Paylaş
- İki konteyner temizlik kovası istiyorum.
Siparişi veren şirket referans da gösterdi:
- Bizi Dalan Sabun’un yöneticilerine sorabilirsiniz.
Siparişi aldı, kovaları Porto Rikoya gönderdi. İlk fırsatını yakaladığında kendisi de Porto Rikoya gitti. Kaldığı otelden sabah koşusu için çıktığında çevredeki plastik sandalyeler dikkatini çekti. Yakından bakınca çoğunun Türkiye’deki meslektaşlarının ürünü olduğunu gördü.
Akyüz, bu yıl İKMİB ve İDDMİB (İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği) üyesi 26 firmanın katıldığı fuarda Türkiye’nin Chicago Başkonsolosu Fatih Yıldız ve Ticaret Ateşesi Sevtap Akgüloğlu ile sohbette Porto Riko anısını anlatıp, sektör verilerine geçti:
- Türk mutfak ve ev eşyaları sektörünün ihracatı geçen yıl 4 milyar dolardı. Bunun 1.6 milyar dolarını endüstriyel ürün grubu, 802 milyon dolarını küçük ev aletleri, 695 milyon dolarını metal mutfak eşyaları, 474 milyon dolarını camdan mutfak eşyaları, 326 milyon dolarını da plastik mutfak eşyaları oluşturdu.
Sektörün dünya pazarındaki yerine değindi:
- Türkiye, dünya mutfak ve ev eşyaları pazarında yüzde 2.6 pay alıyor ve 7’nci sırada bulunuyor. Bu pazarın liderliği 64.5 milyar dolarlık ihracatı ve yüzde 44’lük pay ile Çin’in elinde. Almanya 8.3 milyar dolar ihracat ve yüzde 5.6’lık payıyla ikinci sırada .
Kilo başına ihracattan örnekler verdi:
- Metal mutfak eşyalarında kilo başına ihracat geliri 2000 yılında 2.75 dolardı, 2013’te 4.60 dolara çıktı. Plastik mutfak eşyalarında 2000’de kilo başına fiyat 1.76 dolardı, 2013’te 3.36 dolara yükseldi. Porselen-seramik mutfak eşyalarında fiyat 1.50 dolardan 2.66 dolara, cam mutfak eşyalarında da 0.95 dolardan 1.92 dolara çıktı.
Araya girip sordum:
- ABD’ye ihracat ne durumda?
- Maalesef 3.9 milyon dolar gibi çok düşük bir düzeyde.
Chicago’daki fuara 14-15 yıldır düzenli katıldıklarını kaydetti:
- ABD’yi hedeflesek de bu fuar Amerika kıtası ve çevresindeki adaların alıcılarını çekiyor. Burada Latin Amerika ülkelerinden daha çok sipariş alıyoruz.
Başkonsolos Fatih Yıldız onayladı:
- Chicago, dış ticaret açısından bir “hub” konumunda.
Akyüz, Chicago’daki fuarın fırsat kapıları açtığını vurguladı:
- 3 yıl önce ABD, Çin’in ütü masalarına anti damping vergisi başlatmıştı. Ütü masası üreten bir firmamız o yıl Target’tan 30 konteyner deneme siparişi aldı. O firmanın ihracatı sürüyor.
“Hükümet-cemaat savaşı”, her gün gündeme bomba gibi düşen dinleme kayıtları ve seçimle gerilen ortam etkilese de ihracatçı hızını kesmiyor.
Ayrıca, “ABD’ye ihracatımız yok denecek kadar az” karamsarlığına düşmedikleri de görülüyor.
Jamaika, plastik sandalyeyi 150 kiloyla test edip alıyor
İKMİB Başkanı Murat Akyüz, standdaki plastik sandalyelerden birini geriye doğru yatırdı:
- Jamaika, bizden bu sandelyeleri alırken, böyle 30 derecelik açıyla iki ayak üzerinde 150 kiloyla baskı uyguluyor. Ayaklar, kırılmadan yana doğru açılıyorsa, sandalyeyi alıyor.
Türkiye’de bu konuda doğru dürüst bir standart olmadığından yakınırken, sandalyenin ayaklarının altındaki siyah yuvarlak parçaları işaret etti:
- Bu sandalyeyi ABD’ye satabilmek için ayaklarının altına kaymayı önleyici aparat koymak gerekiyor. Bizde böyle bir ayrıntıya bakan bile yok.
Amazon.com, Türk mutfak eşyasına önemli vitrin oldu
TÜRKİYE’nin Chicago Başkonsolosu Fatih Yıldız ve Ticaret Ateşesi Sevtap Akgüloğlu’yla birlikte International Home & Housewares Show’da 21’i İKMİB ve İDDMİB çatısı altında olmak üzere 26 Türk şirketinin standını turladık. Standların çoğunda şu cümleyi duyduk:
- Amazon.com’a ürün veriyoruz. Alım ekipleri bu fuara da geldi.
Paylaş