Uçak içine canlı hayvan alınmıyor diye kucağındaki horozu kesip binmek istedi

HÜKÜMETİN Türkiye’de havacılık sektörünün önünü açıp, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın “Uçmayan kimse kalmayacak” mesajı verdiği günler. Anadolu’daki havaalanlarından birinde, özel hava yolu şirketi tam yolcu alırken, yaşlıca bir kadın, kucağındaki horozla güvenlik kontrolüne yöneldi:

Haberin Devamı

- Teyze bu horozu nereye götürüyorsun?
- İstanbul’daki oğluma...
- Uçak içine canlı hayvan almak yasak.
- Ne zararı var? Kucağımda gidecek.
- Olmaz teyze yasak.
Yaşlı kadın kuyruktan çıktı. 10-15 dakika sonra elindeki naylon poşetten kan damlayarak güvenlik kontrolüne yeniden yöneldi:
- Bu nedir teyze?
- ‘Uçağın içine canlı hayvan almak yasak’ dediniz, ben de oğluma götüreceğim horozu kestim.
- Olmaz teyze böyle de alamayız.
Geçenlerde Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) Başkanı İzzet Tükenmez (Freebird-Genel Müdür) ve Yönetim Kurulu Üyeleri Şahabettin Bolukçu (Onurair-Genel Müdür), Sertaç Haybat (Pegasus-Genel Müdür), Genel Sekreter Musa Alioğlu (Saga-Başkan Yardımcısı) ile buluştuk.
Yaşlı teyzenin horoz öyküsünü, hava yolculuğu kültürü üzerine konuşurken Şahabettin Bolukçu anlattı, pek inanmadım:
- Gerçekten yaşanmış bir olay mı?
- Elbette... Başka örnekler de gördük.
- Ne gibi?
- En basitinden, kadın 5 yaşındaki çocuğunu kolundan tutup getiriyor, tek biletle uçağa binmek istiyor. Bilet sorulunca da, “Kucağımda gidecek” yanıtı veriyor.
TÖSHİD yönetimi, hükümetin özel havayolu şirketlerinin de önünü açan adımlarından genelde memnun. Derneğin çatısı altında 12’si yolcu, 4’ü kargo taşıyan 15 havayolu şirketi var. Havacılıkla ilgili diğer şirketlerle birlikte derneğin üye sayısı 25’i buluyor.
Özel sektör havayolu şirketleri, iç hatlarda 6.8 milyon, dış hatlarda da yıllık 9.5 milyon yolcuya ulaşmış durumda. Dış hat uçuşları 61 ülkede 257 farklı meydana uzanmış.
Önlerinde bazı sıkıntıları olsa da İzzet Tükenmez, Türkiye’de havacılık sektörünün büyümeyi sürdürdüğüne dikkat çekti:
- Avrupa’da batan havayolu şirketleri oldu. Türkiye’de olumsuz bir durum yok. Avrupalılar bizi hayretle izliyor. Özellikle iç hatlarda büyümemiz sürüyor.
Bir zamanlar iç hatlarda pazarın yüzde 90-100’üne sahip olan THY’nin payı yüzde 60’a düşerken, özel havayolu şirketlerinin payı yüzde 40’ı buluyor...
Buna karşın, iç hatlarda artan yolcu sayısı, hem THY’yi, hem özel sektörü büyütüyor...
TÖSHİD, hükümetin “Türkiye’de uçmayan kalmayacak” sloganına dört elle sarılıp, ‘en güvenli ulaşım’da herkesi kucaklamaya çalışıyor.
Hükümetten de, önlerindeki tüm pürüzleri kaldırmasını bekliyor...

Haberin Devamı

Euro düştükçe ‘hava’ bozuluyor

Haberin Devamı

TÖSHİD Başkanı İzzet Tükenmez, son günlerdeki en önemli sıkıntılarına dikkat çekti:
- Gelirimiz Euro’yla ama giderlerimiz dolarla.
- Yani?
- Bu durumda zaten küçük olan kâr marjlarımız iyice daralıyor.

Asker izin versin içeride uçuşlar 10 dakika kısalır

KONUYU TÖSHİD Genel Sekreteri Musa Alioğlu açtı:
- Askerler izin verse, iç hatlarda birçok noktaya uçuş süreleri en az 10 dakika kısalır.
Şahabettin Bolukçu, detaya girdi:
- Aslında 2-3 yıldır bu konuyu görüşüyoruz. Geçmişte konulmuş bazı kurallar var. Top atışından, askeri uçakların eğitim uçuşlarına kadar. Aslında bunların yeniden gözden geçirilmesi gerekir.
- O zaman iç hatlardaki uçuş rotaları mı değişecek?
- Daha kısa rotalar izlenebilecek o zaman.
Eğer mümkün olabilecekse, gözden geçirmekte yarar var.

Haberin Devamı

Yanlış anlamayın ve korkmayın ‘pas geçmek’ acemilik değil

BAŞTA Başkan İzzet Tükenmez olmak üzere tüm TÖSHİD yönetimi, uçağın pisti pas geçmesinin kamuoyundaki algısından yana dertli:
- Uçak pisti iki kere pas geçmeye görsün, inişte yolcularımız hemen başlıyor: “Ölümden döndük...”
- Nasıl algılamak gerek?
- Pilot, güvenli iniş ortamı görmeyince pisti pas geçer. Yani, bu da güvenli uçuşun bir parçasıdır.
Sertaç Haybat araya girdi:
- Zaten bir piste yaklaşıldığında en fazla iki kez pas geçilir. Üçüncü deneme yasaktır. Bir başka noktaya yönlenme zorunluluğu vardır.
İzzet Tükenmez, gazetecilere bu konuda şu çağrıyı yaptı:
- Pas geçme haberlerini büyütüp, halkı ürkütmeyin lütfen...

Haberin Devamı

Dışarıda THY’yi ‘tekel’ konumunda tutmayalım

TÖSHİD yönetimi, yurtdışındaki bazı hatlarda THY’nin ‘tekel’ konumunu korumasından yana dertli:
- Tekel durumu ortadan kaldırılmalı.
- 2009’da 61 ülkede 257 ayrı meydana uçmuşsunuz. ‘Tekel’ yakınmanıza anlam veremedim.
- Rusya, Mısır, İran... Bu ülkelerle ikili anlaşmalar yapılırken, bayrak taşıyıcımız olan THY dikkate alınıyor.
- O anlaşmalar size kapıyı kapatıyor mu?
- Çoğunlukla öyle. Yani, anlaşmalar yapılırken Türk hava yolu şirketleri gibi düşünülürse daha iyi olur.

100 bin kişi ekmeği ‘hava’dan çıkarıyor

MUSA Alioğlu, sektörün istihdama katkısına vurgu yaptı:
- Havacılık sektörü, 100 bin kişiyi istihdam ediyor. Yani, 100 bin kişi ekmeğini ‘hava’dan çıkarıyor.
Özel havayolu şirketlerinin uçak sayısı 150’yi aşıyor, THY de 140 uçaklık filosunu hızla büyütüyor.
Halen işadamlarının özel jetleri hariç, 300’e dayanmış olan uçak sayısının 2023’te 750 olması hedefleniyor. Özel havayolu şirketlerinin yıllık cirosu ise 6.5 milyar lira düzeyinde bulunuyor...

Yazarın Tüm Yazıları