Paylaş
Ali Sabancı, söze son durum bilgisiyle girdi:
- 42 uçaklık filomuzla yolcu sayımızda sağladığımız artışla Avrupa’nın en hızlı büyüyen havayolu şirketiyiz.
Sonra Genel Müdür Sertaş Haybat’a sözü bıraktı. Haybat, yaşadıkları sıkıntılardan örnekler verdi:
- Biz İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nı kendimize ana uçuş merkezi seçsek de Atatürk Havalimanı’ndan da uçmak istedik. 2008’de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne (şimdi slot yetkisi Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nde) 5 uçaklık bir operasyon için başvuruda bulunduk. Yani, 20-30 slot (iniş-kalkış izni) istedik.
Bu başvuruya olumsuz yanıt aldıklarını vurguladı:
- Bize, “Slot yok” dediler...
- Peki varken mi size “yok” dediler...
- Elbette... Çünkü, Türk Hava Yolları (THY) filosuna o tarihten sonra 55 uçak daha kattı. Hepsine slot buldular. Yani, biz istediğimizde vermeyip, hepsini THY için saklamışlar.
Ali Sabancı, benzetmeyi yapıştırdı:
- Yani, slotları yastık altı yaptılar...
Sertaç Haybat, slot işinin teknik detayını açtı:
- Normalde kimse için slot rezervasyonu yapılmaz. Yani, bir havayolu şirketi, aldığı slotları belirli bir süre kullanmazsa elinden alınır.
DHMİ’de slot koordinasyonunu eski bir THY yöneticisinin yürüttüğünü belirtip, bir başka örneğe geçti:
- THY, 2009’da Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan dış hat uçuşlarına başladı. Hedefi Pegasus’un önünü orada da kesmekti.
- Bunu nasıl anladınız?
- Öncelikle sefer saatlerini hep Pegasus’a yakın koydular. Daha da önemlisi, örneğin Stutgart’a Atatürk Havalimanı’ndan 200 Euro’ya uçarken, Sabiha Gökçen’de fiyatı 100 Euro’ya indirdiler. 6-7 ay sonra da bu uçuşlardan vazgeçtiler.
Bu noktada Rekabet Kurulu’ndan çıkan karara dikkat çekti:
- Biz THY’nin hakim durumu kötüye kullandığı konusunda Rekabet Kurulu’na şikayette bulunmuştuk. Aslında kararın içeriği bizim haklı olduğumuzu ortaya koyuyor. Hatta Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne, “Adil davranın” çağrısı yapılıyor. Ancak, THY’nin ceza almamasına bir anlam veremiyoruz.
- Rekabet Kurulu’nun bu kararı sonrasında Atatürk Havalimanı’ndan uçmak için yeni slot başvurusu yapmayı düşünmüyor musunuz?
- Artık Atatürk Havalimanı konusunda hevesimiz kalmadı.
Ali Sabancı araya girdi:
- Belki de böylesi daha hayırlı geldi bize. Büyüme tempomuzla Avrupa’da öne geçtik.
- 3’üncü havalimanı yapılınca orada olacak mısınız?
Haybat yanıtladı:
- 3’üncü havalimanında elbette var olmayı planlıyoruz.
Pegasus, Batum seferleriyle birlikte Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan girdiği yarışta 25 ülkede 59 noktaya kadar ulaştı...
Acara Başbakanı Levan Varshalomidze, 5 yıldır istediği Pegasus Batum seferlerinin görev döneminin son günlerinde de olsa başlamasının keyfini yaşadı...
Kiev ve Odesa varken bize Lviv ve Donetsk’i verdiler
PEGASUS Hava Yoları Genel Müdürü Sertaç Haybat, Avrupa ülkelerinde liberal uygulamaların yaygın olduğunu vurguladı:
- Batı Avrupa ülkelerinde istediğimiz noktalara uçuş izinlerini rahatlıkla alıyoruz. Ancak, Ortadoğu, Türkie Cumhuriyetler ve Kuzey Afrika’da işler ikili anlaşmalarla yürüdüğü için THY’den bize bir türlü sıra gelmiyor.
