Yağ değiştirme aralığı 60 bin kilometre oldu simülatörle yakıt tüketimini düşürdü

CASTROL Türkiye ve Hazar Bölgesi Madeni Yağlar Direktörü Kerim Kermen’le buluştuğumuzda 1980’li yılların sonuna doğru Milliyet Gazetesi’nde o günlerdeki Ekonomi Müdürümüz Necati Doğru’nun attığı bir başlığı anımsadım:

Haberin Devamı

- Türkler motor yağı mı içiyor.
Başlık, Türkiye’de o dönemde benzinli araçlardaki yağ değişim aralığının 2 bin kilometre olduğunu öğrenen yabancı üreticilerin yaşadığı şaşkınlığı ortaya koyuyordu.
Kerim Kermen, o dönemlerden kendi deneyimini aktardı:
- Aracımın yağını değiştirme aralığım zaman darlığından 3 bin kilometreye çıktığında tamircimden fırça yerdim.
- Şimdi motor yağını değiştirme aralığı ne durumda?
- Benzinli araçlarda 25 bin, kamyon, otobüs gibi büyük dizel araçlarda 60 bin kilometreye kadar çıktı. Gelişen motor teknolojileri, yağ üretimiyle ilgili teknolojik gelişmeler bunda etkili oldu.
Türkiye’de pazara sundukları yağın yüzde 80’inin yerli üretimleri olduğunu vurguladı:
- Türkiye, Castrol dünyasının en başarılı ülkesi konumunda. Geliştirilen bazı uygulamalar Castrol’un dünyadaki diğer merkezlerine örnek oluyor.
Bu örneklerden söz ederken 2006 yılında devreye alınan “Filozof-Akılcı Filo Yönetim Sistemleri”ne değindi:
- Castrol Türkiye, 2008’de “Ekonomik ve Emniyetli Sürüş Simülatörü”nü devreye aldı. O günlerde Türkiye için bir ilkti. Daha sonra Mercedes, Isızı ve Ford araçlarının birer simülatörü geliştirildi. Bu simülatörlerde hizmet verdiğimiz filoların şoförlerinin eğitimi gerçekleştiriliyor.
- Ne tür bir eğitim?
- Güvenli ve ekonomik sürüş eğitimi veriliyor.
Araçların yakıt tüketiminde sürücünün rolünün yüzde 30 olduğunu vurguladı:
- Ekonomik ve emniyetli araç kullanmayı bilen bir sürücü, araç başına yüzde 10’a varan yakıt tasarrufu sağlayabiliyor. Eğitimli sürücünün yakıt tasarrufu 100 bin kilometrede 5 bin doların üzerine çıkabiliyor. Ayrıca kaza riski azalıyor, aracın kullanım süresi de uzuyor.
Ardından Ekol Lojistik Yönetim Kurulu Üyesi Galip Musul’un bu eğitimle ilgili sözlerini aktardı:
- Sürücülerimizin simülatörde aldığı eğitimle yakıt tüketimini azalttık. Araç başına yakıt tasarrufumuz 4 bin Euro’ya ulaştı.
Sonra da Martaş Group Yönetim Kurulu Üyesi Reşit Kurt’un sözlerini örnek verdi:
- 4 yıldır sürücülerimiz ekonomik ve emniyetli araç kullanma eğitimi alıyor. Artık o sürücülerimize 100 kilometre başına yakıt limiti koyuyoruz. O limitin üzerine yakıt tüketenin getirdiği hesabı kabul etmiyoruz.
Örnekler ortada. “Yıllardır direksiyon sallıyorum, benden iyi kimse bilemez” havasına girmeden eğitime ağırlık vermekte, emniyet ve tasarrufu birlikte yakalamakta yarar var...

Haberin Devamı

/images/100/0x0/55eaf700f018fbb8f8a221a1

Haberin Devamı

10 numara yağın bitmesi için sıkı denetim gerek

CASTROL Türkiye ve Hazar Bölgesi Madeni Yağlar Direktörü Kerim Kermen’e 10 numara yağ sorununda son durumu sordum:
- Aslında 10 numara yağ bizden çok akaryakıt sektörünün sorunu. Zaten bizim 10 numara yağla pek ilgimiz de yok.
Kullanılmış yağı solventle motorinin parlama düzeyine getirip pazarlayanların olduğunu kaydedip ekledi:
- 10 numara yağ ithalatı ve el değiştirmesiyle ilgili sıkı kurallar devreye girdi. Buna reğmen hâlâ yol kenarlarında 10 numara yağı yakıt olarak pazarlayanlara rastlamak mümkün. Bu işin kökünün kuruması artık sıkı denetime bakıyor.

Simülatörde TIR direksiyonuna geçtim, 40 ton yükle devirdim

Haberin Devamı

PERŞEMBE günü akşamüstü EKO Fuarcılık’la Messe Münih International’ın ortak şirketi EKO MMI Fuarcılık’ın düzenlediği Logitrans Transport Lojistik Fuarı’na uğradım.
Fuarı EKO Fuarcılık’ı Merih Güngör’le birlikte kuran İlker Altun’un rehberliğinde gezdim. Oyak’a bağlı Omsan Lojistik’in standında şirketin Genel Müdürü Osman Küçükertan, o gün tanıttıkları simülatörü anlattı:
- İstanbul Kalkınma Ajansı’nın desteğiyle bu simülatörü kendi ekibimiz geliştirdi. Özellikle yazılımı çok başarılı oldu. Bu simülatörde önce bizim 700’ü aşkın sürücümüz eğitim görecek. Sonra sektörün hizmetine de sunacağız.
Küçükertan, simülatörün en önemli özelliğine dikkat çekti:
- Emniyetli ve ekonomik sürüş simülatörümüz, uçaklarınki gibi altı farklı noktadan hareket edebiliyor. Gerçek yol koşulları ve kaza riskleriyle programlanan simülatörde sürücü alışkanlıkları saptanacak, hataları teorik ve pratik eğitimlerle azaltılacak.
Ardından simülatörde 40 ton yüklü TIR’ı kullanma deneyimini yaşamak istedim. Osman Küçükertan’ın yardımıyla birkaç dakika kullandıktan sonra hatamın bile farkına varmadan TIR’ı devirdim. Küçükertan gülümsedi:
- Simülatör-de bir çok riski yaşatıyoruz. Sizin TIR’ı devirmenizi de o şekilde sağladı arkadaşlarımız.
Sonra fuardaki diğer standları turlarken İlker Altun, bazı ayrıntıları sıraladı:
- 200 dolayındaki katılımcımızın yüzde 48’i Ürdün’den Yeni Zelanda’ya uzanan 17 değişik ülkeden geliyor. Almanya’dan 33, İtalya’dan 22, Avusturya’dan 15 katılımcımız var.
Geçin direksiyona, bütün riskleri yakından hissedin, kazaları simülatörde yapın.
Yollarda en emniyetli ve tasarruflu sürüşün formüllerini kavrayın.

Yazarın Tüm Yazıları