saygı olmayacak. Kimse de çekindiği için bu konuda yüksek sesle konuşmak istemiyor. Artık bu konudaki belirsizlik bitsin.
A.K.
Yazarın Tüm Yazıları