Paylaş
CHP’nin ekonomi politikalarından sorumlu yeni Genel Başkan Yardımcısı Doç. Selin Sayek Böke, CHP Bursa Milletvekili ve Türkiye-AB Karma Parlamento Komisyonu Üyesi Doç. Aykan Erdemir’le birlikte yeni döneme dönük hazırlıklarını anlatmaya başlarken, ekonominin mevcut yapısını şöyle tanımladı:
- Bugün Türkiye’de vahşi kapitalizmi yaşıyoruz. Eskimiş, köhnemiş bir düzen ve vizyonla yola devam ediliyor.
Türkiye’nin sosyal piyasa ekonomisi uygulaması gerektiğini savunup, iddasını ortaya koydu:
- Türkiye’yi orta gelir tuzağından CHP iktidarı çıkarır. 2015’te iktidara gelip, iki dönem kalırsak, 8 yılda orta gelir tuzağını rahatlıkla aşarız.
CHP’nin bugüne kadar pek üzerinde durmadığı bir konuya odaklandı:
- Türkiye’den çıkmış bir dünya markamız yok. Dünyanın en değerli markalarının sıralandığı listelerde ilk 500’de bir markamız yok.
Bu konudaki hedeflerini paylaştı:
- 2015’te iktidara gelip, 8 yıl, yani 2 dönem kalırsak, her yıl bir dünya markası yaratacağız.
Bunun için parasal destek dışında adımlar atacaklarını kaydetti:
- Bugün dünya markası olma yolunda markalarımız var. Her yıl aralarından en yakın adayı önündeki engelleri kaldırarak destekleyip dünya markası olmasını sağlayacağız.
Orta gelir tuzağından çıkış için üretimde ciddi bir dönüşüm gerektiğini vurguladı:
- Bu dönüşüm için gerekli adımlardan biri dünya markası yaratmaya dönük strateji olacak.
Aykan Erdemir, CHP’nin daha önce marka kavramını 2011 seçim bildirgesinde KOBİ’ler ve turizm için kullandığını anımsattı:
- Selin Hanım’ın çizdiği çerçevede bir marka stratejisi CHP’nin gündemine ilk kez giriyor.
Böke, kentlerin rekabet gücüne de dikkat çekti:
- Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın girişimci bilgi veri tabanını inceledik. Her kentin güçlü yanlarını belirleyip, yönünü çizeceğiz. Kentler birbiriyle ekonomik açıdan konuşacak. Yani, birbirleriyle ekonomik ilişkileri kurulacak. Kümelenme stratejisi geliştirilecek.
Ardından Türkiye’nin en önemli kozu olan insan kaynağına değindi:
- Hedefimiz katma değeri yüksek üretime katkıda bulunacak yeni yaratıcı orta sınıf yaratmak. Sanatçıya, tasarımcıya, yazılımcıya ihtiyacımız var. Yaratıcı orta sınıfla bunları kastediyoruz. Mevcut yetişmiş insan kaynağımızdan bu özellikleri taşıyanları öne çıkaracağız. Yenilerinin yetişmesi için eğitimi buna göre şekillendireceğiz.
CHP, gerçekten Türkiye’yi orta gelir tuzağından çıkarabilir mi?
Yılda bir dünya markası yaratacak ortamı sağlayabilir mi?
Soruların yanıtına dönük ipuçları CHP’nin Selin Sayek Böke’nin damgasını vuracağı yeni ekonomi politikaları paketiyle görülecek...
Türkiye ‘tek kanatlı uçak’ gibi
CHP Genel Başkan Yardımcısı Selin Sayek Böke, kadın istihdamının önemine değindi:
- Türkiye, kadının işgücüne katılımının düşüklüğü nedeniyle tek kanatla uçmaya çalışan uçağa benziyor. Biz kadınların işgücüne katılımını artıracak politikaları hayata geçireceğiz.
Muhtaçlık bitmezse sosyal yardım sürer
SELİN Sayek Böke, soyal yardıma bakışını ortaya koydu:
- Önceliğimiz muhtaçlık durumunu ortadan kaldırmaya çalışmak olacak. Muhtaçlık durumunu ortadan kaldıramıyorsak, sosyal yardımlar devreye girecek. Devredeyse devam edecek.
CHP’de AB’ye destek artıyor
CHP Bursa Milletvekili Aykan Erdemir, German Marshall Fund’ın araştırmasından verileri aktardı:
- Türkiye’de Avrupa Birliği’ni (AB) destekleyenlerin oranı yüzde 53. CHP tabanında bu oran yüzde 64.
CHP tabanında AB desteğinin seyrini aktardı:
- Haziran 2007’de yüzde 51.7, Haziran 2008’de yüzde 58.4, Ocak 2009’da yüzde 45, Ocak 2010’da yüzde 43.6, Aralık 2011’de yüzde 36.2, Aralık 2012’de yüzde 41.4, Aralık 2013’te yüzde 51.4.
MB’nin bağımsızlığı çok önemli
SELİN Sayek Böke, başta Merkez Bankası (MB) olmak üzere düzenleyici kurumların bağımsızlığı ve özerkliğine önem verdiklerini vurguladı: - Bunun yanısıra şeffaf ve hesap verebilir kamu maliyesi de büyük önem taşıyor.
Gümrük Birliği’ni yeniden konuşalım
SELİN Sayek Böke, AB’yle Gümrük Birliği’nin Türkiye ekonomisini dönüştürdüğünü savundu:
- Uluslararası sermaye girişi bu dönemde arttı. Gümrük Birliği, ekonomiye olumlu katkı yaptı ama artık yeniden müzakere etmek gerekiyor.
Paylaş