Terzi Ünver kurup Koç’u ortak aldı ‘Milli Tank’ta vatandaş tasarıma soyundu
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
YENİ Radikal’in hazırlıkları sürdüğü sırada Ruhi Sanyer aradı:
- Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç’le fabrika gezisi konusunda sözleşmiştik. Adapazarı’na gidiyoruz. Fabrikaya giderken en çok merak ettiğimiz konulardan biri Otokar’ın önderliğini üstlendiği ve prototipinin çıkması bile 500 milyon dolara mal olacak Milli Tank projesiydi. Fabrikaya varınca hemen toplantı odasına geçtik. Genel Müdür Yardımcısı Hüseyin Odabaşı’nı da yanına alan Serdar Görgüç, sunuma Otokar’ın tarihçesinden başladı: - Otokar’ın 1963’te “Terzi Ünver” kurdu. 1973 yılında Koç Grubu ortak oldu. - Şu anda da Ünver Ailesi’nin ortaklığı var mı? - Otokar’ın yüzde 42.9’u Koç’a ait. Yüzde 24.81’i Ünver Ailesi’nde. Yüzde 33’ü de halka açık. Halka açıklık oranı aslında yüksek. - Neden? - Savunma sanayi kuruluşlarında genelde halka açıklık oranı yüzde 25’i geçmez. Biz heyecanla Milli Tank’ı beklerken, Görgüç sürdürdü: - Otokar 1980’den itibaren belediye otobüsü ve zırhlı araç üretimine girdi. Şimdi 42 farklı ürünümüz var. Ciromuzun yüzde 80-90’ı kendi tasarladığımız ürünlerden. - Cironuz ne kadar? - En yüksek ciroyu 374.8 milyon dolarla 2008’de yakaladık. 2009’da 327.6 milyon dolara indi. - Ya ihracat? - İhracatımız da 100 milyon dolar dolayında. Zırhlı araçları anlatırken, bazı özel sertifikalardan söz edip, Milli Tank’a girdi: - Yaptığımız bazı işlerde “milli gizlilik” söz konusu. Milli Tank’ın prototipini ortaya çıkarmak da böyle bir iş. Bu noktada önemli bir ayrıntıya dikkat çekti: - Milli Tank’ın ortaya çıkarılması işi, yabancı ortaklı olmayan şirketlere verildi. Sonra, Milli Tank’ın geliştirilmesinde kendileriyle birlikte görev alan şirketleri anımsattı: - Biz tasarım ve tank üretimi işini organize ederken, Aselsan elektronik donanımlarında görev alıyor. Roketsan da özel zırh koruma noktaları üzerinde çalışıyor. Tankta kullanılacak topu da MKEK geliştiriyor. - Milli Tank projesi şimdi hangi aşamada? - 1.5 yıldır konfigürasyonu üzerinde çalışıyoruz. - İlk prototip ne zaman ortaya çıkacak? - 2015’te çıkacak. Aynı anda elimizde 3-4 prototip olacak. Serdar Görgüç, bunları anlatırken vatandaşa yansıyan heyecanı paylaştı: - Milli Tank’ı geliştirme işini üstlendiğimizden beri vatandaşlardan tasarım önerileri geliyor. Aralarından bazıları bir-iki ayda bir tasarımını yenileyip gönderiyor. - Milli Tank için sizde kaç kişi çalışıyor? - Şu anda Otokar’da 200 mühendis bu iş için çalışıyor. Bir o kadar da Aselsan’da emek veren mühendis var. Roketsan, MKEK derken 1000 dolayında insan Milli Tank’ın geliştirilmesi projesine yoğunlaşmış durumda. Görgüç’ün anlattığına göre, Türkiye’nin Milli Tank’ı, üretime geçtii sırada, “dünyadaki en morern tank” olarak öne çıkacak... Çünkü, batı dünyası tanklarını 1970’li yılların sonlarında geliştirmiş, bir sonraki geliştirme dönemi 2025’e denk geliyormuş... Dünyanın en moderni olacak Milli Tank’ı heyecanla bekliyoruz...
