Rahmi Koç, Ford’la uzun soluklu ortaklığı İsmet İnönü formülüyle anlattı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
KOÇ Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, Ford Motor Company’nin Yönetim Kurulu Başkanı Bill Ford ile Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’ın katıldığı “Ford Otosan’ın 50’nci Yılı” gecesinde söze şöyle girdi:
- Sayın İstanbul Valimizi çağırmıştık, gelemediler. Sayın Büyükşehir Belediye Başkanımızı da çağırmıştık, o da gelemedi... Sonra, Ford Motor Company ile Koç Holding arasındaki tarihsel ilişkiye döndü: - Babam Vehbi Koç, 1928 yılında Ankara’da Ford bayisi oldu. Yani, Ford ile işbirliğimiz 82 yıldır sürüyor. 82 yılın dökümünü de çıkardı: - Bunun 32 yılı bayi ve ithalatçı, 50 yılı da montajcı, imalatçı ve ortak olarak geçti. Rahmi Koç, yabancılarla ortaklığın zorluğuna değindi: - Yabancılarla eşit ortaklık ayrı bir kültür, değişik bir anlayış ve sabır ister. “Sabır” konusunda İsmet İnönü’den örnek verdi: - Rahmetli İsmet İnönü’ye 50’nci evlilik yıldönümünü kutladığı sırada gazeteciler, “Paşam, 50 yıl nasıl götürdünüz” diye sormuş. O da dönmüş, “Mevhibe Hanım bağırdığı zaman ben sustum, ben bağırdığım zaman o sustu” cevabını vermiş. Böylelikle evliliğin inceliklerini bir çırpıda anlatmış. İsmet İnönü örneğinin ardından yabancılarla eşit ortaklığa döndü: - Yabancılarla eşit ortaklıkta bazen 99 verip 1 alacaksınız, bazen 99 alıp 1 vereceksiniz. Ama vasatiyi 50-50’ye getireceksiniz. Önceki gün öğlen Bill Ford’la düzenlenen yemekte Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç ile Bilgi ve İletişim Grubu Başkanı Ali Koç’un verdiği rakamlar, 50 yıllık ortaklığın gücünü, geldiği noktayı ortaya koydu: ? 50 yılda 2.5 milyar dolarlık yatırım. ? 5 kıtada 80 ülkeye 50 yılda 18 milyar dolarlık ihracat. ? 21 bin 500 kişiye istihdam olanağı. ? 50 yılda toplam 38 milyar dolar ciro. ? Toplam 2.5 milyon adetlik satış. O yüzden Bill Ford, şu mesajla noktayı koydu: - Gelecek 50 yıllar için buradayız.
Sigara eşliğindeki kuponla otomobil çekilişi yapmışlar
FORD Motor Company ile Koç Holding’in 82 yıllık serüveni, Ford Otosan’ın 50 yılı, oldukça geniş kapsamlı bir kitaba dönüştürülmüş. Kutlama gecesinden çıkarken dağıtılan kitaba göz attım. Sayfalar arasında bir ilan dikkatimi çekti: - Yenice ikramiye kuponu. Bu kupon para demektir. Saklayınız. 1950’lerde yayınlanan bu ilan, sigara tiryakilerini “V 8 Ford Otomobil” çekilişine çağırıyordu. İlana göre, tiryakiler biriktirdikleri kupon sayısına göre, çekilişe katılabiliyordu. 1950’lerde otomobil bile kazandıran sigaraların paketlerini, bugün resimli “öldürür” uyarıları kaplıyor... Sigara paketleri görünür yerde sergilenemiyor... Haberlere sigara paketi fotoğrafı konulamıyor... Nereden nereye...
Araç başına kârlılık ‘iyi deneme’ydi
FORD Motor Company Yönetim Kurulu Başkanı Bill Ford’a yönelttiğim sorulardan biri şu oldu: - Ford Otosan’ın Gölcük fabrikası sonrasında Avrupa’da kârlılık rekorları kırdığını biliyoruz. Araç başına kârlılık sıralaması yapsanız, Ford Otosan, dünyada kaçıncı olur? Bill Ford güldü: - Bu veriyi sizinle paylaşamam ama sorunuzun “iyi deneme” olduğunu söyleyebilirim. Hemen karşısında oturan Ford Motor Company CFO’su Lewis Booth da aynı yanıtı onayladı: - Araç başına kârlılık sıralamasını elbette yapıyoruz. Ancak, size anlatamayız. Aslında benzeri bir soruyu Bursa’da Tofaş fabrikasını gezerken, şirketin CEO’su Ali Pandır’a da sormuş, şu yanıtı almıştık: - Bilançomuza bakarsanız, yüzde 6 dolayında kârlılıkla çalıştığımızı görürsünüz. Bu da iyi bir kârlılık düzeyidir. Ali Pandır’dan Tofaş için aldığımız yanıtın bir benzerini Ford’dan duymanın şirket açısından ne sakıncası vardı acaba?