Ukrayna’ya dönük yaşadıkları ilginç konuya değindi:
- Biz bir süredir Kiev’e uçmak istiyorduk. Ancak frekans yokluğundan bize olumlu yanıt verilmiyordu. Frekans artırımı gündeme geldiğinde bundan yararlanmak istediğimizi bildirdik.
- Frekans artmadı mı?
- Arttı. Kiev ve Odesa’nın yanına Lviv ve Donetsk’i de eklediler. Biz Kiev’e dönük atran frekanstan yararlanmak istediğimizi, ayrıca Lviv ve Donetsk’e de uçabileceğimizi de ifade ettik.
- Sonra ne oldu?
- Atlas’a 3 Kiev, Onur’a 3 Odesa frekansı verdiler. Bize de Lviv ve Donetsk’i açtılar.
- Neden Kiev’den size frekans vermediler?
- Biz de aynı soruyu sorduk, “Sizden başka Lviv ve Donetsk’i isteyen yoktu. Biz de onları size verdik” dediler.
Ali Sabancı, hanın kendilerinde olduğunu kaydetti:
- Biz aslında stratejik hata yaptık. Lviv ve Donetsk’ten söz etmeseydik, Kiev’den pay alırdık.
Sertaç Haybat, durumun tam da öyle olmadığını anlatırcasına örneğini sürdürdü:
- Daha sonra Atlas, Kiev hakkını kullanmadı. Biz de o hatlara hemen talip olduk. Yine de alamadık. Onlar da THY’nin oldu...
Çok büyük uçak siparişi için son aşamaya geldik
ALİ Sabancı, 40 uçak siparişiyle öne çıktıklarını anımsattı:
- Şimdi daha büyük bir siparişimiz gündemde.
- Ne kadar büyük?
- Şu anda tam sayı vermek istemiyorum ama o 40 uçağı epey aşacak.
- İmzaları ne zaman atacaksınız?
- Aslında imzaları attık sayılır... Resmen duyurmak için büyük bir tören planlıyoruz.
9 noktaya varış kısalsa 620 milyon dolar tasarruf olur
ALİ Sabancı, Pegasus’un Uçuş Sorumlusu kaptan Nadir Kabaş’tan 7 yıl önce yaptığı hesabı anlatmasını istedi:
- İç hatlarda aralarında Bodrum-İstanbul’un da olduğu 9 rotanın değiştirilerek kısaltılacağını ortaya koyan bir çalışma yaptık. O günlerde yaptığımız hesaplamalara göre başta yakıt olmak üzere 450 milyon dolarlık tasarruf sağlanabiliyordu.
- Kabul edilmedi mi?
- DHMİ de bizimle aynı noktaya geldi. Ancak, Hava Kuvvetleri ikna olmuyor.
Ali Sabancı, tasarruf rakamını güncelledi:
- Söz konusu rotaların kısaltılmasının sağlayacağı tasarruf bugünkü değerlerle 620 milyon dolar bulabilecek.
Rekabet anında fiyat indirtti
PEGASUS Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, Acara Özerk Bölgesi Başbakanı Levan Varshalomidze’ye fiyatları örnek gösterdi:
- İstanbul’dan Batum’a uçan diğer havayolu şirketinin tek yön bilet fiyatı 145-160 Euro arasındaydı. Biz 49.90 Euro’dan başlayan fiyatlarla bu seferlere giriştik. Baktım, o havayolu şirketi de en düşük fiyatını 50 Euro’ya çekmiş.
Varshalomidze, Ali Sabancı’ya teşekkür etti:
- Fiyatların inmesinden hem bizim vatandaşlarımız, hem de Türk vatandaşları yararlanacak. Pegasus’un seferlerinin başlaması, Batum’a ve bölgemize biraz daha hareket kazandıracak.
Paylaş