8 milyon Euro’ya pist yapacak Altay’ın performansı ölçülecek
SERDAR Görgüç, Otokar tesislerinin yayıldığı alanı havadan gösteren fotoğraf karesi üzerinden bazı bilgiler aktardı: - 2008’de buradaki arazimizin büyüklüğü 383 bin metrekareydi. Şimdi 552 bin metrekareye çıktı. - Nasıl oldu? - Grubumuz Iveco’yla yolunu ayırdı. Onların elindeki araziyi de devraldık. Zaten yanıbaşımızdaydı. - Öyleyse yeni yatırımlar da gündeme gelecek... - Öncelikle bir test pisti yapacağız. - Ne kadarlık bir yatırım olacak pist için? - 2.5-3 milyon Euro’yu bulacak. Arsasını da 4-5 milyon Euro sayarsak, pistin maliyeti 8 milyon Euro’ya çıkacak. Sonra ekledi: - Milli Tankımız Altay’ın performans testleri de burada yapılacak.
Adını Fahrettin Altay’dan alıyor
OTOKAR Genel Müdürü Serdar Görgüç, Milli Tank için isim belirlenirken, Milli Savunma Bakanlağı, Genelkurmay ve Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın dünyadaki geleneği dikkate aldığına vurgu yaptı: - Genelde tank projelerine o ülkenin önemli zırhlı birlikler veya genelkurmay başkanlarının adı verilir. - Bizim Milli Tank adını kimden alıyor? - Fahrettin Altay’dan. Milli Tank’ın adı “Altay” olacak. - Projenin tam adı ne? - Türkiye Milli Ana Muharebe Tankı. - Harcamalar nasıl karşılanıyor? - Bu işin 500 milyon dolarlık bir bütçesi var. Proje ilerledikçe Milli Savunma Bakanlığı da harcamaları aşamalara göre karşılıyor.
Almanlar motoru Türkiye’de üretecek
OTOKAR Genel Müdürü Serdar Görgüç, suyun altında da gidebilecek olan Milli Tank Altay’ın motoru için Alman MTU (Motor Tribün Union) ile anlaşma yapıldığını vurguladı: - Altay’ın seri üretimine geçtiğimizde MTU, Türkiye’de motor fabrirası kuracak. Anlaşmamız böyle. Motoru Türkiye’de üretecek. - Kaç tank üretilecek? - Sayı şu anda belli değil.
Yerli sanayimizi harekete geçirdik
BAŞKANLIĞINI Haluk Dinçer’in yürüttüğü Türk-Amerikan İş Konseyi’nin 29’uncu kez düzenlediği toplantılara katılmak üzere ABD’ye gittiğimde Türkiye’nin Washington Büyükelçisi Namık Tan’ın davetinde Otokar’a yaptığım turdan Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül’e bahsettim: - Milli Tank Altay’la ilgili çalışmalar beni heyecanlandırdı. - Savunmayla ilgili birçok konuda yerli sanayimizi harekete geçirmeye özen gösteriyoruz. Çok da güzel sonuçlar alıyoruz.
Tankta önemli olan ilk attığını vurmak
BİR taraftan fabrikayı gezerken, diğer taraftan Milli Tank Altay’ın geliştirilme sürecini konuşmayı sürdürdük. Serdar Görgüç, tankta önemli bir ayrıntıya dikkat çekti: - Tankta esas önemli olan ilk attığını vurabilmesidir. Çünkü, ikinci atışa fırsat kalmayabilir. - Bu ne anlama geliyor? - Bizim geliştireceğimiz tankta bu ayrıntılar Aselsan’a düşüyor. Aselsan, bu konu üzerinde titizlikle çalışıyor. Otokar’ın Tank ve Zırhlı Araçlardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mustafa bakırcı devreye girdi: - Altay tankının en önemli özelliklerinden biri en hassas bölüm sayılan ön tarafı olacak. Ön taraf özel bir zırh koruma modülüyle kaplanacak. Bu bölümü antitank füzeleri geliştiren Roketsan yapıyor. Ayrıca topu da Güney Kore lisansıyla MKEK yapacak.